Η Γερμανία ήταν από τις τελευταίες χώρες στην Ευρώπη χωρίς διόδια. Αλλά ώς εδώ. Από το 2016 η χώρα του αυτοκινήτου βάζει τέλος στη δωρεάν χρήση των αυτοκινητοδρόμων της με διόδια όχι μόνο στους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους αλλά σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας. Θεωρητικά, διόδια θα πληρώνουν Γερμανοί και ξένοι. Στην πράξη όμως θα επιβαρύνουν μόνο τους ξένους οδηγούς: οι Γερμανοί θα απαλάσσονται από το κόστος αφού τα διόδια θα συμψηφίζονται με τα τέλη κυκλοφορίας. Ετσι και οι Ελληνες που θα επισκέπτονται με αυτοκίνητο τη Γερμανία πρέπει να συνυπολογίζουν πλέον και τα έξοδα των διοδίων.
Η Μέρκελ δεν είχε δει ποτέ με καλό μάτι τα διόδια, δεν ήθελε τον καβγά με την Κομισιόν. Το «όχι στα διόδια» ήταν και η μόνη σαφής προεκλογική δέσμευσή της στο ντιμπέιτ με τον Σοσιαλδημοκράτη αντίπαλό της Στάινμπρουκ. Αργότερα υπέκυψε στην πίεση των Χριστιανοκοινωνιστών της Βαυαρίας που ήθελαν οπωσδήποτε τα διόδια για τους ξένους και πήραν γι’ αυτό στη νέα κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο Συγκοινωνιών.
Για τον υπουργό Αλεξάντερ Ντόμπριντ, 170 εκατ. διαδρομές ξένων ετησίως στη Γερμανία χωρίς να πληρώνουν για την επισκευή των δρόμων είναι ένα κενό δικαιοσύνης που θέλει να καλύψει με την επιβολή διοδίων.
Χθες ο Ντόμπριντ παρουσίασε τα σχέδιά του. Διόδια θα πληρώνουν όλα τα αυτοκίνητα κάτω των 3,5 τόνων. Τα φορτηγά εξαιρούνται –προφανώς για να μην επιβαρυνθούν οι επιχειρήσεις μεταφορών και προκληθούν αλυσιδωτές επιπτώσεις στη μεταφορά προϊόντων. Εξαιρούνται επίσης τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα και τα άτομα με ειδικές ανάγκες, γίνονται όμως σκέψεις να επιβληθούν στα δίκυκλα.
Τα διόδια θα υπολογίζονται ανάλογα με τα κυβικά και την ηλικία του αυτοκινήτου, όσο πιο μεγάλο και πιο παλιό τόσο ακριβότερα. Το ανώτατο κόστος: 112,35 ευρώ για την ετήσια κάρτα, 10 ευρώ για την κάρτα δέκα ημερών, 20 ευρώ για την κάρτα δύο μηνών. Οι ξένοι θα προμηθεύονται τις κάρτες διοδίων μέσω Ιντερνετ ή στα βενζινάδικα. Ο υπουργός υπολογίζει 2,5 δισ. ευρώ έσοδα σε μια τετραετία. Τα έσοδα αυτά θα είναι δεσμευμένα αποκλειστικά για τη βελτίωση του οδικού δικτύου.
ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ. Τα σχέδια του Ντόμπριντ προκαλούν αντιδράσεις εντός και εκτός Γερμανίας.
Οι δήμοι ζητούν μερίδιο από τα έσοδα, οι Πράσινοι επισημαίνουν ότι μπαίνουν διόδια σε όλο το δίκτυο χωρίς δυνατότητα αποφυγής και «αυτό δεν γίνεται σε καμιά χώρα».
Η Ολλανδία που δεν έχει διόδια αλλά και η Αυστρία που έχει απείλησαν ότι θα προσφύγουν στα όργανα της ΕΕ γιατί θεωρούν μειονεκτική τη μεταχείριση των πολιτών τους. Ο αρμόδιος επί των Συγκοινωνιών επίτροπος της Κομισιόν Σίιμ Κάλας ήταν από την αρχή αντίθετος στα σχέδια του γερμανού υπουργού, ο συμψηφισμός με τα τέλη κυκλοφορίας θεωρείται διακριτική μεταχείριση εις βάρος των αλλοδαπών οδηγών.
Ο αντίλογος από τον γερμανό υπουργό είναι πως τα τέλη κυκλοφορίας αυτοκινήτου είναι στην αποκλειστική δικαιοδοσία του εθνικού κράτους, το οποίο μπορεί να τα διαμορφώνει κατά βούληση. «Ο καθένας πρέπει να συμμετέχει δίκαια στη χρήση και τη φροντίδα του οδικού δικτύου» ήταν η πρώτη αντίδραση από τις Βρυξέλλες. Ωστόσο η Κομισιόν δεν έδωσε ακόμη το πράσινο φως για τη συμβατότητα των σχεδίων Ντόμπριντ με το ευρωπαϊκό κεκτημένο.
«Δεν πληρώνω»
Ενα κενό δικαιοσύνης ήθελε να καλύψει ο Αλεξάντερ Ντόμπριντ με διόδια για τους ξένους – χωρίς όμως να επιβαρύνει τους Γερμανούς. Πολλούς φίλους με τις ιδέες του δεν είχε ο γερμανός υπουργός Συγκοινωνιών, τώρα έχει ακόμα περισσότερους εχθρούς: την αντιπολίτευση, τις λέσχες αυτοκινήτων, τις γειτονικές χώρες, την ΕΕ.