«Είμαστε εδώ». Αυτό το μήνυμα προσπάθησαν να δώσουν στις πρόσφατες εκλογές για

την ανάδειξη Αρχιεπισκόπου τα μέλη και οι φίλοι των παραεκκλησιαστικών

οργανώσεων.

Εκεί που όλοι περίμεναν ότι δεν θα στηρίξουν δικό τους υποψήφιο, αυτοί ­ και

χωρίς εμφανείς κινήσεις ­ στήριξαν τον Επίσκοπο Βρεσθένης Δημήτριο, ο οποίος

έλαβε έξι ψήφους. Άλλοι δύο από τους εννέα φιλοοργανωσιακούς μητροπολίτες

προτίμησαν τρίτο πρόσωπο, ενώ ένας δεν πήρε μέρος στις διαδικασίες. Στην

δεύτερη ψηφοφορία οι έξι, όπως όλα δείχνουν, προτίμησαν τον νέο Αρχιεπίσκοπο.

Η κίνηση αυτή προβλημάτισε πολλούς μητροπολίτες, οι οποίοι δεν περίμεναν μια

τέτοια εμφάνιση ομάδας. Άλλωστε, ο Σεραφείμ επί 23 χρόνια είχε φροντίσει να

τους αποδυναμώσει, κάτι που είχε καταφέρει σε μεγάλο βαθμό, όπως το σύνολο της

Ιεραρχίας εκτιμούσε. Και όμως, τα δύο τελευταία χρόνια, εκεί που όλα έδειχναν

ότι οι οργανώσεις μετατράπηκαν σε έναν κλειστό χώρο για λίγους χωρίς

ουσιαστικές παρεμβάσεις στην Εκκλησία, με αιχμή τον έκπτωτο Μητροπολίτη

Αττικής Νικόδημο, προσπάθησαν να ενεργοποιηθούν για τη διαδοχή.



Καρυστίας Σεραφείμ. «Οργανωσιακός», παλιός «Ιερωνυμικός», παρέμεινε στην

Ιεραρχία. Έθεσε θέμα ανικανότητος του εκλιπόντος Σεραφείμ και τώρα είναι

πρόεδρος της Επιτροπής Διαχειριστικού Ελέγχου

Λίγο καιρό πριν από το τέλος του Σεραφείμ, ο Μητροπολίτης Καρυστίας, ένας από

τους εναπομείναντες «Ιερωνυμικούς», θέτει θέμα ανικανότητας του εκλιπόντος

Αρχιεπισκόπου. Την ίδια στιγμή ο Νικόδημος απειλεί τον Μητροπολίτη Θηβών «ότι

θα τα πουν» και πριν από την εκλογή η εφημερίδα «Ορθόδοξος Τύπος» καταφέρεται

εναντίον του με διάφορα υποννούμενα. Όσο πλησιάζουν οι μέρες της εκλογής, οι

εννέα φιλοοργανωσιακοί μητροπολίτες επικοινωνούν μεταξύ τους και αποφασίζουν

να κατεβούν ως ομάδα στις εκλογές. Οι άλλοι υποψήφιοι προσπαθούν να

εξασφαλίσουν τη στήριξή τους. Το πρόβλημα για τους τρεις βασικούς διεκδικητές

του Θρόνου είναι ότι δεν μπορούν να υποσχεθούν αποκατάσταση των έκπτωτων μητροπολιτών.

Μια μέρα μετά την εκλογή του, ο κ. Χριστόδουλος χαρακτηρίζει το ζήτημα της

αποκατάστασης των «Ιερωνυμικών» «άκαιρο και δύσκολο». Οι «οργανωσιακοί», όμως,

τον προτιμούν, γιατί ήταν από τους ανθρώπους που προσπάθησε να πείσει τον

Σεραφείμ να δοθεί λύση στο πρόβλημα. Άλλωστε, από καιρό, «παιδιά των

οργανώσεων», όπως ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας κ. Νικολόπουλος, είχαν

στηρίξει την υποψηφιότητα του νέου Αρχιεπισκόπου.


Θηβών Ιερώνυμος. Τα τελευταία χρόνια οι «οργανωσιακοί» τον πολέμησαν.

