Τουρκικές και κορεατικές αντλίες καυσίμων, οι οποίες δίνουν τη δυνατότητα στον πρατηριούχο να κλέβει στη χορηγούμενη ποσότητα χωρίς καν αυτός να χρειάζεται να τοποθετήσει παράνομο μηχανισμό, εισάγονται και διακινούνται ελεύθερα στην αγορά. Την ίδια στιγμή εισαγωγείς παράνομων μηχανισμών εισπράττουν ποσοστά από τα παράνομα κέρδη των πρατηριούχων στους οποίους έχουν πουλήσει τις συγκεκριμένες συσκευές!
Την εικόνα αυτή περιγράφουν παράγοντες της αγοράς καυσίμων, επιμένοντας ότι οι λαθρέμποροι και οι επιτήδειοι βρίσκονται διαρκώς ένα βήμα μπροστά από τις Αρχές. Παρά τις προσπάθειες που καταβάλλονται από την κυβέρνηση για ελέγχους, εντοπίζονται ακόμη σοβαρά κενά στο θεσμικό κομμάτι, όπως φάνηκε και με τη σύλληψη πρόσφατα της σπείρας λαθρεμπόρων με εμπλοκή μεγάλου αριθμού πρατηριούχων της Αθήνας: έκλεισε μόνο ένας μικρός αριθμός από τα πρατήρια που λειτουργούσαν υπό τον έλεγχο των συλληφθέντων, ενώ πολλά άλλα συνεχίζουν να λειτουργούν ακόμη και σήμερα αφού σε αυτά εμφανίζονται ως ιδιοκτήτες αχυράνθρωποι του κυκλώματος.
Τα κενά του νόμου είναι πολλά, όπως φάνηκε από την πρόσφατη σύλληψη προσώπου που διακινούσε τουρκικές και κορεατικές αντλίες καυσίμων, οι οποίες αποδείχθηκε ότι από την κατασκευή τους δίνουν τη δυνατότητα στον πρατηριούχο να κλέψει. Δεν χρειάζεται δηλαδή προσθήκη ειδικού μηχανισμού ή τσιπ, αφού οι αντλίες αυτές είναι έτοιμες για κλοπή από τον κατασκευαστή –και, το χειρότερο, εισάγονται ελεύθερα! Σε άλλη περίπτωση, συνελήφθη άτομο το οποίο εμπορευόταν παράνομους μηχανισμούς αλλοίωσης των ενδείξεων της αντλίας και έπαιρνε ποσοστά από τα κέρδη που εισέπρατταν οι πρατηριούχοι στους οποίους είχε πουλήσει τις συσκευές.
Ελλιπείς έλεγχοι. Εκτός από τα κενά του νόμου, ένα άλλο πρόβλημα της ελληνικής αγοράς αφορά τους ελλιπείς ελέγχους. Στελέχη από τον χώρο των εταιρειών που επικαλούνται στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης αναφέρουν ότι τα τελευταία χρόνια στην Αθήνα σε ένα σύνολο 1.000 βενζινάδικων έχουν ελεγχθεί μόλις τα 600. Δηλαδή το 40% των πρατηρίων δεν έχει ελεγχθεί ούτε μία φορά.
Ερωτηθείς για την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά καυσίμων και για το κατά πόσο έχουν μειωθεί το λαθρεμπόριο και η νοθεία, ο Γιάννης Ψυχογιός, πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) και διευθύνων σύμβουλος της ΕΚΟ, απάντησε ότι όταν γίνονται έλεγχοι από την πλευρά του κράτους, τότε τα φαινόμενα νοθείας ή κλοπών μειώνονται. Οταν ωστόσο μειώνεται η συχνότητα των ελέγχων, τα κρούσματα αυξάνονται. Επικαλέστηκε μάλιστα έρευνα του ΣΕΕΠΕ και του Πολυτεχνείου Αθηνών που έγινε τον Ιούλιο και τον Σεπτέμβριο του 2011. Τον Ιούλιο τα κρούσματα παραβατικότητας ήταν αρκετά, ωστόσο τον Σεπτέμβριο ήταν αισθητά μειωμένα καθώς μεσολάβησε τον Αύγουστο εξόρμηση των συνεργείων από τα αρμόδια υπουργεία και ανακοινώθηκαν κυρώσεις σε πρατήρια που συνελήφθησαν να κλέβουν.
ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ ΕΚΟ. Με αφορμή την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά η ΕΚΟ ξεκίνησε εκστρατεία ποιότητας για τα καύσιμά της, παρουσιάζοντας χθες ένα νέο πρόγραμμα που εστιάζει σε ποιοτικούς και ποσοτικούς ελέγχους σε όλη την αλυσίδα διακίνησης: από το διυλιστήριο έως και το πρατήριο. Το πρώτο σκέλος ξεκινά από το διυλιστήριο και τις εγκαταστάσεις της εταιρείας και αφορά τον ποιοτικό έλεγχο των καυσίμων σε όλα τα είδη. Το δεύτερο στάδιο αφορά τη διακίνηση των καυσίμων, όπου η εταιρεία προχωρά στη σφράγιση με ταινία ασφαλείας των βυτίων και παράλληλα παρακολουθεί μέσω δορυφόρου και συστήματος GPS τη διαδρομή τους. Το τρίτο σκέλος αφορά τα πρατήρια και περιλαμβάνει σφράγιση των αντλιών με ταινίες διασφάλισης ποσότητας, με τις οποίες, σύμφωνα με την εταιρεία, ελαχιστοποιούνται οι δυνατότητες παρεμβάσεων με παράνομους μηχανισμούς.