Ένας Έλληνας, ο Απόστολος Γερασούλης, είναι ο άνθρωπος που επινόησε την
τέταρτη μεγαλύτερη μηχανή αναζήτησης στο Ίντερνετ, το Ask Jeeves. Στόχος του,
να πάρει την πρώτη θέση από το Google.
|
Ρωτήστε τον… Τζιβς. Ο 54χρονος Απόστολος Γερασούλης με τη… μασκότ του Ask Jeeves, τον εκκεντρικό μπάτλερ των ιστοριών τού Π. Τζ. Γούντχαουζ
|
Κάθε μέρα δέκα εκατομμύρια φράσεις εισάγονται προς αναζήτηση στο Ask Jeeves,
οι οποίες αντιστοιχούν σε δέκα εκατομμύρια ερωτήσεις για ειδήσεις, προϊόντα,
διαγνώσεις, ονόματα και – προφανώς – γυμνές γυναίκες, πορνογραφία, στριπτίζ,
όργια. «Αν κανείς παρακολουθήσει όλη αυτή την κίνηση, μπορεί να οδηγηθεί σε
σημαντικά αποτελέσματα», λέει ο Απόστολος Γερασούλης σε πρόσφατη συνέντευξή
του στη Χάικε Φάλερ της γερμανικής εφημερίδας «Ντι Τσάιτ». Ο ίδιος το κάνει
και συχνά μπορεί να προβλέψει ποιος θα είναι ο νικητής σε τηλεοπτικούς
διαγωνισμούς ταλέντων από τον αριθμό των αναζητήσεων που γίνονται. Το όνομα
του καρδιναλίου Ράτσινγκερ είχε αναζητηθεί πριν από την εκλογή του ως Πάπα
περισσότερες φορές απ’ ό,τι τα ονόματα των ανταγωνιστών του.
Από τη μια πλευρά είναι η ανθρώπινη περιέργεια. Όπως τα παιδιά, οι
περισσότεροι ενήλικοι έχουν στο κεφάλι τους ένα σωρό ερωτήματα, αλλά δεν έχουν
κανέναν πρόχειρο που να ξέρει περισσότερα απ’ αυτούς, κι έτσι σταμάτησαν να
ρωτούν. Μέχρι που ήρθε το Ίντερνετ, και μαζί του η δυνατότητα να παίρνεις
απαντήσεις από μια τεράστια συλλογή ανθρώπινης γνώσης.
Χρήσιμα εργαλεία
|
Απειλούνται; Οι «Γολιάθ» ιδρυτές του Google Σεργκέι Μπριν (αριστερά) και Λάρι Πέιτζ δεν πρέπει να είδαν με καλό μάτι την κίνηση του Έλληνα «Δαβίδ» του Διαδικτύου
|
Ανάμεσα στην ανθρώπινη περιέργεια και το Ίντερνετ, υπάρχουν τα εργαλεία
αναζήτησης, τα οποία προσπαθούν να προσφέρουν ολοένα και πιο ακριβείς
απαντήσεις. Το Ask Jeeves (πήρε το όνομά του από τον εκκεντρικό μπάτλερ των
ιστοριών τού Π. Τζ. Γούντχαουζ) είναι η μικρότερη από αυτές τις μηχανές
αναζήτησης, με μερίδιο αγοράς περίπου 6% στις ΗΠΑ και τη Βρετανία (πρώτα είναι
το Google, το Yahoo και το MSN της Microsoft). Οι απαντήσεις που προσφέρει
έχουν φτάσει την ακρίβεια του Google. Στην αγορά φημολογείται όμως ότι το Ask
Jeeves χρησιμοποιεί την πιο καινοτόμο τεχνολογία. Ωστόσο το Google κυριαρχεί.
Έχει 300 εκατομμύρια χρήστες, που κάνουν κάθε μήνα δύο δισεκατομμύρια
αναζητήσεις. Σε παγκόσμιο επίπεδο, το Google διαχειρίζεται σχεδόν τις μισές
από όλες τις έρευνες που γίνονται στο Διαδίκτυο. «Είναι το μεγάλο G», λέει ο
Γερασούλης. G, όπως Goliath (Γολιάθ). Εκείνος είναι όμως ο Δαβίδ. Το όραμά του
είναι να προσφέρει καλύτερες απαντήσεις απ’ ό,τι το Google. «Αν η γνώση είναι
δύναμη, οι μηχανές αναζήτησης είναι υπερδυνάμεις», εξηγεί. «Πρέπει να
εμποδίσουμε το Google να γίνει η απόλυτη υπερδύναμη». Και πιστεύει πως μπορεί
να του αποσπάσει μερίδιο της αγοράς, ακόμη και να βάλει τέλος στην κυριαρχία
του. «Αυτό που χρειάζεται είναι η μαγική φόρμουλα», εξηγεί. «Πολλοί την
αναζητούν αυτή τη στιγμή. Τα δύο τελευταία χρόνια, η Microsoft έχει δαπανήσει
εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια για να μπει στο παιγνίδι. Κάθε μέρα λαμβάνω
και κάποιο e-mail που λέει πως κάποιος βρήκε τον καλύτερο αλγόριθμο
αναζήτησης». Ο αλγόριθμος μιας μεγάλης μηχανής αναζήτησης μπορεί να κάνει πάρα
πολλά. Πρέπει να διαχωρίζει τα σπαμ, τα ανεπιθύμητα διαφημιστικά μηνύματα, από
τις πληροφορίες. Πρέπει να αναγνωρίζει σελίδες που προσποιούνται ότι αφορούν
τις φράσεις αναζήτησης, ενώ στην πραγματικότητα δεν έχουν καμιά σχέση με
αυτές. Πρέπει να αναγνωρίζει συνδέσεις που έχουν δημιουργηθεί μόνο και μόνο
για να κάνουν μια ιστοσελίδα να μοιάζει ιδιαίτερα σημαντική. Πρέπει να
αναγνωρίζει αν μια σελίδα αφορά πραγματικά ένα συγκεκριμένο θέμα ή το μόνο που
επιδιώκει είναι να πουλήσει Viagra. Ο Γερασούλης πιστεύει ότι θα βρει τον
καλύτερο αλγόριθμο και θα προσφέρει τις καλύτερες απαντήσεις στην παγκόσμια
βιβλιοθήκη.
