Μετρό-πολη γίνεται από σήμερα η Αθήνα. Στη 1 το μεσημέρι ο Πρωθυπουργός

Κώστας Σημίτης εγκαινιάζει επίσημα το πρώτο τμήμα του Μετρό ­ μήκους περίπου

12 χιλιομέτρων ­, το οποίο θα λειτουργήσει από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας ως

το Σύνταγμα και τα Σεπόλια και περιλαμβάνει συνολικά 13 σταθμούς. Η λειτουργία

του Μετρό, που θεωρείται από τα μεγαλύτερα και πολυπλοκότερα έργα που

κατασκευάζονται αυτή τη στιγμή στην Αθήνα, φέρνει ριζικές αλλαγές στον χάρτη

των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας και στο κυκλοφοριακό. Από την Κυριακή

δημιουργούνται τρεις νέοι συγκοινωνιακοί κόμβοι, στους σταθμούς “Εθνική

Άμυνα”, “Κατεχάκη” και “Αττική”, όπου θα καταλήγουν πλέον περισσότερες από 20

λεωφορειακές γραμμές, οι οποίες θα εξυπηρετούν τους κατοίκους των Μεσογείων,

των βορείων προαστίων και της Δυτικής Αθήνας. Οι χρόνοι μεταφοράς των κατοίκων

της Αθήνας από το ένα σημείο στο άλλο θα συντομευτούν, κι αυτό ίσως

παρακινήσει αρκετούς στη χρησιμοποίηση των μέσων μαζικής μεταφοράς. Στο μεταξύ

κυκλοφοριακές αλλαγές δρομολογούνται από την ερχόμενη Δευτέρα και στο κέντρο

της Αθήνας, όπου έχει προγραμματιστεί να λειτουργήσει η πρώτη λεωφορειολωρίδα

αντίθετης ροής. Η οδός Σίνα, στο τμήμα της από την Πανεπιστημίου ως την

Ακαδημίας, κλείνει οριστικά για τα Ι.Χ. αυτοκίνητα και γίνεται

λεωφορειόδρομος. Τα λεωφορεία 26 γραμμών θα κατεβαίνουν από τη Σίνα και

στρίβοντας αριστερά προς την Πανεπιστημίου ­ όπου επίσης θα κινούνται αντίθετα

με τα άλλα οχήματα ­ θα φτάνουν στη Λεωφόρο Βασιλίσσης Αμαλίας και θα

συνεχίζουν προς τους στύλους του Ολυμπίου Διός.

«Ταξιδιωτικές» οδηγίες για τους 13 σταθμούς

Οδηγίες προς επιβάτες. Στους σταθμούς του Μετρό απαγορεύεται το κάπνισμα, ενώ

δεν θα λειτουργούν και τα κινητά τηλέφωνα (προσωρινά, μέχρι να τοποθετηθούν

ειδικές κεραίες από τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας).

Ο νέος υπόγειος σιδηρόδρομος αποτελείται από δύο γραμμές. Τη γραμμή 3 Εθνική

Άμυνα-Σύνταγμα και τη γραμμή 2 Σύνταγμα-Σεπόλια.

Οι δύο γραμμές, συνολικού μήκους περίπου 12 χιλιομέτρων, περιλαμβάνουν

συνολικά 13 σταθμούς. Πρόκειται για τους σταθμούς Εθνική Άμυνα, Κατεχάκη,

Πανόρμου, Αμπελόκηποι, Μέγαρο Μουσικής, Ευαγγελισμός, Σύνταγμα, Πανεπιστήμιο,

Ομόνοια, Μεταξουργείο, Σταθμός Λαρίσης, Αττική και Σεπόλια.

Στη γραμμή 3 (Εθνική Άμυνα-Σύνταγμα) τα καθίσματα των σταθμών είναι μπλε και

στη γραμμή 2 (Σύνταγμα-Σεπόλια) είναι κόκκινα, ώστε να ξεχωρίζει κανείς σε

ποια από τις δύο γραμμές βρίσκεται.

