Χρήστος Χατζηπαναγιώτης και Κατερίνα Λέχου στα «Κίτρινα γάντια»

«H Ρένα εξώκειλε» ήταν ο αρχικός τίτλος της κωμωδίας των Αλέκου Σακελλάριου

και Χρήστου Γιαννακόπουλου. Την ανέβασε ο Βασίλης Λογοθετίδης – στις δόξες του

τότε – στο τότε θέατρο «Κεντρικόν», τη σεζόν 1952 – ’53. Κρατούσε, βέβαια, τον

πρωταγωνιστικό ρόλο έχοντας πλάι του την Ίλυα Λιβυκού, την Καίτη Λαμπροπούλου,

τον Στέφανο Στρατηγό, τον Θάνο Τζενεράλη, τον Ευάγγελο Πρωτοπαππά, τη Σμάρω

Στεφανίδου και άλλους.

Έκτοτε το έργο παρουσιάστηκε στη Θεσσαλονίκη, σε περιοδείες, το ανέβασε ο

θίασος Κώστα Χατζηχρήστου – Άννας Φόνσου – Διονύση Παπαγιαννόπουλου τον

χειμώνα του 1968 – ’69 στο θέατρο «Χατζηχρήστου»…

Το 1960 ο Αλέκος Σακελλάριος μετέφερε το έργο στον κινηματογράφο με τον τίτλο

«Τα κίτρινα γάντια». Πρωταγωνιστές, ο Νίκος Σταυρίδης, η Μάρω Κοντού, ο Μίμης

Φωτόπουλος, η Μάρθα Βούρτση, ο Γιάννης Γκιωνάκης…

H κωμωδία, τώρα, πενήντα δύο χρόνια μετά την πρεμιέρα της, επανέρχεται στην

αθηναϊκή σκηνή: την ανεβάζει ο Βαγγέλης Λιβαδάς στο «Παρκ» με πρωταγωνιστές

τον Χρήστο Χατζηπαναγιώτη και την Κατερίνα Λέχου.

Σκηνοθέτης – που υπογράφει και τη διασκευή – ο Κώστας Τσιάνος, «ξεσκολισμένος»

στις κωμωδίες των «Διόσκουρων»: από τον χειμώνα του 1986 – ’87 που ανέβασε στο

ΔΗΠΕΘΕ Λάρισας – «Θεσσαλικό Θέατρο» το «Υπάρχει και φιλότιμο» μέχρι το «Ούτε

γάτα, ούτε ζημιά» που σκηνοθέτησε, στο «Παρκ» και πάλι, το καλοκαίρι του 2001

έχει ανεβάσει πέντε – περνώντας και από την Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου

με το «Μακρυκωσταίοι και Κοντογιώργηδες» -, συμπεριλαμβανομένου του «Αλλοίμονο

στους νέους» που έκανε επίσης στο «Παρκ» – το 2000. Άρα, πρόκειται για την

έκτη κωμωδία των Σακελλάριου – Γιαννακόπουλου που ανεβάζει.

«Πιστεύω ότι είναι έργο υποδειγματικό στο είδος του. Υπάρχουν αρκετά έργα των

Σακελλάριου – Γιαννακόπουλου που μου αρέσουν πάρα πολύ. Εκτός από την τεχνική

και τη δομή τους και τις ανατρεπτικές καταστάσεις και τα αναπάντεχα που

συνθέτουν την πορεία της φάρσας και που τα ξέρουν εξαιρετικά καλά βάζουν μια

μικρή συναισθηματική κατάσταση, μια “πινελιά” συγκίνησης… Που λείπει από τις

φάρσες του Φεντό, ας πούμε. Οι οποίες είναι μηχανισμοί τέλειοι αλλά “γυμνοί”,

χωρίς κανένα συναίσθημα.

Οι δύο αυτοί συγγραφείς ξέρουν πάρα πολύ καλά την τεχνική της κωμωδίας από τον

Μένανδρο και τον Πλαύτο και τον Γκολντόνι. Διακρίνει κανείς στις κωμωδίες τους

όλους τους τύπους της κομέντια ντελ’ άρτε: τον Πανταλόνε, τον Αρλεκίνο, την

Κολομπίνα, τον Ντοτόρε… Δεν είναι τόσο “αθώοι” συγγραφείς όσο νομίζουμε.

Έχουν γνώση τα έργα τους από κάτω. Ακόμη και τον “Μπακαλόγατο” να πάρεις –

αυτό που ξέρουμε σαν “Της κακομοίρας” από το σινεμά – είναι σαν κωμωδία του

Πλαύτου ή του Γκολντόνι. Αυτές οι αντιστοιχίες υπάρχουν και στα “Κίτρινα

γάντια”.

Πρόλαβα τον Σακελλάριο που είχα την τιμή να δει τα δύο έργα του τα οποία είχα

ανεβάσει με το “Θεσσαλικό” – το “Υπάρχει και φιλότιμο” και το “Δεσποινίς ετών

39” – και να μου πει τα καλύτερα – και ως ηθοποιό, γιατί έπαιζα κιόλας σ’

αυτά. Θα ήθελα να ανεβάσω και άλλα έργα τους. Και πρώτο το “Οι Γερμανοί

ξανάρχονται”».

Μου μιλάει για τον τρόπο που σκηνοθετεί την κωμωδία: «Προσπάθησα να τηρήσω όλη

αυτήν την τεχνική της φάρσας αλλά και το ήθος που υπάρχει στους συγγραφείς

αυτούς. Και το γέλιο να βγει από τις καταστάσεις, μια και το έργο δεν έχει

λεκτικά αστεία. Και κάναμε το έργο πιο “καλοκαιρινό”. Το βγάλαμε έξω – από τα

εσωτερικά του σπιτιού και του καφενείου. Να μυρίσει λουλούδι το “Παρκ”. Και

βρήκαμε κάποιες αφορμές ώστε να τραγουδήσουν οι ηθοποιοί τραγούδια της εποχής

και να χορέψουν – σε σωστές δόσεις ελπίζω. Ώστε να δημιουργείται μια νοσταλγία

για την εποχή στους παλαιότερους που την έχουν ζήσει και να τα μαθαίνουν οι

νεώτεροι».

«Τα κίτρινα γάντια» ανεβαίνουν με σκηνικά και κοστούμια Δέσποινας Βολίδη,

ενορχηστρώσεις και μουσική διδασκαλία Γιώργου Θεοδοσιάδη και χορογραφίες Φωκά

Ευαγγελινού. Παίζουν επίσης: Σπύρος Πούλης, Ευαγγελία Μουμούρη, Ιφιγένεια

Στάικου, Νικολέττα Βλαβιανού, Παναγιώτης Καποδίστριας, Γιώργος Βουλτζάτης,

Γιώργος Κυριακίδης, Γιώργος Χαδίνης, Ελένη Μιχαηλίδου, Αγγελική Λυμπεροπούλου,

Αρετή Ζαχαριάδου, Γιώργος Χουλιάρας, Τερψιχόρη Γκιόκα, Κατερίνα Μπιλάλη,

Αυγερινός Σουλόπουλος, Κωνσταντίνος Πασάς, Κωνσταντίνος Τζαφέρης.

«Παράσταση – ρουλεμάν»…

«Δεν μου αρέσουν όλες οι παλιές ελληνικές κωμωδίες. Είναι όμως αρκετές που

πρέπει να μείνουν. Γιατί δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από πολλές ξένες. Αλλά

είναι πολύ δύσκολο να ανεβαστούν. Ειδικά με τους νέους ηθοποιούς που δεν

γνωρίζουν το ήθος της εποχής. Δεν είναι εύκολο να μάθουν να συμπεριφέρονται,

να μιλούν, να περπατούν, να κάθονται όπως οι άνθρωποι εκείνης της εποχής…

Και πρέπει σ’ αυτά τα έργα να κρατήσεις τους ρυθμούς ώστε να μη γίνουν

μπαλαφάρα. Σε μια κλωστή κρέμονται…», λέει ο Κώστας Τσιάνος που σκηνοθετεί

«Τα κίτρινα γάντια»

«Το έργο το πρωτογνώρισα ως “H Ρένα εξώκειλε”», μου αποκαλύπτει ο Κώστας

Τσιάνος. «Το έχω δει στη Λάρισα, τέλος της δεκαετίας του ’50 θα ήτανε, κι εγώ

κάπου στα δεκαέξι με δεκαεπτά. Από τον θίασο Νίκου Σταυρίδη – Άννας Λώρη που

περιόδευε. Ήταν μια Κυριακή, που παίζανε το έργο συνέχεια – θα έκαναν και

πέντε παραστάσεις, τη μία μετά την άλλη. “Παραστάσεις – ρουλεμάν” τις λέγανε.

Σαν σινεμά. Έμπαινες όποτε ήθελες κι έβγαινες όποτε ήθελες. Αν δεν έμπαιναν

από την αρχή, κάθονταν και το βλέπανε μέχρι εκεί που είχανε μπει. Πήγα στις 4

και βγήκα κατά τις 9 – θα το είδα και τρεις φορές… Πολύς κόσμος! Και για να

μπορέσουν να κάνουν πολλές παραστάσεις θυμάμαι ότι μιλούσαν με ρυθμούς

πολυβόλου! Και θυμάμαι ότι είχε πολύ γέλιο και μια πλοκή πολύ ενδιαφέρουσα για

φαρσοκωμωδία. Όταν είδα την ταινία “Τα κίτρινα γάντια” είπα: “Μα αυτό το έργο

το ξέρω!”. Και τότε θυμήθηκα το “H Ρένα εξώκειλε”».

INFO

Στο «Παρκ» (Αλεξάνδρας 36, τηλ. 210-8213.920, 210-8217.369). Από Τρίτη μέχρι

Κυριακή στις 21.45. Το Σάββατο και λαϊκή απογευματινή στις 18.45. Τιμές: 24,

21, 19, (φοιτητικό) 16, (λαϊκή) 19 ευρώ.