Πριν από 105 ακριβώς χρόνια, το 1895, οι μισοί από τους φοιτητές που

γράφονταν στο Πανεπιστήμιο Αθηνών επέλεγαν τις Νομικές Σπουδές. Αν ρίξει

κανείς μια ματιά στα Μηχανογραφικά Δελτία των σημερινών υποψηφίων θα

διαπιστώσει ότι το «παράδοξο» αυτό φαινόμενο εξακολουθεί και σήμερα να

αποτελεί, πραγματικότητα.

Στο επιστημονικό πεδίο των Ανθρωπιστικών, Νομικών και Κοινωνικών Σπουδών που

ταυτίζεται σχεδόν με τη Γ’ Δέσμη, ο ένας στους τρεις υποψηφίους των τελευταίων

εξετάσεων πανελλαδικού τύπου (Γενικές Εξετάσεις 1999) έδειξε έμπρακτα την

προτίμησή του στις Νομικές Σπουδές «σταυρώνοντας» στο Μηχανογραφικό Δελτίο, ως

πρώτη επιλογή, κάποιο από τα τρία Τμήματα της Νομικής.

Η Ψυχολογία με τα τέσσερα Τμήματά της (Παντείου, Αθήνας – πρόγραμμα

Ψυχολογίας, Θεσσαλονίκης και Ρεθύμνου) έρχεται δεύτερη στις επιλογές των

υποψηφίων με 5.726 «πρώτες προτιμήσεις».

Στην τρίτη θέση έρχονται τα τρία Τήματα των ΜΜΕ (Επικοινωνίας και ΜΜΕ

Πανεπιστημίου Αθηνών και Παντείου και Δημοσιογραφίας Θεσσαλονίκης) με 3.772

συνολικά «πρώτες προτιμήσεις» και στην τέταρτη θέση τα εννέα Τμήματα Ξένων

Γλωσσών με 3.504 «πρώτες προτιμήσεις». Στα τελευταία, τα Τμήματα Αγγλικών

«αλιεύουν» τα 2/3 των «πρώτων προτιμήσεων» των υποψηφίων.

Τα έξι Τμήματα της πάλαι ποτέ κραταιάς Φιλολογίας (Αθήνας, Θεσσαλονίκης,

Πάτρας, Ιωαννίνων, Κρήτης, Θράκης) ελκύουν μόνο 2.173 «πρώτες προτιμήσεις», τα

επτά Τμήματα Ιστορίας – Αρχαιολογίας 1.162 και τα τέσσερα Τμήματα Θεολογίας

μόλις 509.

Τα ΤΕΙ

Το Τήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων του ΤΕΙ Αθήνας, και Λογιστικής του ΤΕΙ

Πειραιά, είναι τα μόνα που έχουν περισσότερες «πρώτες προτιμήσεις» από τις

θέσεις που προσφέρουν στους υποψηφίους. Πιο συγκεκριμένα το Τμήμα Τουριστικών

Επιχειρήσεων (Αθήνα) συγκέντρωσε 492 «πρώτες προτιμήσεις» ενώ οι θέσεις

εισακτέων ήταν 240. Επίσης τις 360 θέσεις του Τμήματος Λογιστικής (Πειραιά)

διεκδίκησαν «φανατικά» 398 υποψήφιοι που το «σημείωσαν» ως πρώτη τους

προτίμηση.

Αρκετά καλά, ως προς τον αριθμό «πρώτης προτίμησης», πήγαν και το Τμήμα

Διοίκησης Επιχειρήσεων (Αθήνα) με 257 «πρώτες προτιμήσεις» και το Τμήμα

Εμπορίας και Διαφήμισης (Αθήνα) το οποίο «σταύρωσαν» πρώτο 165 υποψήφιοι.

«Συνωστισμός» και υψηλές βαθμολογίες

Η «ναυαρχίδα» των «πρώτων προτιμήσεων» των υποψηφίων στο 5ο Επιστημονικό Πεδίο

είναι το Τμήμα Επιχειρηματικής Έρευνας και Μάρκετινγκ του Οικονομικού

Πανεπιστημίου Αθηνών το οποίο συγκέντρωσε μόνο του περίπου 10 χιλιάδες

«πρώτες» προτιμήσεις, αφήνοντας σε μεγάλη απόσταση το αμέσως επόμενο.

Πρόκειται για ένα νέο σχετικά Πανεπιστημιακό Τμήμα, το οποίο από την πρώτη

σχεδόν χρονιά της λειτουργίας του (1992/93) «απολαμβάνει» όχι μόνο το

συνωστισμό των χιλιάδων υποψηφίων που διαγωνίζονται για την είσοδό τους σ’

αυτό, αλλά και τις πιο υψηλές βαθμολογίες των εισακτέων (βάση εισαγωγής 18,4).

Το Τμήμα Χρηματοοικονομικής και Τραπεζικής Διοικητικής του Πανεπιστημίου

Πειραιά έρχεται δεύτερο στις επιλογές των υποψηφίων με 3.961 «πρώτες

προτιμήσεις», ενώ στην τρίτη θέση βρίσκονται τα εννέα Τμήματα Οικονομικών

Επιστημών που επιλέγονται με την «πρώτη προτίμηση» 3.713 υποψηφίων.

Τα τρία Τμήματα Κοινωνιολογίας (το τρίτο ιδρύθηκε και λειτουργεί από πέρσι στη

Μυτιλήνη) που ανήκουν τώρα στο 1ο Επιστημονικό Πεδίο των Ανθρωπιστικών,

Νομικών και Κοινωνικών Επιστημών συγκέντρωσαν τις «πρώτες προτιμήσεις» 280

μόλις υποψηφίων σε σύνολο 28.864!

Οι σπουδές που… αγαπήθηκαν πολύ!

Αν θελήσουμε να «ιεραρχήσουμε», στο σύνολο των πανεπιστημιακών Τμημάτων όλων

των επιστημονικών πεδίων, τα Τμήματα εκείνα που συγκεντρώνουν τους

περισσότερους υποψηφίους και να τα συγκρίνουμε με όλα τα υπόλοιπα Τμήματα, θα

βρεθούμε μπροστά σε μια έκπληξη:

Δέκα πανεπιστημιακά Τμήματα από το σύνολο των 201 των τεσσάρων Δεσμών (με

εξαίρεση τα πανεπιστημιακά Τμήματα της Κοινής Ομάδας και τις στρατιωτικές –

αστυνομικές σχολές) συγκέντρωσαν 44.579 πρώτες προτιμήσεις σε σύνολο 89.734.

Δηλαδή το 10% των πανεπιστημιακών Τμημάτων συγκεντρώνουν το 50% των πρώτων

επιλογών των υποψηφίων.