Η τελευταία βρίσκεται στο στάδιο της υιοθέτησης ενός νέου συστήματος για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών με την επωνυμία RescEU, το οποίο θα διευρύνει και συμπληρώνει τους μηχανισμούς πολιτικής προστασίας που ήδη λειτουργούν σε επίπεδο ΕΕ. Το νέο σύστημα αποδίδει πρωταρχική σημασία στην πρόληψη και ετοιμότητα (prevention and preparedness) από πλευράς κρατών και για τον σκοπό αυτόν οι χώρες – μέλη θα πρέπει να παρουσιάζουν στην Επιτροπή σχέδια πρόληψης και προστασίας που θα έχουν εκπονηθεί με βάση τις «καλές πρακτικές» που ισχύουν στον ευρύτερο χώρο της Ενωσης.
Ολες οι δαπάνες και οι ικανότητες RescEU θα καλύπτονται πλήρως από ενωσιακή χρηματοδότηση, στο πλαίσιο της οποίας η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα διατηρεί τον επιχειρησιακό έλεγχο των διάφορων μέσων και θα αποφασίζει για την ανάπτυξή τους. Τούτο είναι σημαντικό καθώς η Ενωση δεν μπορεί να εξαναγκάσει νομικά τα κράτη – μέλη να συμμορφωθούν, δεδομένου ότι η πολιτική προστασία δεν αποτελεί τυπικά αρμοδιότητα της Ενωσης. Παραμένει στη δικαιοδοσία των κρατών – μελών (αν και η Συνθήκη της Λισαβόνας περιέχει ένα άρθρο, το 196, για την επικουρική στήριξη των κρατών – μελών).
Παρά ταύτα, με όπλο τις χρηματοδοτήσεις η Ενωση μέσω της Επιτροπής θα μπορέσει με βάση το νέο σύστημα πολιτικής προστασίας να πιέσει τα κράτη – μέλη να εκσυγχρονίσουν τα συστήματα πολιτικής προστασίας τους, προκειμένου να αποφευχθούν καταστροφές όπως αυτή που γνωρίσαμε τελευταία.