|
|
ΤΑ ΡΗΓΜΑΤΑ (1) και (2) οδήγησαν, σύμφωνα με ναυπηγούς αλλά και τους τεχνικούς
συμβούλους των συγγενών των θυμάτων του «ΔΥΣΤΟΣ», στο ναυάγιο. Όπως φαίνεται
στο γράφημα, το ρήγμα (2) καλύπτει ένα μέρος του χώρου φορτίου, αλλά και τον
κάτω από αυτό διαμορφωθέντα χώρο της δεύτερης σειράς διπυθμένων. Αυτά όμως
στερούντο διαμήκη φραχτών, με αποτέλεσμα τα νερά που μπήκαν να κινούνται προς
όλες τις κατευθύνσεις και κυρίως κατά τον άξονα της συμπεριφοράς του πλοίου.
Δηλαδή πλώρα δεξιά, πρύμα αριστερά.
Οι πραγματογνώμονες εκτιμούν ότι ο πλοίαρχος του «ΔΥΣΤΟΣ», μετά τα Σκάντζουρα,
θα πρέπει λογικά να «ψήλωσε» λίγο με τον καιρό την αριστερή μάσκα και αργότερα
να γύρισε με τον καιρό δευτερόπρυμα. Κάποια στιγμή, κοντά στη Σκυροπούλα,
συνειδητοποίησε ότι το πλοίο είχε έμπλωρη διαγωγή και κλίση προς τα δεξιά με
πολύ αργή έως ανύπαρκτη επαναφορά. Εκτίμησε τότε, ότι προκειμένου να
ανορθώσει το πλοίο από τη θάλασσα, η οποία έμπαινε και παρέμενε στη δεξιά
πλευρά του καταστρώματος, έπρεπε να «ψαρέψει» το πλοίο με το τιμόνι προς τα
αριστερά, μην έχοντας άλλη τεχνικά παραδεκτή δυνατότητα ελιγμών.
Όμως το «ΔΥΣΤΟΣ» κατά τη στροφή δεν μπόρεσε να επανέλθει, διότι ήδη οι
ελεύθερες επιφάνειες είχαν γεμίσει νερό. Η ορμή του νερού και του λασπώδους
πλέον φορτίου (τσιμέντου) από το αμπάρι νούμερο (1) γκρέμισε τις φραχτές με
αποτέλεσμα την ανατροπή του πλοίου.
Όλα έγιναν μέσα σε λίγα λεπτά. Ούτε σήμα κινδύνου δεν πρόλαβε να στείλει ο
καπετάνιος Ιωάννης Τσιτσιρίκης, που βρέθηκε από δύτες στον χώρο του ασυρμάτου.
Σύμφωνα με τον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Πειραιά κ. Αριστείδη
Φραγκιαδάκη, που έχει στα χέρια του την περίληψη του πορίσματος των
εμπειρογνωμόνων, οι παράγοντες που οδήγησαν στην ανατροπή ήταν η υπερφόρτωση,
η κακή φόρτωση, η ύπαρξη επιθεμάτων (μπαλωμάτων), η κακή κατάσταση των
καπακιών των στομίων, η ύπαρξη ελεύθερων επιφανειών στα διπύθμενα και η κακή συντήρηση.
ΤΗΝ ΑΓΑΝΑΚΤΗΣΗ του για τα όσα εδώ κι ένα χρόνο γράφονται εις βάρος του,
αναφέρει σε επιστολή του προς «ΤΑ ΝΕΑ» ο μοναδικός διασωθείς του ναυαγίου του
«Δύστος», δόκιμος πλοίαρχος Χρήστος Αναγνώστου. Ο κ. Αναγνώστου γράφει:
Ένα χρόνο τώρα, προσπαθώ να περιγράψω και να εξηγήσω με τις μαρτυρικές μου
καταθέσεις στα αρμόδια όργανα, τι συνέβη τη νύχτα εκείνη. Μέσα στα πλαίσια του
σεβασμού προς το έργο τους, δεν θέλησα να δίνω συνεντεύξεις, ούτε να απαντώ σε
διαστρεβλώσεις και σενάρια, διαβολές που γράφονταν ή ακούγονταν, παρ’ όλο που
με έθιγαν. Οι πραγματογνώμονες έχουν δώσει τις παραμέτρους του ναυαγίου και
επιβεβαιώνουν το ξαφνικό της ανατροπής του πλοίου. Τη στιγμή του ναυαγίου δεν
βρισκόμουν στη γέφυρα του πλοίου. Βρισκόμουν στην τραπεζαρία του πληρώματος, η
οποία βρίσκεται στο επίπεδο του κύριου καταστρώματος, στην αριστερή πλευρά του
πλοίου και μάλιστα δύο πατώματα κάτω από τη γέφυρα.
Εδώ επεχειρήθη μια διαστρέβλωση σοβαρότατη, με σκοπό να δημιουργηθεί σκόπιμη
σύγχυση. Η σύγχυση, όμως, αυτή διαλύεται, αν αναλογιστεί κανείς ότι με τις
δύσκολες συνθήκες πλεύσης θα ήταν παράλογο να βρίσκεται μόνο ένας άνθρωπος στη
γέφυρα και μάλιστα ο δοκ. πλοίαρχος. Έχω περιγράψει στις καταθέσεις μου, ότι
τις τελευταίες ώρες και λίγο πριν από το ναυάγιο, στη γέφυρα ευρίσκοντο ο
πλοίαρχος, ο ασυρματιστής και ο ναύτης Γ. Λακιώτης. Αυτά τα ανέφερα, για να
γνωρίσουν όλοι, πως ο αγώνας ενός ανθρώπου να κρατηθεί στη ζωή είναι ιερός.
Ένας νέος άνθρωπος, που επέλεξε μόνος του να είναι ουσιαστικός στη ζωή του, να
μη στηρίζεται σε “γυάλινα πόδια” και να μη βολεύεται “όπως είναι της μόδας”,
δεν φοβάται τους συκοφάντες και τους “εγκεφάλους”. Σέβεται αρχές. Ας στέκονται
με σεβασμό μπροστά στην αξιοπιστία μου. Όλα όσα περιέγραψα επαληθεύτηκαν ένα
προς ένα. Όλα όσα κατασκεύασαν, καταρρίφθηκαν. Δεν θα ξεχάσω, όμως, ποτέ την
επιπόλαιη γνώμη, την αζήτητη εξυπνάδα και τη σκόπιμη “λάσπη” στην τιμή και την
προσωπικότητά μου. Τέλος, ευχαριστώ όλους όσους στάθηκαν με πίστη, ορθή λογική
και αγάπη κοντά μου. Η Ελλάδα έχει τα πρότυπά της και αυτά αντέχουν.
Δοκ. Πλοίαρχος
Χρήστος Ε. Αναγνώστου