Στο διπλό σταθμό του Συντάγματος οι επιβάτες θα αλλάζουν τρένο για να

συνεχίσουν είτε προς την κατεύθυνση του Πενταγώνου είτε προς τα Σεπόλια,

χρησιμοποιώντας πάντα το ίδιο εισιτήριο.

Διπλοί σταθμοί

Στους σταθμούς της Ομόνοιας και της Αττικής οι επιβάτες θα έχουν τη δυνατότητα

να επιβιβάζονται και στα τρένα του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου (ΗΣΑΠ), επίσης με

το ίδιο εισιτήριο.

Καθημερινά και στις δύο γραμμές του Μετρό θα κινούνται συνολικά 28 τρένα, τα

οποία θα διαθέτουν από έξι βαγόνια το καθένα. Κάθε τρένο θα μπορεί να

μεταφέρει συνολικά 1.030 επιβάτες.

Μέσα στα τρένα αλλά και στους σταθμούς του Μετρό θα υπάρχει αυτόματη φωνητική

αναγγελία των δρομολογίων. Η αναμονή των επιβατών στους σταθμούς έχει

υπολογιστεί ότι θα διαρκεί από 4 έως 10 λεπτά (ανάλογα με τις ημέρες και τις

ώρες αιχμής). Τα δρομολόγια θα εκτελούνται από τις 5.30 το πρωί μέχρι τις 12

τα μεσάνυχτα.

Οι επιβάτες προτού επιβιβαστούν στα τρένα θα πρέπει υποχρεωτικά να ακυρώνουν

τα εισιτήριά τους, τα οποία θα μπορούν να προμηθεύονται τόσο από τα αυτόματα

μηχανήματα που είναι εγκατεστημένα σε όλους τους σταθμούς (τα συγκεκριμένα

μηχανήματα ανέρχονται συνολικά σε 107, δέχονται μόνο κέρματα, ενώ δίνουν και

ρέστα) όσο και από τα εκδοτήρια του Μετρό που θα λειτουργούν με προσωπικό.

Η ακύρωση των εισιτηρίων θα γίνεται επίσης από ειδικά μηχανήματα τα οποία

βρίσκονται στις εισόδους κάθε σταθμού (συνολικά έχουν τοποθετηθεί 139 τέτοια

μηχανήματα).

Οι έλεγχοι των εισιτηρίων θα είναι συνεχείς, ενώ οι επιβάτες που θα

επιβιβάζονται στα τρένα χωρίς εισιτήριο θα καλούνται να πληρώνουν πρόστιμο ίσο

με το 40πλάσιο της τιμής του κανονικού εισιτηρίου (10.000 δρχ.).

Το εισιτήριο

Η τιμή του κανονικού εισιτηρίου του Μετρό προσδιορίστηκε στις 250 δρχ. και του

μειωμένου στις 130 δρχ. Τα εισιτήρια θα ισχύουν για 90 λεπτά. Στο διάστημα

αυτό θα επιτρέπονται οι μετεπιβιβάσεις σε όλες τις γραμμές του υπογείου

σιδηροδρόμου, συμπεριλαμβανομένου και του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου αλλά μόνο

προς μία κατεύθυνση (όχι για επιστροφή).

Από τα ταμεία πώλησης εισιτηρίων των σταθμών του Μετρό και του ΗΣΑΠ θα

διατίθενται δεσμίδες εισιτηρίων, εισιτήρια απεριορίστων διαδρομών ημερήσιας

χρήσης τα οποία θα κοστίζουν 1.000 δρχ. και θα ισχύουν για όλα τα

συγκοινωνιακά μέσα (Μετρό, λεωφορεία, τρόλεϊ, ηλεκτρικό), καθώς και μηνιαίες

κάρτες απεριορίστων διαδρομών (10.000 δρχ.), που επίσης θα ισχύουν για όλα τα

μέσα.

Οι ετήσιες κάρτες, που θα κοστίζουν 100.000 δρχ., θα διατίθενται μόνο από τα

γραφεία του ΟΑΣΑ (Μετσόβου 15, Αθήνα).

Σε όλους τους σταθμούς του Μετρό θα υπάρχει δυνατότητα μετεπιβίβασης σε

λεωφορεία ή τρόλεϊ. Οι επιβάτες θα μπορούν να πληροφορούνται για το πού

βρίσκονται οι αφετηρίες και οι στάσεις των λεωφορείων και των τρόλεϊ από

λεπτομερείς χάρτες που τοποθετήθηκαν σε όλους τους σταθμούς του Μετρό και του

ΗΣΑΠ.

Σημειώνεται ότι στους σταθμούς του Μετρό απαγορεύεται το κάπνισμα, ενώ δεν θα

λειτουργούν και τα κινητά τηλέφωνα (προσωρινά, μέχρι να τοποθετηθούν ειδικές

κεραίες από τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας).

Στο σταθμό του Συντάγματος θα λειτουργεί ειδικό γραφείο απολεσθέντων

αντικειμένων. Ακόμα, για την ασφάλεια των επιβατών θα λειτουργεί κλειστό

κύκλωμα τηλεόρασης, ενώ θα υπάρχουν αστυνομικοί-φρουροί σε κάθε σταθμό, όπως

και τηλέφωνα κινδύνου.

Για τα άτομα με ειδικές ανάγκες θα λειτουργούν ειδικά ασανσέρ τα οποία θα

διευκολύνουν την πρόσβασή τους σε όλους τους σταθμούς και τα τρένα του Μετρό.

Τα… ανάποδα λεωφορεία της Πανεπιστημίου

Κυκλοφοριακές αλλαγές στο κέντρο της Αθήνας φέρνει από την ερχόμενη Δευτέρα η

λειτουργία της πρώτης λεωφορειολωρίδας αντίθετης ροής που δημιουργήθηκε στις

οδούς Σίνα και Πανεπιστημίου, με σκοπό να διευκολύνει την κίνηση των αστικών

λεωφορείων.

Το τμήμα της οδού Σίνα, από την Πανεπιστημίου ώς την Ακαδημίας, κλείνει

οριστικά για τα Ι. Χ. αυτοκίνητα και μετατρέπεται σε κάθοδο (τώρα είναι

άνοδος), μέσω της οποίας τα αστικά λεωφορεία θα φτάνουν στην Πανεπιστημίου.

Στη συνέχεια, τα λεωφορεία θα κινούνται αριστερά ­ και πάλι αντίθετα ­ με

κατεύθυνση προς το Σύνταγμα μέσω μιας λωρίδας κυκλοφορίας της Πανεπιστημίου

(στο δεξιό μέρος), η οποία από το ύψος της οδού Εδουάρδου Λο έως την Πλατεία

Συντάγματος έχει μετατραπεί σε άνοδο.

Τα λεωφορεία θα συνεχίζουν την αντίθετη πορεία τους και στο δεξιό μέρος της

Λεωφόρου Αμαλίας (μπροστά από τον Άγνωστο Στρατιώτη) έως τη συμβολή της με την

οδό Φιλελλήνων. Από το σημείο αυτό και μετά θα κινούνται κανονικά, όπως όλα τα

υπόλοιπα οχήματα.

Λωρίδα 26 γραμμών

Η πρώτη λεωφορειολωρίδα αντίθετης ροής θα εξυπηρετεί τα λεωφορεία συνολικά 26

γραμμών του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ). Πρόκειται για

τις γραμμές: 103 (Καλαμάκι), 108 (Άνω Καλαμάκι), 111 (Άγιος Δημήτριος), 201

(Αργυρούπολη), 202 (Υμηττός), Α4 (Αργυρούπολη), Β4 (Ελληνικό), Γ4 (Νεκροταφείο

Γλυφάδας), 106 (Αγία Βαρβάρα), 134 (Ασύρματος Α), 135 (Ασύρματος Β), 136 (Άνω

Νέα Σμύρνη Β), 137 (Άνω Νέα Σμύρνη Α), 206 (Αγία Μαρίνα), 208 (Κάτω

Ηλιούπολη), 237 (Άνω Ηλιούπολη), 227 (Άγιος Αρτέμιος), Α2 (Βούλα), Β2 (Δυτικός

Αερολιμένας), Ε2 (Βάρκιζα), Ε2Θ (Γλυφάδα θερινό), Α3 (Ευρυάλη), Β3

(Καραχάλιου), 024 (Τρεις Γέφυρες), 230 (Κουμουνδούρου-Γουδί) και 910

(Τζιτζιφιές).