Λίγο πριν από την εκλογή του νέου Αρχιεπισκόπου, υπήρχαν και δημοσιεύματα εις

βάρος του

Σήμερα, πάντως, οι «Ιερωνυμικοί» μπορούν να υποστηρίζουν ότι έπαιξαν τον δικό

τους ρόλο στην εκλογή, αφού η στροφή των «έξι» προς τον Χριστόδουλο ήταν

καθοριστική στη δεύτερη ψηφοφορία. Στην τρίτη, και με την δυναμική που

αναπτύχθηκε, όλα ήταν εύκολα. Όπως έλεγε στέλεχος των οργανώσεων, ο

Αρχιεπίσκοπος θα πρέπει να ξεχωρίζει για τρία πράγματα: σαρκική καθαρότητα,

πτυχία (μόρφωση) και άψογη θρησκευτική εμφάνιση. Και τα τρία τα συγκεντρώνει ο

κ. Χριστοδουλος, σύμφωνα με τους «οργανωσιακούς», και γι’ αυτό δεν χρειάστηκε

να προβληματιστούν πολύ ως προς την επιλογή.

ΣΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ

Οι «οργανωσιακοί», εκτός της εκλογής, αυτή την περίοδο έχουν αυξημένο ρόλο και

στα οικονομικά της Εκκλησίας.

Πρόεδρος της Επιτροπής Διαχειριστικού Ελέγχου είναι ο Μητροπολίτης Καρυστίας

Σεραφείμ, ένας άνθρωπος που παρέμεινε στην Ιεραρχία την περίοδο των

εκκαθαρίσεων Σεραφείμ και που θεωρείται από όλους τίμιος.

Έτσι, το πόρισμα του ελέγχου που θα κοινοποιηθεί στο τέλος Μαΐου, πολλοί

πιστεύουν ­ μεταξύ των οποίων και ο νέος Αρχιεπίσκοπος ­ ότι θα καταγράφει την

πραγματικότητα, όποια και αν είναι.

Άλλωστε, οι «οργανωσιακοί» πάντα διακήρυτταν τη διαφάνεια επί των οικονομικών

και πολλές φορές διά του «Ορθόδοξου Τύπου» αναφέρονταν σε αυτή…

Παρ’ όλα αυτά, όμως, από ‘δω και πέρα θα πρέπει να μιλάμε για «τέλος εποχής»,

αφού οι περισσότεροι «οργανωσιακοί» συνοδικοί μητροπολίτες είναι υπερήλικοι

και βεβαίως δεν μπορούν να παίξουν ρόλο. Όσο για τα μέλη, αυτά βρίσκονται σε

στάση αναμονής. Ο Σεραφείμ, με τον οποίο τους χώριζε μίσος, δεν υπάρχει, ενώ ο

νέος Αρχιεπίσκοπος δεν φέρεται διατεθειμένος να επιτρέψει να αναπτυχθεί μια

νέα διαμάχη στους κόλπους της Εκκλησίας, ώστε να μπορεί ελεύθερα να εφαρμόσει

το πρόγραμμά του.

ΟΙ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ

Η πρώτη οργάνωση θεολόγων ήταν η «Ζωή», που ιδρύθηκε στις αρχές του αιώνα σε

μια περίοδο όπου η Εκκλησία περνούσε δύσκολες ώρες. Από τη διάσπαση της «Ζωής»

προήλθε ο «Σωτήρας», ενώ στην πορεία ο Μητροπολίτης Φλωρίνης Αυγουστίνος έκανε

τον «Σταυρό». Σήμερα οι οργανώσεις είναι: Αδελφότης Θεολόγων «Η ζωή»,

Αδελφότης Θεολόγων «Ο Σωτήρ», Διορθόδοξο Κέντρο «Πορευθέντες», Ελληνική

Χριστιανική Ένωση, Εκκλησιαστικός Αγών, Ιεραποστολικός Σύνδεσμος Άγιος Κοσμάς

ο Αιτωλός, Ορθόδοξη Ιεραποστολική Αδελφότης ο Σταυρός, Ορθόδοξη Χριστιανική

Αδελφότης Απολύτρωση, Ορθόδοξος Χριστιανικός Σύλλογος Ιωάννης ο Βαπτιστής,

Ορθόδοξος Χριστιανικός Σύλλογος οι τρεις Ιεράρχες, Ορθόδοξο Ίδρυμα ο Απόστολος

Βαρνάβας, Ορθόδοξος Αδελφότης Λυδίας, Ορθόδοξος Χριστιανική Ένωση Κορασίων,

Ορθόδοξη Χριστιανική Ένωσις των Νέων, Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων, Πανελλήνιος