Κελτικές… καταβολές
Το 1999, ο Απόστολος Γερασούλης και μια ομάδα επιστημόνων ανέπτυξαν τη μηχανή
αναζήτησης Teoma (η λέξη σημαίνει «ειδικός» στα κελτικά) και το 2001 η ομώνυμη
εταιρεία που ίδρυσαν (δηλαδή ο Γερασούλης, ο αντιπρόεδρός του Τάο Γιανγκ, οκτώ
υπάλληλοι και η ίδια μηχανή αναζήτησης) «αγοράστηκε» από την Ask Jeeves έναντι
4,5 εκατομμυρίων δολαρίων. Σήμερα η εταιρεία έχει γραφεία στην Ιαπωνία, την
Κίνα, την Ιταλία, την Ισπανία, την Αγγλία και την Ιρλανδία. Τον περασμένο
Ιούλιο, ο όμιλος του Ίντερνετ IAC αγόρασε την Ask Jeeves έναντι 2,3
δισεκατομμυρίων δολαρίων.
ΠΟΙΟΣ EINAI
Από ένα μικρό χωριό της Ήπείρου
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ Γερασούλης γεννήθηκε πριν από 54 χρόνια σ’ ένα μικρό ορεινό
χωριό της Ηπείρου. Όπως λέει ο ίδιος, ήταν κακός μαθητής μέχρι που ανακάλυψε
την αρχή της αφαίρεσης στις ιστορίες του Ντοστογιέφσκι. Έγινε πρώτος στα
Μαθηματικά στο σχολείο και σπούδασε στο Πανεπιστήμιο των Ιωαννίνων πριν πάει
για μεταπτυχιακές σπουδές στις ΗΠΑ και κάνει διδακτορικό στο πολιτειακό
Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης. Σήμερα είναι καθηγητής Εφαρμοσμένων Μαθηματικών
στο δημόσιο Πανεπιστήμιο Ράτγκερς του Νιού Τζέρσι. Ζει με τη γυναίκα του και
τον εννιάχρονο γιο τους σε προάστιο του Νιου Τζέρσι, σε μια διώροφη έπαυλη την
οποία έκτισε πριν από δύο χρόνια. Λέει πως θα μπορούσε πια να σταματήσει να
εργάζεται, αν εργαζόταν μόνο για το χρήμα. Δουλεύει όμως για τον κόσμο και
δηλώνει ένας ευτυχισμένος άνθρωπος.
ΟΙ ΔΥΟ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ
Πώς λειτουργούν
|
|
TO GOOGLE χρησιμοποιεί την εξής τακτική για να δώσει στον χρήστη τα
αποτελέσματα που ζητάει: ερευνά για ιστοσελίδες που περιέχουν τις λέξεις που
υποβάλλονται για αναζήτηση και στη συνέχεια μετράει τα links από άλλες
ιστοσελίδες που παραπέμπουν στις πρώτες ώστε να διαπιστώσει τη δημοτικότητά
τους. Και όσο περισσότερα τα links, τόσο ψηλότερα στον πίνακα των
αποτελεσμάτων θα βρεθούν οι υποψήφιες ιστοσελίδες.
|
|
TO ASK JEEVES ακολουθεί μια ελαφρώς διαφορετική προσέγγιση: αφού βρει τις
σχετικές ιστοσελίδες, μετράει τα links που παραπέμπουν σ’ αυτές από τις
ιστοσελίδες που σχετίζονται με την πρόταση αναζήτησης, απορρίπτοντας έτσι τα
links που μπορεί να προέρχονται από ιστοσελίδες άσχετες με το προς αναζήτηση
θέμα.
Πώς κερδίζουν
TO ΚΕΡΔΟΣ των μηχανών αναζήτησης προέρχεται από τη διαφήμιση. Οι
διαφημιστικές εταιρείες αγοράζουν λέξεις που εμφανίζονται στη στήλη δεξιά των
αποτελεσμάτων της αναζήτησης και ταιριάζουν με το αίτημα της αναζήτησης. Είναι
σαν ένας άνθρωπος στον δρόμο να βλέπει διαφημιστικές πινακίδες μόνο για τα
πράγματα που σκέπτεται εκείνη την ώρα. Τα έσοδα του Google από τη διαφήμιση
είναι ήδη υψηλότερα από αυτά των «Νιου Γιόρκ Τάιμς». Τα χρήματα που έχουν
διατεθεί φέτος για διαφήμιση στο Ίντερνετ έχουν σημειώσει αύξηση κατά 20% σε
σχέση με πέρυσι. Το Ask Jeeves είχε το 2004 κέρδη 261 εκατομμυρίων δολαρίων,
το Google τριών δισεκατομμυρίων. H αξία των μετοχών του Google είναι αυτή τη
στιγμή 80 δισεκατομμύρια δολάρια, μεγαλύτερη από την αξία των μετοχών της
DaimlerChrysler.
LINKS: