Μετωπική σύγκρουση σε επίπεδο αρχηγών στη Βουλή προκαλεί η μονοπώληση της
ακτοπλοΐας στο Αιγαίο από τις Μινωικές Γραμμές. Όλα τα κόμματα της
αντιπολίτευσης με πρώτη τη Ν.Δ., η οποία ζητεί τη σύσταση Εξεταστικής
Επιτροπής, καλούν τον Πρωθυπουργό να πάρει θέση και να απαντήσει στο ερώτημα
πώς και γιατί γιγαντώθηκε η εταιρεία αυτή τα τελευταία χρόνια και παράλληλα
γιατί η Πολιτεία δεν έκανε τους αναγκαίους ελέγχους, ώστε να διακριβωθεί η
καταλληλότητα των επιβατηγών πλοίων.
Την ίδια ώρα συντονισμένες προσπάθειες να κερδίσει τις εντυπώσεις που έχασε
τις πρώτες μετά το ναυάγιο ημέρες, καταβάλλει η κυβέρνηση και στα πλαίσια αυτα
ξεκινάει ολομέτωπη επίθεση με στόχο να ικανοποιήσει την κοινή γνώμη που ζητάει
από την κυβέρνηση πρωτοβουλίες, μέτρα και άμεση απόδοση ευθυνών. Έτσι ο
Πρωθυπουργός με αφετηρία την αποψινή κλήση στο Μέγαρο Μαξίμου του υπουργού
Εμπορικής Ναυτιλίας Χρήστου Παπουτσή:
α) Θα απαντήσει αύριο το βράδυ στους πολιτικούς αρχηγούς της αντιπολίτευσης
για το ναυάγιο και όπως αναφέρουν κυβερνητικές πηγές και για την προσπάθειά
τους να κερδοσκοπήσουν πολιτικά πάνω στην τραγωδία του «Σαμίνα».
β) Συγκαλεί την Πέμπτη το Υπουργικό Συμβούλιο προκειμένου να λάβει οριστικές
αποφάσεις για την εξυγίανση όχι μόνο της ακτοπλοΐας, αλλά και της εμπορικής
ναυτιλίας γενικότερα.
γ) Προαναγγέλλεται από τις ίδιες πηγές ότι ο κ. Σημίτης θα απαντήσει στην
επιχειρούμενη επίρριψη ευθυνών στην παρούσα και την προηγούμενη ηγεσία του
υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας τόσο στο αυριανό Εκτελεστικό Γραφείο του ΠΑΣΟΚ
όσο και στη συνεδρίαση της Κεντρικής Επιτροπής του κόμματος την Παρασκευή και
το Σάββατο.
Οι προαναγγελίες αυτές έρχονται ως απάντηση στην απόφαση του κ. Κ. Καραμανλή
να ζητήσει, χθες, τη σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής προκειμένου να διευρυνθούν
οι ευθύνες της κυβέρνησης «για τη διαμόρφωση μονοπωλιακού όπως αναφέρει
καθεστώτος στην ακτοπολοΐα». Ο πρόεδρος της Ν.Δ. ταυτόχρονα ζήτησε από τον
Πρωθυπουργό να κάνει χρήση του άρθρου 142 του Κανονισμού της Βουλής και να
προσέλθει στο Κοινοβούλιο για να ενημερώσει, « την Εθνική Αντιπροσωπεία και
δι’ αυτής τον ελληνικό λαό».
Είναι ενδεικτικό του κλίματος πως ανάλογες κατηγορίες διατυπώνει και το ΚΚΕ με
επίκαιρη ερώτηση προς τον Πρωθυπουργό που κατέθεσε στη Βουλή η κ. Αλ.
Παπαρήγα.
Η γραμματέας του ΚΚΕ ερωτά, μεταξύ άλλων, «γιατί το υπουργείο Ναυτιλίας δεν
έλαβε τα αναγκαία μέτρα για την αντιμετώπιση της αναξιοπλοΐας του πλοίου και
την εξασφάλιση της πλήρους λειτουργίας των σωστικών μέσων και γιατί η
κυβέρνηση δεν έλαβε τα κατάλληλα μέτρα για την οργάνωση της έγκαιρης και
αποτελεσματικής επιχείρησης διάσωσης».
