|
|
Την κρίσιμη ώρα της μάχης με τον θάνατο – σε μια τραγωδία όπως αυτή του
Boeing της εταιρείας Ήλιος ή σε μια μεγάλη φυσική καταστροφή – υπάρχουν
άνθρωποι που βγαίνουν νικητές είτε χάρη σε υπεράνθρωπες προσπάθειες διασωστών
είτε από δική τους πρωτοβουλία και μεγάλη τύχη.
|
Σαράντα έξι ώρες εγκλωβισμένη στα ερείπια της Ρικομέξ έμεινε η Εύη Σοφίλου, τον Σεπτέμβριο του 1999, όταν ο σεισμός χτύπησε την Αθήνα
|
Στις 13 Οκτωβρίου 1972 ένα αεροπλάνο από την Ουρουγουάη με 45 επιβάτες
συνετρίβη στις Άνδεις. Δεκαέξι απ’ αυτούς επέζησαν και επιβίωσαν στα χιόνια
τρεφόμενοι με τα πτώματα των νεκρών συνεπιβατών τους…
Το αεροπλάνο, ένα Fairchild F227, είχε ναυλωθεί από την ομάδα ράγκμπι των Ολντ
Κρίστιανς. Κατά τη διάρκεια της πτήσης και λόγω της κακοκαιρίας, ο πιλότος
πήρε λάθος πορεία και δεν κατάφερε να περάσει την οροσειρά. Το αεροσκάφος
συνετρίβη, η άτρακτος έσπασε και γλίστρησε στο χιόνι μέχρι που
ακινητοποιήθηκε.
Ύστερα από δέκα μέρες στα χιόνια, όταν οι επιζήσαντες έμαθαν από το ραδιόφωνο
πως οι επίσημες έρευνες εγκαταλείφθηκαν, αποφάσισαν πως η μόνη επιλογή τους
για να ζήσουν ήταν να φάνε τους νεκρούς. Το συγκεκριμένο δυστύχημα ενέπνευσε
την ταινία του Φρανκ Μάρσαλ «Οι επιζήσαντες», στην οποία μάλιστα είχαν
συμμετάσχει οι πραγματικοί επιζήσαντες.
Μίλησαν για θαύμα
Τον Ιανουάριο του 2003 καταγράφηκε το πιο πολύνεκρο δυστύχημα στις τουρκικές
αερογραμμές, τα τελευταία 25 χρόνια: τη νύχτα της 8ης Ιανουαρίου 2003, ένα
αεροσκάφος RJ-100 που είχε ξεκινήσει από την Κωνσταντινούπολη, συνετρίβη σε
ένα χωράφι σε απόσταση μόλις 5,5 χιλιομέτρων από τον αεροδιάδρομο του
Ντιγιάρμπακιρ. Εβδομήντα πέντε άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους. Οι πέντε που
επέζησαν έκαναν λόγο για θαύμα.
Πέντε χιλιόμετρα πριν από το αεροδρόμιο της νήσου Γκουάμ στον Ειρηνικό
βρισκόταν και το Τζάμπο των νοτιοκορεατικών αερογραμμών τον Αύγουστο του 1997,
όταν συνετρίβη και κόπηκε σε πέντε κομμάτια.
Επέζησαν μόνον 28 από τους 254 επιβάτες: πέρασαν ουσιαστικά μέσα από τις
φλόγες καθώς το τζάμπο έπεσε σε δεξαμενή μεταφοράς πετρελαίου, με αποτέλεσμα
να πάρει αμέσως φωτιά. Στην περίπτωσή τους, η σωτηρία τους ήταν η… θέση
τους. Οι περισσότεροι από τους διασωθέντες κάθονταν στο μπροστινό τμήμα του
αεροσκάφους, το οποίο παρέμεινε σχεδόν ανέπαφο.
Επί ώρες κάτω από τα ερείπια…
KAI ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που άνθρωποι γλίτωσαν
τον θάνατο ενώ όλες οι ελπίδες εξανεμίζονταν.
Έχουν συμπληρωθεί δέκα χρόνια από τις 15 Ιουνίου 1995, όταν ο σεισμός των 6,2
Ρίχτερ έπληξε το Αίγιο. Στη μοιραία πολυκατοικία στην οδό Δεσποτοπούλου 1 –
όπου έχασαν τη ζωή τους 16 άνθρωποι – διέμενε και ο 10χρονος τότε Ανδρέας
Μπόγδανος. Επί δύο μέρες όλη η Ελλάδα παρακολουθούσε λεπτό προς λεπτό τις
προσπάθειες απεγκλωβισμού του παιδιού, το οποίο έμεινε κάτω από τα ερείπια 48
ολόκληρες ώρες.
