Πατήσια, Κυψέλη, Πετράλωνα, Πλατεία Βάθη, Παγκράτι, Μετς, Γκράβα, Αμπελόκηποι, Γκύζη, Πλάκα, Γουδί, Κολωνός, Ακαδημία Πλάτωνος: σε αυτές τις περιοχές οι γειτονιές επιστρέφουν, αυτή τη φορά όμως εντός των σχολικών προαυλίων όπου οι Αθηναίοι δίνουν σταθερά ραντεβού συμμετέχοντας σε δράσεις ψυχαγωγικού, πολιτιστικού, εκπαιδευτικού και αθλητικού χαρακτήρα για παιδιά και ενηλίκους.
Το πρόγραμμα «Ανοιχτά Σχολεία» του Δήμου Αθηναίων υλοποιείται με αποκλειστικό δωρητή το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος και με τον συντονισμό του Athens Partnership. Μέχρι σήμερα περισσότεροι από 18.000 συμμετέχοντες πήραν μέρος σε πάνω από 300 δράσεις που υλοποιήθηκαν στα 25 Ανοιχτά Σχολεία.
Οπως εξηγεί στα «ΝΕΑ» η υπεύθυνη του προγράμματος Λήδα Ασλανίδου, οι δράσεις που πραγματοποιούνται στα Ανοιχτά Σχολεία του δήμου απευθύνονται σε όλες τις ηλικιακές ομάδες. «Μάλιστα, σε αυτόν τον νέο κύκλο που επισήμως ξεκινά από τις 5 Φεβρουαρίου, έχουν προστεθεί δράσεις ακόμη και για νήπια, κάτι που γίνεται για πρώτη φορά, καθώς μέχρι σήμερα οι δράσεις απευθύνονταν σε παιδιά άνω των 6 ετών. Οπως για πρώτη φορά στη λίστα με τις δράσεις θα συμπεριληφθούν κι αυτές που θα μπορούν να παρακολουθήσουν άτομα της τρίτης ηλικίας».
ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ. Την ώρα που η Μιμόζα Μπρεγκάσι συμμετείχε στη δράση των κρουστών από ανακυκλώσιμα υλικά, η κόρη της παρακολουθούσε άλλες δράσεις που γίνονταν σε ένα από τα Ανοιχτά Σχολεία, το 135ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών στου Γκύζη, ενώ ο γιος της καθημερινά βρισκόταν με φίλους στο προαύλιο του ίδιου σχολείου. «Το πρόγραμμα βάζει τον χώρο κι εμείς τις ιδέες και τη δημιουργικότητα κι έτσι γίνονται πιο όμορφα τα απογεύματά μας».
Σύμφωνα με την Ασλανίδου, το γεγονός ότι ολόκληρες οικογένειες συγκεντρώνονται τα απογεύματα σε ένα σημείο προκειμένου τα μέλη τους να παρακολουθήσουν ακόμη και διαφορετικές δράσεις είναι ένα στοίχημα που κερδήθηκε. «Οι προσφερόμενες δράσεις είναι δωρεάν κι αυτό είναι ακόμη ένα κίνητρο για τις οικογένειες εν μέσω οικονομικής κρίσης».
Στο διάστημα των τριών ετών, η εμπειρία έδειξε ποιες είναι οι δράσεις που τραβούν περισσότερο τους μικρούς και μεγάλους κατοίκους της Αθήνας.
Ετσι, οι υπεύθυνοι διαπίστωσαν πως τα θέματα τεχνολογίας ήταν ανάμεσα σε αυτά που είχαν και έχουν μεγάλη συμμετοχή. «Στόχος μας ήταν και είναι οι δράσεις που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των Αθηναίων. Η εξοικείωση με την τεχνολογία ήταν μια ανάγκη που μας έγινε γνωστή μέσα από τις συζητήσεις με τους συμμετέχοντες», υπογραμμίζει η Ασλανίδου. Μία από τις πλέον δημοφιλείς δράσεις του προγράμματος η οποία απευθύνεται σε ενηλίκους ήταν η Βιώσιμη Κοινωνική Επιχειρηματικότητα. Πρόκειται για σεμινάρια, τα οποία βοηθούν τους συμμετέχοντες να μπουν στον κόσμο του επιχειρείν, να δουν τον τρόπο ανάπτυξης μίας κοινωνικής επιχειρηματικής ιδέας. Η ανταπόκριση από τους Αθηναίους, όπως σημειώνει η Ασλανίδου, ήταν τέτοια που η δράση επαναλήφθηκε σε πολλούς κύκλους και σε πάνω από 10 Ανοιχτά Σχολεία καθώς οι συμμετοχές ξεπέρασαν τις 300. Μάλιστα, μέσα από τη συγκεκριμένη δράση κάποιοι από τους συμμετέχοντες αποφάσισαν να το δουν σοβαρά και να εξελίξουν τις ιδέες τους, με αποτέλεσμα να προκύψει η σύσταση πέντε κοινωνικών επιχειρήσεων.
Ο δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης μιλώντας στα «ΝΕΑ» για τον θεσμό των Ανοιχτών Σχολείων αναφέρει: «Τα Ανοιχτά Σχολεία του Δήμου Αθηναίων είναι ένα πρόγραμμα από εκείνα που διέψευσαν και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις μας. Πριν από τρία χρόνια που το ξεκινήσαμε, δεν αναμέναμε ότι θα είχε τέτοια επιτυχία. Ουδέποτε βεβαίως είχαμε στο μυαλό μας ένα απογευματινό “πάρκινγκ” για τα παιδιά μέσα στο σχολείο. Επιδίωξή μας ήταν εξαρχής να μετατρέψουμε το σχολείο, πρωί και απόγευμα, σε κέντρο, σε ζωντανό πυρήνα της γειτονιάς, σε 25 περιοχές της Αθήνας. Γι’ αυτό και ανοίξαμε τις αίθουσες για όλους: από 9 έως 99 ετών, που λέει ο λόγος, για μικρούς και μεγάλους. Εως τώρα έχουμε 18.000 συμμετοχές, ενώ ο νέος κύκλος που ξεκινά τις επόμενες ημέρες απευθύνεται για πρώτη φορά και σε παιδιά νηπιακής ηλικίας. Στη νέα αυτή φάση συναποφασίζουμε το περιεχόμενο των προγραμμάτων με τους κατοίκους. Πάντοτε με την πολύτιμη συμβολή του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, φροντίζουμε να πληροφορηθούμε εκ των προτέρων από τους ίδιους τους κατοίκους αυτό που ζητούν να μάθουν. Ετσι, για την επόμενη φάση προβλέπονται προγράμματα εξοικείωσης με την τεχνολογία, μαθήματα προγραμματισμού για τη δημιουργία ιστοσελίδων, αξιοποίηση των σόσιαλ μίντια, προγράμματα ρομποτικής και πολλά άλλα».