Έλλειμμα 1 τρισ. δραχμές μέχρι το 2012 θα έχει το Ταμείο Πρόνοιας των

δημοσίων υπαλλήλων με αποτέλεσμα να καθίσταται αμφίβολη ακόμη και η καταβολή

της εφάπαξ αποζημίωσης.

Μελέτη του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών – που έγινε για λογαριασμό του

Ταμείου Πρόνοιας των Δημοσίων Υπαλλήλων – οδηγείται στο συμπέρασμα ότι το

ταμείο που χορηγεί το εφάπαξ στο Δημόσιο οδεύει στη χρεοκοπία αν δεν ληφθούν

άμεσα και αποτελεσματικά μέτρα. Στην μελέτη προτείνεται για την αντιμετώπιση

του οικονομικού προβλήματος η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ταμείου,

η αύξηση των εισφορών, το πάγωμα του εφάπαξ κ.ά.

Σημειωτέον ότι η οικονομική πορεία του Ταμείου Πρόνοιας έχει απασχολήσει κατ’

επανάληψη το αρμόδιο υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων αλλά και την

ΑΔΕΔΥ. Μάλιστα η ανώτατη δημοσιοϋπαλληλική οργάνωση είχε υποβάλει πλέγμα

προτάσεων στο αρμόδιο υπουργείο για τη σωτηρία του ταμείου, χωρίς ωστόσο να

υπάρξει αποτέλεσμα. H αντιμετώπιση του προβλήματος με το εφάπαξ των δημοσίων

υπαλλήλων θα είναι ένα από τα καυτά θέματα που καλείται να αντιμετωπίσει το

υπουργείο Εργασίας με δεδομένη την προοπτική αύξησης των αποχωρήσεων από το

2006. Πάντως επί του παρόντος στελέχη του Ταμείου Πρόνοιας τόνιζαν ότι δεν

τίθεται θέμα μη καταβολής της εφάπαξ αποζημίωσης με δεδομένη την κατακόρυφη

μείωση των αποχωρήσεων (η μείωση φθάνει και το 50%), αλλά και τα 41 δισ. δρχ.

που είναι σήμερα τα αποθεματικά του ταμείου.

Αλλαγή του υπολογισμού

Θα πρέπει να τονιστεί ότι σε προωθούμενο σχέδιο νόμου του υπουργείου Εργασίας

θα ενσωματωθεί διάταξη για την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του εφάπαξ.

H πρόταση που επεξεργάζεται το Ταμείο Πρόνοιας δημοσίων υπαλλήλων, και η οποία

θα τεθεί υπόψη του αρμόδιου υφυπουργού κ. P. Σπυρόπουλου, προβλέπει:

* Την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού με βάση την πενταετία, αλλά με

δικλίδες ασφαλείας ώστε κανείς υπάλληλος να μην πάρει λιγότερα από αυτά που θα

έπαιρνε με το παλιό σύστημα (μισθός 1996 + επιδόματα και μεγαλύτερος

συντελεστής υπολογισμού) και όλοι οι δικαστικοί να συνεχίσουν να εισπράττουν

το εφάπαξ χωρίς πλαφόν.

* Την άρση του περιορισμού στο ύψος του μισθού (βασικός, χρονοεπίδομα

και πρόσθετο επίδομα 176 ευρώ) επί του οποίου οι δημόσιοι υπάλληλοι πληρώνουν

εισφορά 4% για να πάρουν εφάπαξ. Με τα ισχύοντα η κράτηση για το εφάπαξ δεν

επιβάλλεται για το σύνολο του μισθού, αλλά μόνο για το τμήμα του μέχρι τα

2.000 ευρώ.

* Την καταβολή οφειλομένων εισφορών από συνταξιούχους δικαστικούς

(ύψους περίπου 3,5 δισ. δραχμών) για το διάστημα από το 1996 και μετά,

δεδομένου ότι στο διάστημα αυτό το Ταμείο Πρόνοιας πλήρωσε, βάσει τελεσίδικων

δικαστικών αποφάσεων, μεγάλα ποσά εφάπαξ χωρίς τους φραγμούς του πλαφόν. Για

τις επιπλέον αυτές διαφορές, όμως, δεν είχαν καταβληθεί εισφορές, τις οποίες

ζητεί πίσω τώρα το Ταμείο.