Ποιες καταργούνται

Τα λεωφορεία όλων των γραμμών αυτών θα κάνουν, πλέον, στάση στην Πλατεία

Συντάγματος, επί της Λεωφόρου Αμαλίας, στο ύψος της οδού Όθωνος. Οι σημερινές

στάσεις, που βρίσκονται στο κάτω τμήμα της Πλατείας Συντάγματος και στην οδό

Φιλελλήνων και εξυπηρετούσαν τις συγκεκριμένες γραμμές, καταργούνται.

Στο μεταξύ, οι αφετηρίες των γραμμών 206, 106, 134, 135, 136, 137, 208 και 237

που τώρα βρίσκονται στη δεξιά πλευρά της οδού Σίνα, μεταφέρονται στο απέναντι

ακριβώς πεζοδρόμιο της ίδιας οδού.

Ακόμα, οι αφετηρίες των γραμμών 203 (Καρέας) και 204 (Στρατόπεδο Σακέτα)

μεταφέρονται από την οδό Ρήγα Φεραίου στον παράδρομο της οδού Ακαδημίας. Στην

οδό Ρήγα Φεραίου μετακομίζει η αφετηρία της γραμμής 202.

Επίσης, η αφετηρία της γραμμής 126 (Παλαιό Φάληρο) μεταφέρεται από τη Λεωφόρο

Βασιλίσσης Αμαλίας στην οδό Σίνα, στο ίδιο ακριβώς σημείο με την αφετηρία της

γραμμής 106.

Για ποιους επιτρέπεται

Στη νέα λεωφορειολωρίδα αντίθετης ροής θα απαγορεύεται για ολόκληρο το 24ωρο η

κυκλοφορία των Ι. Χ., των ταξί, των ημιφορτηγών και των φορτηγών. Θα

επιτρέπεται μόνο η κυκλοφορία ασθενοφόρων, πυροσβεστικών οχημάτων, περιπολικών

της αστυνομίας και τουριστικών λεωφορείων. Επίσης, τα οχήματα τροφοδοσίας θα

επιτρέπεται να κυκλοφορούν στις συγκεκριμένες λεωφορειολωρίδες από τις 9.30 το

βράδυ έως τις 6 το πρωί, μόνο, όμως, κατά μήκος του οικοδομικού τετραγώνου το

οποίο εξυπηρετούν.

Στην οδό Βησσαρίωνος (κάθετη της οδού Σίνα) θα μπορούν να κυκλοφορούν μόνο τα

Ι. Χ. που θα κατευθύνονται προς χώρους στάθμευσης ή θα αναχωρούν από αυτούς.

Σημειώνεται, ότι στα σχέδια του ΟΑΣΑ περιλαμβάνεται η δημιουργία και άλλων

λεωφορειοδρόμων αντίθετης ροής και ειδικότερα στους οδικούς άξονες:

Ηλιουπόλεως, Βουλιαγμένης, Ιπποκράτους και Χαριλάου Τρικούπη.

20 νέες λεωφορειακές γραμμές με αφετηρία τρεις σταθμούς

Η σημερινή επίσημη λειτουργία του Μετρό φέρνει μαζί της τις πρώτες μεγάλες

αλλαγές στον χάρτη των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας.