Επίκαιρη ερώτηση και προς τον Πρωθυπουργό κατέθεσε και ο πρόεδρος του
Συνασπισμού ο κ. Ν. Κωνσταντόπουλος, ο οποίος ερωτά τον κ. Κ. Σημίτη «γιατί η
κυβέρνηση ενθάρρυνε και ανέχθηκε τη δημιουργία μονοπωλιακής κατάστασης στην
ακτοπλοΐα στο Αιγαίο».
Ο εκπρόσωπος της Ν.Δ. κ. Θ. Ρουσόπουλος δήλωσε πως «η Ν.Δ. ζητεί τη σύσταση
Εξεταστικής Επιτροπής όχι βεβαίως για τη διερεύνηση των συνθηκών του ναυαγίου,
θέμα για το οποίο ήδη έχει επιληφθεί η Δικαιοσύνη και η οποία πρέπει να αφεθεί
απερίσπαστη για να ολοκληρώσει το έργο της. Έργο της Επιτροπής πρέπει να είναι
η πλήρης και σε βάθος διακρίβωση του εύρους των προφανών πολιτικών ευθυνών της
κυβέρνησης σε ό,τι αφορά τη δημιουργία πρωτοφανών μονοπωλιακών καταστάσεων
στην ελληνική ακτοπλοΐα και την αδιαφανή όσο και εκ των πραγμάτων
αναποτελεσματική λειτουργία των αρμοδίων υπηρεσιών εποπτείας και ακτοπλοΐας
του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας».
Ο κ. Θ. Ρουσόπουλος πρόσθεσε ακόμη ότι «είναι αυτονόητο πως εφόσον από τις
εργασίες της Εξεταστικής Επιτροπής προκύψουν ποινικές ευθύνες συγκεκριμένων
πολιτικών προσώπων και κυρίως του προηγούμενου υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, η
Ν.Δ. ανεξάρτητα από το πόρισμα της Επιτροπής, η οποία, ούτως ή αλλως, θα
ελέγχεται από την κυβερνητική πλειοψηφία θα ζητήσει τη σύσταση Προανακριτικής
Επιτροπής κατά τις διατάξεις των άρθρων 153 επί του Κανονισμού της Βουλής».
Την ίδια ώρα ο κ. Μ. Έβερτ προχωράει ένα βήμα πιο πέρα και ζητεί τη σύσταση
Προανακριτικής Επιτροπής.
Πάντως, η Ν.Δ. είναι αποφασισμένη να κλιμακώσει την αντιπαράθεσή της με την
κυβέρνηση για την ακτοπλοΐα. Η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να εμμείνει σε μια
επιθετική πολιτική για το θέμα της ναυτιλίας θεωρώντας ότι μόνο με αυτό τον
τρόπο έχει ελπίδες να αλλάξει το κλίμα. Εξυπακούεται ότι η προσπάθεια για
αναστροφή του κλίματος θα είναι συνεχής και θα καλύψει διάστημα και πέραν
αυτής της εβδομάδος. Αναφέρεται για παράδειγμα ότι η άσκηση ποινικής διώξεως
σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα κατά του κ. Π. Σφηνιά και άλλων πλοιοκτητών
θα πρέπει να θεωρηθεί ως αποτέλεσμα της συνάντησης που είχε ο Πρωθυπουργός με
τον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου κ. Π. Δημόπουλο, την περασμένη Παρασκευή. Όπως
ανέφεραν συνεργάτες του Πρωθυπουργού το «ενδιαφέρον» του κ. Κ. Σημίτη δεν
πρόκειται να εξαντληθεί στην άσκηση των ποινικών διώξεων κατά των πλοιοκτητών,
αλλά θα παρακολουθεί την πορεία της υπόθεσης και στο μέλλον μέχρι δηλαδή να
αποδοθεί Δικαιοσύνη. Επίσης η κυβέρνηση παρέσχε χθες, διά του κ. Ρέππα, πλήρη
κάλυψη στον πρώην υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Σ. Σουμάκη, στον οποίο
απένειμε εύσημα για την ύστερα από πολλές δεκαετίες ανανέωση του στόλου της
ακτοπλοΐας. Διέψευσε επίσης δημοσιεύματα που ήθελαν τον κ. Σ. Σουμάκη να
φιλοξενείται στη Μύκονο στην κατοικία του κ. Π. Σφηνιά.
