Με τις πρώτες κατηγορίες για σκάνδαλα κλιμακώνεται ο ενδοκυβερνητικός πόλεμος των ιδιωτικοποιήσεων.

Το «πρώτο αίμα» της σκανδαλολογίας κύλησε χθες, αφορά τον χρυσοφόρο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών Ελευθέριος Βενιζέλος και πρωταγωνιστής είναι ο πρόεδρός του Παναγιώτης Ρουμελιώτης μέσω της συνέντευξης που έδωσε στον φιλοκυβερνητικό ραδιοσταθμό Στο Κόκκινο.
Μήλον της Εριδος, η μνημονιακή υποχρέωση για επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αερολιμένα κατά 20 χρόνια, από το 2026 στο 2046.

Χοντραίνοντας την ανοιχτή διαμάχη του με τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιο Πιτσιόρλα και αφού είπε ότι έχει ενημερώσει σχετικά τους υπουργούς Οικονομικών και Υποδομών Ευκλείδη Τσακαλώτο και Χρήστο Σπίρτζη που τον τοποθέτησαν πρόεδρο του αερολιμένα, ο Ρουμελιώτης χαρακτήρισε «σκάνδαλο τυχόν επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου». Η θέση του είναι ότι η σύμβαση λήγει σε δέκα χρόνια, κάτι που σημαίνει ότι αν αυτή δεν επεκταθεί, τότε από το 2026 και μετά ο αερολιμένας περιέρχεται πλήρως στο Δημόσιο.

ΤΑ ΕΤΗΣΙΑ ΚΕΡΔΗ. Ο Ρουμελιώτης επιμένει ότι η παράταση της σύμβασης ζημιώνει τα συμφέροντα του Δημοσίου, καθώς πέρυσι τα καθαρά κέρδη του αεροδρομίου έφτασαν τα 100 εκατ. ευρώ. Από αυτά, τα 60 εκατ. ευρώ μπήκαν στα ταμεία του Δημοσίου.
Υποστηρίζει ότι το τίμημα που θα εισπράξει το Δημόσιο για την παράταση της σύμβασης από την εταιρεία του Ελ. Βενιζέλος θα είναι πολύ χαμηλό, αφού θα κυμανθεί στα επίπεδα των 250 εκατ. ευρώ.
Το ΤΑΙΠΕΔ από την πλευρά του επιμένει ότι τα νούμερα που ακούγονται δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα, αφού η αξία της παράτασης θα αποτιμηθεί κατά τη διαπραγμάτευση που δεν έχει καν αρχίσει, και ότι σε κάθε περίπτωση το τίμημα που θα πάρει το Δημόσιο μπορεί να είναι πολλαπλάσιο.
Σύμφωνα πάντως με τον Ρουμελιώτη, το «σκάνδαλο» συνίσταται στο γεγονός ότι αυτός που θα βάλει βαθύτερα το χέρι στην τσέπη για να πληρώσει την επέκταση της σύμβασης θα είναι το ίδιο το Δημόσιο. Και αυτό για να διατηρήσει στη μεικτή εταιρεία που ελέγχει το Ελ. Βενιζέλος το σημερινό ποσοστό του, που είναι 55%, έναντι 40% των Καναδών. «Δεν δέχομαι ότι το Δημόσιο πρέπει να πληρώσει, και μάλιστα χρησιμοποιώντας τα αποθεματικά ύψους 300 εκατ. ευρώ του αερολιμένα, εκ των οποίων τα 165 εκατ. ευρώ είναι δικά του» ανέφερε ο Ρουμελιώτης.
Η άλλη άποψη που εκφράζεται τόσο από το ΤΑΙΠΕΔ όσο και από άλλα στελέχη της διοίκησης του αεροδρομίου είναι ότι δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται αυτόνομα η παρουσία του Δημοσίου στον ΔΑΑ, παρά ως μέρος μιας εταιρικής οντότητας. Οπως ισχυρίζεται η ίδια πλευρά, μπορεί το Δημόσιο να πρέπει να πληρώσει για να καταβάλει την αξία της παράτασης που αναλογεί στο μερίδιό του 55%, αλλά το ίδιο θα κάνουν και οι Καναδοί.

