|
|
ΟΙ ΟΔΗΓΟΙ που πίνουν πριν πιάσουν το τιμόνι, είναι μια από τις σοβαρότερες
αιτίες ατυχημάτων στους δρόμους όλου του κόσμου. Γι’ αυτό τον λόγο έχουν
θεσπιστεί όρια επιτρεπόμενου αλκοόλ στο αίμα όσων οδηγούν, τα οποία διαφέρουν
από χώρα σε χώρα. Σε γενικές πάντως γραμμές, τα όρια που ισχύουν στην Ελλάδα
συμβαδίζουν με τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.
Ο οδηγός που έχει 0,5 γραμμάρια αλκοόλ σε ένα λίτρο αίματος θεωρείται
«νηφάλιος» σε περίπτωση αλκοτέστ. Αν όμως το έχει ξεπεράσει και προκαλέσει
ατύχημα, τιμωρείται. Αν σε περίπτωση ελέγχου από την Τροχαία το αλκοόλ
υπερβαίνει τα 0,8 γραμμάρια ανά λίτρο αίματος, ο οδηγός οδηγείται στο Αυτόφωρο.
Πολλοί ειδικοί όμως διαφωνούν με τα όρια αυτά, θεωρώντας τα ιδιαίτερα υψηλά:
«Θα έπρεπε το όριο αλκοόλ στο αίμα να είναι 0%. Έστω και ένα ποτήρι να έχει
πιει κάποιος, τα αντανακλαστικά του στην οδήγηση επηρεάζονται», τονίζει ο κ.
Ιωάννης Παπαδόπουλος, αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής. «Σε τεστ που έχουν
γίνει, ακόμα και με 0,3 γραμμάρια αλκοόλ, έχει διαπιστωθεί πρόβλημα στην
οδήγηση. Δύσκολα καταλαβαίνει κάποιος οδηγός ότι τα αντανακλαστικά του έχουν
μειωθεί, πριν βρεθεί σε μια δύσκολη στιγμή. Τότε όμως, είναι αργά. Σε πολλές
χώρες προσπάθησαν να μειώσουν τα όρια, όμως οι βιομηχανίες παρασκευής
αλκοολούχων ποτών αντιδρούν έντονα και ασκούν πιέσεις στους αρμοδίους».
Ένα ακόμα σημείο που «σηκώνει» πολλή συζήτηση, είναι η ανοχή του οργανισμού
στο αλκοόλ, που μπορεί να διαφέρει σημαντικά από άνθρωπο σε άνθρωπο. «Σε
γενικές γραμμές, τα επιτρεπόμενα όρια αντιστοιχούν σε τρία ποτήρια μπίρας
τύπου λάγκερ με περιεκτικότητα 5% σε αλκοόλ, σε τέσσερα ποτήρια κρασί και δύο
με δυόμισι ποτήρια ουίσκι», διευκρινίζει ο κ. Δημήτρης Χατζηνικολάου,
οινολόγος και γευσιγνώστης.
Αυτές οι αντιστοιχίες όμως είναι τελείως θεωρητικές και δεν ανταποκρίνονται
στην πραγματικότητα, επισημαίνει ο κ. Παπαδόπουλος. «Το πώς θα δεχθεί ο
οργανισμός το αλκοόλ, εξαρτάται από αμέτρητους παράγοντες, τόσο βιολογικούς
όσο και κοινωνικούς. Παίζουν ρόλο ο μεταβολισμός, το βάρος, η κούραση, το
κέφι, η ώρα που θα πιει κανείς, αν το στομάχι είναι γεμάτο ή όχι και πολλά
άλλα. Η γυναίκα, λόγω σωματικής κατασκευής, έχει συνήθως τη μισή ανοχή σε
αλκοόλ από ό,τι ο άνδρας. Εξαρτάται ακόμα, πόσο συχνά πίνει κανένας. Οι πότες
του Σαββατοκύριακου είναι συχνά πιο επικίνδυνοι από τους καθημερινούς πότες».
Σε διάφορες χώρες πάντως, όπως στην Αμερική και τη Βρετανία, έχει ξεκινήσει
εδώ και χρόνια μια κοινωνική καμπάνια, για τον περιορισμό των ατυχημάτων από
μεθυσμένους οδηγούς. Ένα μέλος κάθε παρέας, το οποίο επιλέγεται πριν βγουν για
διασκέδαση, ονομάζεται «διορισμένος οδηγός». Αυτός δεν πίνει καθόλου αλκοόλ
όλο το βράδυ, για να μπορέσει να οδηγήσει με ασφάλεια.