Ο κ. Δ. Ρέππας απέρριψε ακόμα κατηγορίες κατά της κυβέρνησης και του Χρ.
Παπουτσή για το ναυάγιο.
Στο μεταξύ ενόχληση προκάλεσε στον Πρωθυπουργό «πρόταση» του υπουργού
Πολιτισμού κ. Θ. Πάγκαλου να καταργηθεί το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Ο κ.
Δ. Ρέππας απάντησε ότι «την ύπαρξη του υπουργείου επιβάλλει η γεωγραφία της
χώρας και πως το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας είναι ένα νευραλγικό υπουργείο».
«Τάιμς»: Να σπάσουμε το ελληνικό μονοπώλιο
|
Το δημοσίευμα των χθεσινών «Τάιμς»
|
«Τα βρετανικά πλοία μπορούν να σπάσουν το ελληνικό μονοπώλιο», είναι ο τίτλος
δημοσιεύματος που κυκλοφόρησε χθες στην εφημερίδα «Times» του Λονδίνου. Στο
ρεπορτάζ γίνεται εκτενής αναφορά τόσο στο ιστορικό του τραγικού «Εξπρές
Σαμίνα» όσο και στις προθέσεις του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας και της
ελληνικής κυβέρνησης για την απελευθέρωση της ακτοπλοΐας. Ο ανταποκριτής των
«Times» στην Αθήνα αναφέρει στο ρεπορτάζ του ότι είναι δυνατόν να επιτραπεί σε
βρετανικά πλοία να αναλάβουν την εκτέλεση επικερδών δρομολογίων στα ελληνικά
νησιά, ιδιαίτερα μετά τον θάνατο του 82χρονου Αμερικανού τουρίστα, ο οποίος
επέβαινε στο «Ζεύς ΙΙΙ». Μάλιστα σημειώνεται ότι η ελληνική κυβέρνηση
προσανατολίζεται στο «σπάσιμο» του μονοπωλίου, προκειμένου να αντιμετωπίσει
τον αρνητικό αντίκτυπο που είχαν τα δύο ναυάγια. Τονίζει επίσης ότι ο υπουργός
Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Χρήστος Παπουτσής θα προτείνει την άρση του μονοπωλίου
στο επικείμενο έκτακτο Υπουργικό Συμβούλιο, όπου και θα αποκαλύψει στρατηγικό
σχέδιο αποτελούμενο από επτά σημεία για τον τρόπο ανάκτησης της εμπιστοσύνης
στα πλοία του ελληνικού στόλου. Στο δημοσίευμα παρατίθενται και οι δηλώσεις
του εκπροσώπου Τύπου του υπουργού, ο οποίος χαρακτήρισε τραγική σύμπτωση το
γεγονός ότι η προγραμματισμένη απόσυρση για έλεγχο των πλοίων που δεν τηρούσαν
τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης συνέπεσε με το ναυάγιο του «Εξπρές Σαμίνα»
και του «Ζεύς ΙΙΙ».
Παπαντωνίου: Σταδιακή απελευθέρωση της αγοράς
Την απελευθέρωση της αγοράς στον χώρο της ναυτιλίας θα προωθήσει περαιτέρω η
κυβέρνηση, είπε χθες ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας κ. Γιάννος Παπαντωνίου,
απαντώντας σε σχετική ερώτηση σε συνέντευξη Τύπου.
«Το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας», σημείωσε ο κ. Παπαντωνίου, «εφαρμόζει εδώ
και πολλά χρόνια μια πολιτική σταδιακής απελευθέρωσης της αγοράς αυτής.
Αυτή η πολιτική είναι σε εξέλιξη και ασφαλώς το σύνολο της κυβέρνησης είναι
αποφασισμένο να την προωθήσει και να την ενθαρρύνει».
Ο ίδιος είπε ότι η εμπορική ναυτιλία θα ενισχυθεί ουσιαστικά από τον κρατικό
προϋπολογισμό και τα ευρωπαϊκά κονδύλια, κάτι για το οποίο έχει συμφωνήσει με
τον υπουργό κ. Χρ. Παπουτσή από τις αρχές του καλοκαιριού, ενώτις επόμενες
ημέρες αναμένεται να οριστικοποιήσει τα μεγέθη του προϋπολογισμού.