Όπως έχει ήδη ανακοινωθεί από τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας

(ΟΑΣΑ), που έχει συμπεριλάβει και το δίκτυο του Μετρό στους νέους

συγκοινωνιακούς σχεδιασμούς του, από την Κυριακή θα λειτουργήσουν 20 νέες

λεωφορειακές γραμμές, οι οποίες θα έχουν ως αφετηρία τους τούς σταθμούς του

Μετρό Εθνική Άμυνα, Κατεχάκη και Αττική. Στον σταθμό του Μετρό Εθνική Άμυνα

(βρίσκεται ακριβώς απέναντι από το Πεντάγωνο), θα μεταφερθούν οι αφετηρίες

όλων των τοπικών λεωφορειακών γραμμών των Μεσογείων, που μέχρι τώρα βρίσκονταν

στο ύψος της ΕΡΤ επί της Λεωφόρου Μεσογείων.

Πρόκειται για τις αφετηρίες των γραμμών 301 προς Γέρακα και Ανθούσα, 304, 305,

316, 319 και 321 προς Σπάτα και Λούτσα, 308 και 125 προς Παιανία, Κορωπί και

Βάρκιζα, 314, 315 και 324 προς Παλλήνη και Κάντζα και 406 προς Αγία Παρασκευή,

Κοντόπευκο και Γέρακα.

Οι νέες αφετηρίες θα εγκατασταθούν προσωρινά δίπλα ακριβώς από τον σταθμό του

Μετρό και συγκεκριμένα σε παράδρομο της Λεωφόρου Μεσογείων, μεταξύ των οδών

Κύπρου και Αναστάσεως. Αργότερα, προβλέπεται να μετακομίσουν σε διπλανό χώρο,

όπου τώρα λειτουργεί το ΚΤΕΟ Παπάγου, το οποίο πρόκειται να μεταφερθεί στην

περιοχή του Καρέα. Δημιουργείται νέα λεωφορειακή γραμμή με αριθμό 409, η οποία

θα συνδέει την περιοχή του Παπάγου με τον σταθμό του Μετρό Εθνική Αμυνα.

Επίσης, μια καινούργια γραμμή με αριθμό 407 θα συνδέει τον σταθμό Εθνική Άμυνα

με την περιοχή Νέα Ζωή του Δήμου Αγίας Παρασκευής.

Στον σταθμό Κατεχάκη του Μετρό θα εγκατασταθούν οι αφετηρίες τριών νέων

λεωφορειακών γραμμών, οι οποίες θα συνδέουν το Μετρό με το Χαλάνδρι, το Νέο

Ψυχικό, τα Βριλήσσια και το Πολύδροσο.

Ειδικότερα, έξω ακριβώς από την είσοδο του σταθμού Κατεχάκη (από τον παράδρομο

της Λεωφόρου Μεσογείων) θα ξεκινούν τα λεωφορεία των γραμμών 404 προς Κάτω

Χαλάνδρι και Μεταμόρφωση Χαλανδρίου, 402 προς Νέο Ψυχικό και Πολύδροσο και 403

προς Αγία Παρασκευή – Χαλάνδρι – Βριλήσσια.

Ο τρίτος συγκοινωνιακός κόμβος, που θα εξυπηρετεί τις πυκνοκατοικημένες

βορειοδυτικές συνοικίες της Αθήνας, θα δημιουργηθεί στον σταθμό Αττική, όπου

συναντώνται οι γραμμές του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου (ΗΣΑΠ) και του Μετρό. Εκεί

θα καταλήγουν πλέον αρκετές τοπικές γραμμές της βορειοδυτικής Αθήνας, ενώ

σταδιακά θα μεταφερθούν και οι αφετηρίες των λεωφορείων, που σήμερα βρίσκονται

στην περιοχή της Πλατείας Βάθη.

Σε πρώτη φάση κοντά στον σταθμό Αττική θα εγκατασταθούν οι αφετηρίες των

τοπικών γραμμών 701 Αγίου Τρύφωνα – Ιλίου, 717 Πετρούπολης – Παλατιανής και

747 Πανοράματος Πετρούπολης – Αγίων Αναργύρων. Και οι τρεις γραμμές, οι οποίες

θα επεκταθούν έως την Αττική, μέχρι τώρα τερματίζουν στην κεντρική Πλατεία των

Αγίων Αναργύρων.