Επειτα, συνεχίζουν οι ίδιες πηγές, η παρουσία στο μετοχικό κεφάλαιο του αερολιμένα για ακόμη 20 χρόνια ενός ισχυρού μακροπρόθεσμου επενδυτή όπως το κρατικό συνταξιοδοτικό ταμείο του Καναδά, της PSP Investments, θα προσδώσει πολλαπλάσια αξία στο ποσοστό 30% του Δημοσίου που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο προορίζεται –βάση Μνημονίου –να ιδιωτικοποιηθεί.

ΝΑ ΤΕΘΟΥΝ ΟΡΟΙ. Ο πρόεδρος του ΔΑΑ δεν στάθηκε μόνο στις καταγγελίες για σκάνδαλο, αλλά πήγε ακόμη πιο πέρα την κόντρα με το ΤΑΙΠΕΔ. «Εχουν γνώση οι φύλακες» είπε, εξηγώντας ότι έχει ενημερώσει τους αρμόδιους υπουργούς και διευκρινίζοντας ότι είναι αποφασισμένοι να θέσουν όρους λειτουργίας στο ΤΑΙΠΕΔ.

«Εχοντας διατελέσει υπουργός Εθνικής Οικονομίας, δεν θα άφηνα το ΤΑΙΠΕΔ να λειτουργεί έτσι όπως λειτουργεί» προσέθεσε.

Για τον ίδιο, «πρέπει να πείσουμε τους δανειστές ότι το Δημόσιο θα μπορέσει καλύτερα να εξυπηρετήσει τα χρέη του συνεχίζοντας να εισπράττει από το αεροδρόμιο 60 εκατ. ευρώ κέρδη, παρά μέσα από μια νέα σύμβαση παραχώρησης ή, πολύ χειρότερα, την πώληση του 30%».

Το ΤΑΙΠΕΔ. Ενστάσεις σε ό,τι αφορά τις πιέσεις των θεσμών να προχωρήσουν μαζί τόσο η παράταση της σύμβασης όσο και η πώληση του 30% εκφράζει και το ΤΑΙΠΕΔ. Θεωρεί ότι θα ήταν εγκληματικό να γίνουν παράλληλα. Προκρίνει πρώτα την παράταση της σύμβασης και μετά την πώληση του 30%.
Σε αυτό τον νέο γύρο αντιπαράθεσης που επιβεβαιώνει τις δύο γραμμές εντός της κυβέρνησης για το Ελ. Βενιζέλος, το ΤΑΙΠΕΔ απέφυγε χθες να ρίξει λάδι στη φωτιά. Κύκλοι του παρέπεμπαν στη προχθεσινή ανακοίνωση του Ταμείου ότι «το ΤΑΙΠΕΔ έχει ζητήσει την έναρξη των διαπραγματεύσεων και ότι τα όσα γράφονται και λέγονται δεν έχουν καμία σχέση με τη πραγματικότητα». Από την πλευρά του ο Ρουμελιώτης κατηγορεί το ΤΑΙΠΕΔ ότι μιλάει για διαπραγμάτευση χωρίς να έχει διευκρινίσει με ποιους όρους.

Επιμένει πως όταν αυτή αρχίσει θα τεθούν μία σειρά θεμάτων, από τη μείωση της εκπροσώπησης των Καναδών στο ΔΣ του ΔΑΑ (σήμερα έχουν τέσσερα μέλη), έως τη μη καταβολή ενοικίων από το Δημόσιο στο αεροδρόμιο για τους χώρους των τελωνειακών Αρχών, του πύργου ελέγχου και του Αστυνομικού Τμήματος.