Κινηθείτε στην πόλη χωρίς αυτοκίνητο. Με τα πόδια. Με το Μετρό. Με το ποδήλατο. Με το λεωφορείο. Με το τραμ. Με το Μετρό και το ποδήλατο. Με τα πόδια και το Μετρό. Με το λεωφορείο και το Μετρό. Με το ποδήλατο και το τραμ. Με το ποδήλατο και τα πόδια. Κάνει καλό στην υγεία και την…τσέπη.
Αυτό είναι το μήνυμα που στέλνει η Ευρωπαϊκή Καμπάνια «ΚΑΝΕ ΤΟ ΣΩΣΤΟ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟ» (DotheRightMix). Ξεκίνησε την περασμένη εβδομάδα στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας στοχεύοντας στην ανάδειξη των πλεονεκτημάτων που παρουσιάζει η σωστή επιλογή συνδυασμού μέσων μεταφοράς για τις μετακινήσεις μας στην πόλη. Λιγοστοί όμως την αντιλήφθηκαν. Ίσως λόγω των δραματικών εξελίξεων που ακολούθησαν μετά τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα και οι οποίες έφεραν σε δεύτερη μοίρα – και λογικό – όλη την υπόλοιπη ειδησεογραφία. Ενδεχομένως δεν έγινε και η καλύτερη δυνατή προώθηση. Ήδη πάντως κάποιες αφίσες της καμπάνιας έχουν τοποθετηθεί σε σταθμούς του Μετρό και στα μέσα μεταφοράς.
Αξίζει πάντως να δώσουμε λίγο περισσότερη σημασία σ’αυτήν την καμπάνια. Αν το καλοσκεφτείτε – ειδικά εσείς που ποδηλατείτε – είναι ίσως η πρώτη φορά που το ποδήλατο προτείνεται τόσο εμφατικά και στη χώρα μας να χρησιμοποιείται σε συνδυασμό με τα άλλα μέσα μεταφοράς. Ναι, το ποδήλατο που μέχρι πρόσφατα ήταν «εξόριστο» από το Μετρό της Αθήνας. Απαγορευόταν η είσοδός του στα βαγόνια. Ευτυχώς – μετά από 13 χρόνια λειτουργίας του Μετρό– φαίνεται ότι τα πράγματα αλλάζουν. Τ’ ακούτε εσείς που ακόμη αντιμετωπίζετε το ποδήλατο ως κάτι ενοχλητικό; Το ποδήλατο δεν είναι ούφο. Κάνει καλό!
Ας ξαναγυρίσουμε όμως στην καμπάνια «ΚΑΝΕ ΤΟ ΣΩΣΤΟ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟ». Πραγματοποιείται από το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ) σε συνεργασία με τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών, τις Οδικές και τις Σταθερές Συγκοινωνίες και το Δήμο Αθηναίων. Αυτό που μας παροτρύνει η καμπάνια είναι να κινηθούμε μέσα στην πόλη χωρίς αυτοκίνητο, χρησιμοποιώντας διαφορετικά μέσα μεταφοράς. Και εξηγεί το πως μπορούμε να βελτιώσουμε την υγεία και τα οικονομικά μας, αλλά και να προστατεύσουμε το περιβάλλον, με μια σειρά από επιχειρήματα.
Για δείτε λοιπόν τι λένε οι έρευνες και οι επιστήμονες:
• Η ποδηλασία ή το περπάτημα για μικρές αποστάσεις (έως 5 χλμ), μας προσφέρουν αρκετή εξάσκηση καθημερινά για να μένουμε υγιείς και σε καλή φυσική κατάσταση. Μελέτες δείχνουν ότι αυτοί που περπατούν τουλάχιστον 30 λεπτά την ημέρα, αναμένεται να αυξήσουν το προσδόκιμο της ζωής τους κατά 2 με 9 χρόνια επιπλέον του μέσου όρου.
• Η μετακίνηση με το λεωφορείο ή το μετρό μας δίνει το χρόνο να διαβάσουμε την εφημερίδα ή το βιβλίο μας ή να συζητήσουμε με τους φίλους μας.
• Οι πολίτες που θα επιλέξουν να μετακινηθούν με τα δημόσια μέσα αντί για το αυτοκίνητο θα εξοικονομήσουν 500-600 λίτρα καυσίμου το χρόνο. Κάθε χιλιόμετρο με ποδήλατο, αντί για αυτοκίνητο, εξοικονομεί για το κράτος 0,97 ευρώ σε έμμεσα κόστη. Για παράδειγμα, στο Άμστερνταμ γίνονται καθημερινά 2 εκ. χιλιόμετρα με ποδήλατο, εξοικονομώντας στην πόλη 700 εκ. ευρώ κάθε χρόνο.
• Η χρήση του αυτοκινήτου για τις μετακινήσεις μας από και προς το χώρο εργασίας, καταλαμβάνει 90 φορές περισσότερο χώρο, σε σύγκριση με το μετρό και 20 φορές περισσότερο σε σχέση με το λεωφορείο ή το τραμ. Εφαρμόζοντας στην πράξη την προτροπή «ΚΑΝΕ ΤΟ ΣΩΣΤΟ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟ» απελευθερώνουμε το δημόσιο χώρο από τη χρήση των οχημάτων, χώρο που μπορεί να διατεθεί για πράσινο, για τους πεζούς ή τους ποδηλάτες.
• Για τις συνέπειες στο περιβάλλον, αρκεί να αναφερθεί ότι αν όλοι οι Ευρωπαίοι ποδηλατούσαν όσο και οι Δανοί, που κατά μέσο όρο ποδηλατούν ο καθένας 965 χλμ ετησίως, τότε οι εκπομπές ρύπων και CO2 από μεταφορές θα μπορούσαν να μειωθούν κατά 25%.
Σημειώνεται επίσης ότι το ποδήλατο – αυτό το τόσο παραμελημένο και υποτιμημένο από τους αρμόδιους στην Ελλάδα μέσο μεταφοράς – πρωταγωνιστεί στην καμπάνια. Είναι παντού στις αφίσες, στο βίντεο και στο κεντρικό logo. Όπως στην αφίσα από κάτω.
Λοιπόν, τι περιμένετε; Κάντε το σωστό συνδυασμό; Αφήστε ή περιορίστε το αυτοκίνητο. Πάρτε το ποδήλατο και τα μέσα μεταφοράς. Μόνο κερδισμένοι θα βγείτε.
Σημείωση: Η καμπάνια απευθύνεται σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Στις περισσότερες τα μέσα μαζικής μεταφοράς λειτουργούν σαν καλοκουρδισμένο ελβετικό ρολόι. Αντίθετα στη χώρα μας τα μέσα συγκοινωνίας – με εξαίρεση το Μετρό και το Τραμ – υστερούν σε ποιότητα υπηρεσιών και οργάνωση. Συνεπώς για να πετύχει η καμπάνια χρειάζεται οι υπεύθυνοι των συγκοινωνιακών οργανισμών να βελτιώσουν πολλά πράγματα κυρίως στις συγκοινωνίες της Αθήνας.
Περισσότερα για την καμπάνια εδώ
Οι «ΟΡΘΟΠΕΤΑΛΙΕΣ» σας ενημερώνουν για τα νέα του πεταλιού και μέσω twitter: @orthopetalies