Η λογοτεχνία στις ΗΠΑ και αλλού επενδύει στο γκράφικ νόβελ, το οποίο οι εκδότες θεωρούν ως το επόµενο µεγάλο στοίχηµα
Σε κότα µε τα χρυσά αυγά φαίνεται να µετατρέπεται το γκράφικ νόβελ. Ηδη δεν είναι λίγα τα µυθιστορήµατα εκείνα που αποκτούν εικονογραφηµένες εκδόσεις αλλά και συνέχειες. Στις αρχές του χρόνου µε τη µορφή γκράφικ νόβελ κυκλοφόρησε το πρώτο βιβλίο της σειράς διηγηµάτων µε βαµπίρ, «Λυκόφως», της Στέφανι Μέγιερ µε τον εκδοτικό οίκο Υen Ρress να ρίχνει στην αγορά 350.000 αντίτυπα. Από κοντά οι εκδόσεις Dark Ηorse Comics τύπωσαν 100.000 αντίτυπα του νέου µυθιστορήµατος µυστηρίου της Τζάνετ Ιβάνοβιτς «Τrouble Μaker», που είναι συνέχεια του µυθιστορήµατός της «Μotor Μouth», αυτή τη φορά όµως σε µορφή γκράφικ νόβελ.
Αλλο δηµοφιλές µυθιστόρηµα είναι το «Watchmen» των Αλαν Μουρ, Ντέιβ Γκίµπσον, που πρωτοκυκλοφόρησε το 1987. Τον Αύγουστο του 2008 οι DC Comics τύπωσαν 900.000 τεύχη της ιστορίας µυστηρίου µε τη µορφή κόµικς, αναµένοντας αυξηµένη ζήτηση ύστερα από τη µεταφορά της στη µεγάλη οθόνη. Πωλήθηκαν 733.000 αντίτυπα βιβλίων και κόµικς έως το 2009, ενώ από τότε πωλήθηκαν άλλα 200.000
της κοµίστικης εκδοχής.
Οι εκδοτικοί οίκοι, οσφραινόµενοι ότι το νέο λογοτεχνικό είδος είναι χρυσοφόρο, προχωρούν σε νέα επιχειρηµατικά σχέδια. Το «Λυκόφως» θα χωριστεί σε δύο γκράφικ νόβελ, µε τη Μέγιερ να έχει ενεργό συµµετοχή στη δηµιουργία και των δύο. Οπως µάλιστα λέει η ίδια -και γράφει η εφηµερίδα Guardian- τα σχέδια του Κορεάτη καλλιτέχνη Γιουνγκ Κιµ είναι πολύ κοντά σε αυτό που είχε φανταστεί για τους χαρακτήρες της. Στην περίπτωση της Ιβάνοβιτς το «Τroublemaker! Α Βarnaby Αdventure» είναι το τρίτο µέρος µιας σειράς ιστοριών µε κεντρικές φιγούρες έναν οδηγό αγώνων ταχύτητας Νascar και µια γυναίκα µηχανικό αυτοκινήτων.
Η συγγραφέας, αν και ενθουσιασµένη µε το τελικό αποτέλεσµα, δεν έκρυψε τον καηµό της: «Ο ακρογωνιαίος λίθος ήταν το κείµενο, αλλά εξαφανίστηκε. Δουλέψαµε πολύ για να µπουν οι κατάλληλες λέξεις στα συννεφάκια των διαλόγων πάνω από τα κεφάλια των ηρώων του κόµικς. Οµως το βιβλίο µετεξελίχθηκε σε δράση και εικόνες», λέει. Παρόλα αυτά, διευκρινίζει στη USΑ Τoday, είχε εξαρχής στο µυαλό της την περίπτωση της µετατροπής της σειράς σε γκράφικ νόβελ.
Ο µετρ του τρόµου, Στίβεν Κινγκ, δεν θα µπορούσε να λείπει από το χορό. Η σειρά βιβλίων του «Τhe Dark Τower» απέκτησε «πρίκουελς» σε µορφή κόµικς, ενώ το κλασικό, πια, µυθιστόρηµά του «Το Οχυρό» κυκλοφόρησε σε γκράφικ νόβελ τον Σεπτέµβριο του 2008 και θα ολοκληρωθεί, ύστερα από 30 τεύχη, την άνοιξη του 2011.
«Στην Ελλάδα είναι περιχαρακωµένο είδος»
«Κοµίζουν γλαύκα ες Αθήνας» τα γκράφικ νόβελ, υποστηρίζουν έλληνες εκδότες, στην Ελλάδα ανάλογη τάση δεν υφίσταται προς το παρόν. Είναι µια πρακτική για να «ενωθούν» δύο είδη, κατά την κ. Αννα Πατάκη των οµώνυµων Εκδόσεων, του µυθιστορήµατος και του κόµικς. «Κάτι ανάλογο συµβαίνει όταν ένα βιβλίο γίνεται ταινία ή µια τηλεοπτική σειρά τροφοδοτεί µια ταινία», θεωρεί η κ. Πατάκη.
Συµφωνεί µαζί της ο κ. Γιώργος Τσίτσοβιτς, των Μαµούθ Κοµίκς. «Πάντα υπήρχαν οι µεταφορές αυτές. Είναι παλιά πρακτική που ξεκίνησε στο τέλος της δεκαετίας του 20 µε τον Ταρζάν, που από βιβλίο, κυκλοφόρησε το 1930 µε τη µορφή κόµικς. Ως προϊόν είναι νέο, ως πρακτική όχι».
Ο χώρος των κόµικς στην Ελλάδα, κατά την κ. Πατάκη, είναι «πιο περιχαρακωµένος και δειλά προσπαθεί να ξεµυτίσει το γκράφικ νόβελ». Εκδόσεις γκράφικ νόβελ είναι παράδοση σε Αµερική, Γαλλία, Ισπανία, «όµως είναι περιορισµένο είδος σε εµάς», υποστηρίζει. Η πρόσφατη µεγάλη επιτυχία όµως του «Logicomix», του βιβλίου των Απόστολου Δοξιάδη, Χρίστου Παπαδηµητρίου, Αλέκου Παπαδάτου και Ανί ντι Ντονά (Ικαρος)
που πούλησε κοντά 60.000 αντίτυπα στην Ελλάδα και έγινε διεθνές µπεστ σέλερ, ίσως να ανοίγει και εδώ έναν καινούργιο δρόµο.