Σαράντα έξι ώρες εγκλωβισμένη στα ερείπια της Ρικομέξ έμεινε η Εύη Σοφίλου,
τον Σεπτέμβριο του 1999, όταν ο φονικός σεισμός χτύπησε την Αθήνα. Τα σωστικά
συνεργεία την εντόπισαν ύστερα από 33 ώρες κι ενώ είχαν αρχίσει να σβήνουν οι
ελπίδες ότι οι δικοί της θα την ξανάβλεπαν ζωντανή. Χρειάστηκαν άλλες 13 ώρες
για να ανασυρθεί από τα ερείπια.
Εκείνες τις μέρες, ο εντεκάχρονος Τζαννής Πολυκανδριώτης συγκλόνισε το
πανελλήνιο με το κουράγιο του. Έμεινε δεκαοκτώ ώρες παγιδευμένος στα ερείπια
του σπιτιού του. Βγήκε ζωντανός τελευταίος, μετά τις δύο αδελφές του.
Λιγότερο από έναν μήνα νωρίτερα, τον Αύγουστο του 1999, 7,8 Ρίχτερ έπληξαν
θανάσιμα τη γειτονική Τουρκία: στην παραλιακή πόλη Γκολτσούκ, ο 6χρονος Ακίν
Σιρνέν έμεινε παγιδευμένος για 36 ώρες στα ερείπια του σπιτιού του, αλλά
τελικά διασώθηκε χάρη στις υπεράνθρωπες προσπάθειες των σωστικών συνεργείων.
ΣΤΙΣ ΒΥΘΙΣΕΙΣ «ΤΙΤΑΝΙΚΟΥ», «ΒΡΕΤΑΝΙΚΟΥ» KAI «ΟΛΥΜΠΙΟΥ»
Επέζησε σε τρία ναυάγια χωρίς να ξέρει κολύμπι
|
H… αβύθιστη Βιολέτα Τζέσοπ
|
EMEINE στην ιστορία ως η… αβύθιστη γυναίκα. H Βιολέτα Τζέσοπ επέζησε
τριών ναυαγίων – του «Τιτανικού», του «Βρετανικού» στο Αιγαίο και του
«Ολύμπιου», που συγκρούστηκε με άλλο πλοίο στον Ατλαντικό. Και μάλιστα χωρίς
να ξέρει κολύμπι.
Το πέμπτο ταξίδι του «Ολύμπιου» – που αποτέλεσε το πρώτο από τα τρία αδελφά
πλοία της εταιρείας Γουάιτ Σταρ Λάιν – δεν ήταν τυχερό:
Στις 20 Σεπτεμβρίου 1911, ο «Ολύμπιος» συγκρούστηκε με ένα μικρότερο βρετανικό
κρουαζιερόπλοιο, το «Χόουκ» της Αυτής Μεγαλειότητος. Το «Χόουκ» εμβόλισε το
κύτος του «Ολύμπιου», ανοίγοντας ένα ρήγμα μήκους περίπου δεκαπέντε μέτρων
κάτω από τα ίσαλα. Και τα δύο σκάφη αντιμετώπισαν σοβαρά προβλήματα, όμως
κατάφεραν να επιστρέψουν με ασφάλεια στο λιμάνι.
H νεαρή τότε Βιολέτα εργαζόταν στο πλοίο ως θαλαμηπόλος της πρώτης θέσης.
Έσωσε και μωρό
Λίγο αργότερα πήρε μετάθεση στον «Τιτανικό». Ήταν μέσα στο πλοίο όταν
βυθίστηκε στον Βόρειο Ατλαντικό στις 15 Απριλίου 1912. Την ώρα της πρόσκρουσης
στο παγόβουνο, βρισκόταν στην καμπίνα της. Βγήκε έξω για να βοηθήσει τους
επιβάτες. Κάποιος αξιωματικός της ζήτησε να μπει σε μια λέμβο για να
καταλάβουν από το παράδειγμά της οι άλλες γυναίκες. Η Βιολέτα μπήκε, της
έδωσαν να κρατάει ένα μωρό, και οι υπόλοιπες την ακολούθησαν. H βάρκα της ήταν
η τελευταία που περισυνελέγη από το πλοίο «Καρπάθια».
Όταν βυθίστηκε ο «Τιτανικός», είχαν αρχίσει ήδη οι εργασίες κατασκευής του
«Βρετανικού». Στις 21 Νοεμβρίου 1916 ο «Βρετανικός» – είχε επιταχθεί από το
Βρετανικό Ναυαρχείο ως νοσοκομειακό πλοίο – αναχώρησε από τη Νάπολι και
σάλπαρε για το έκτο του ταξίδι, στο Αιγαίο Πέλαγος. Η Βιολέτα ήταν νοσοκόμα
στο πλοίο. Το πλοίο έπεσε σε νάρκη.
H Βιολέτα πήδησε στη θάλασσα πριν η βάρκα της κομματιαστεί από τις προπέλες
του «Βρετανικού». Κατάφερε να σωθεί.
H ιστορία της Τζέσοπ περιγράφεται στο βιβλίο του Στιβ Σίλβερμαν, «Το ψυγείο
του Αϊνστάιν και άλλα παράδοξα από την αθέατη πλευρά της ιστορίας» (Εκδ.
Νάρκισσος).