Ορθόδοξος Ένωσις, Σύλλογος ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης, Σύλλογος Ανάπλαση,

Σύλλογος Κοινωνική Προσπάθεια, Ορθόδοξη Ιεραποστολική Δράση ο Μέγας Βασίλειος,

Ορθόδοξη Ιεραποστολή ο Πρωτόκλητος, Ορθόδοξη Ιεραποστολική Δράση ο Λυτρωτής,

Χριστιανικές Μαθητικές Ομάδες, Χριστιανική Ένωση Ακτίνες, Χριστιανική Ένωση

Επιστημόνων, Χριστιανική Ένωση Εργαζόμενης Νεολαίας, Χριστιανικός Σύλλογος

Ορθόδοξη Πορεία, Χριστιανική Φοιτητική Ένωση, Χριστιανικός Όμιλος Φοιτητών και Επιστημόνων.

Όλες αυτές οι οργανώσεις έχουν παραρτήματα στην επαρχία, Πάτρα, Θεσσαλονίκη,

αλλά και στο Αγρίνιο, με πολύ μεγάλη περιουσία.

Πέρα από τη διάδοση των εντύπων άνθρωποι κάθε ηλικίας συγκεντρώνονται, ανάλογα

με την εποχή, δύο φορές την ημέρα, συζητούν επίκαιρα θέματα και αναλύουν την

Αγία Γραφή.

Πέρα από την ηθική τους και τη γενικότερη συμπεριφορά τους ξεχωρίζουν και από

την εμφάνισή τους. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι στη Θεολογική Σχολή φοιτητές,

μέλη των οργανώσεων, τους λένε «Θεοτικούς» κάτι αντίστοιχο με το «Θεούσες»,

όχι γιατί παριστάνουν τους ευσεβείς και τους ηθικούς αλλά επειδή έχουν όντως

αυστηρές αρχές που τις εξωτερικεύουν με σεμνό ντύσιμο, κυρίως οι γυναίκες.

Άλλωστε οι περισσότεροι από αυτούς ακολουθούν πιστά όσα περιγράφει στο βιβλίο

του «Τα αγνά νιάτα» ο Ούγγρος πάστορας Τοφ. Συμφωνα με τον Τοφ, τα στενά

παντελόνια, το να κάθεσαι με το ένα πόδι πάνω στο άλλο, ο ύπνος σε μαλακό

μαξιλάρι σκανδαλίζουν και αυτό βεβαίως είναι αντίθετο με τους όρκους περί παρθενίας.

Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ δυναμική εμφάνιση των μελών των παραεκκλησιαστικών Οργανώσεων

ήταν, πριν από έναν περίπου χρόνο, με αφορμή τη Συνθήκη Σένγκεν. Τότε, είχαν

γίνει και επεισόδια έξω από τη Βουλή. Αναλογη εμφάνιση είχαμε και στην

ενθρόνιση του νέου Μητροπολίτη Αττικής, όπου, εκτός τού «ανάξιος», προκλήθηκαν

και σοβαρά επεισόδια ακόμη και μεταξύ των κληρικών.

Στη Λάρισα, το φαινόμενο ήταν μόνιμο. Ο θάνατος του έκπτωτου Μητροπολίτη

Θεολόγου έφερε την ηρεμία.

Και αυτά, όμως, τα επεισόδια την τελευταία δεκαετία δεν είναι σημαντικά.

Παλιότερα ­ και κυρίως μετά τη λήξη του εμφυλίου ­ οι «Οργανωτικοί» παίζουν

ρόλο ακόμη και στις πολιτικές εξελίξεις. Και κάθε φορά που οι κυβερνήσεις

προσπαθούσαν να εφαρμόσουν κάποιες αποφάσεις, έβγαιναν στους δρόμους:

διδασκαλία των Θρησκευτικών, εκκλησιαστική περιουσία, διορισμός ψαλτών,

εκλογές Αρχιεπισκόπων (η περίπτωση Ιακώβου, του Αρχιεπισκόπου των δώδεκα

ημερών, είναι χαρακτηριστική).

Χαρακτηριστική είναι επίσης η περίπτωση του Ιερώνυμου, ο οποίος από πρωθιερέας

των Ανακτόρων εξελέγη Αρχιεπίσκοπος, αφού οι Προκαθήμενοί του είχαν

κατηγορηθεί έντονα από τις Οργανώσεις.