Παρότι υπήρξαν κακότυχες μέχρι στιγμής οι προσπάθειες μεταφοράς του «Μετρ και

της Μαργαρίτας» στην οθόνη, τελικά κατάφερε να γίνει σειρά στη ρωσική

τηλεόραση

Ο Διάβολος επιστρέφει και πάλι στη Μόσχα και εισβάλλει στα σαλόνια των Ρώσων

μέσω των τηλεοράσεών τους. H πρώτη τηλεοπτική παραγωγή του έργου «Ο Μετρ και η

Μαργαρίτα», το σατιρικό μυθιστόρημα του Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ, άρχισε χθες το

βράδυ, ύστερα από 20 χρόνια αποτυχημένων προσπαθειών να μεταφερθεί στην οθόνη.

Το σπουδαιότερο μυθιστόρημα που γράφτηκε επί Σοβιετικής Ένωσης κατάφερε τελικά

το… ακατόρθωτο, έγινε σειρά, δέκα επεισοδίων, και το γεγονός δεν περνάει

απαρατήρητο, κυρίως στους πολίτες της Μόσχας. Δεν είναι μόνο το θέμα του που

βγάζει στην επιφάνεια τον προληπτικό τους εαυτό.

Το βιβλίο που μιλάει για την επίσκεψη του Διαβόλου στη Μόσχα το 1930, είναι

βουτηγμένο στη δεισιδαιμονία και τους ψιθύρους από την πρώτη κιόλας ημέρα της

κυκλοφορίας του κι αυτό γιατί ο Μπουλγκάκοφ το ολοκλήρωσε στο κρεβάτι του

θανάτου του, το 1940. Πριν καλά καλά βγει στα ράφια, αποσύρθηκε γιατί το

σοβιετικό καθεστώς θεώρησε ότι ο κεντρικός ήρωας, ο Διάβολος (Βόλαντ το όνομα

αυτού) ήταν εμπνευσμένος από τον Σοβιετικό ηγέτη Ιωσήφ Στάλιν.


Ιωσήφ Στάλιν: η έμπνευση για τον «Διάβολο» του έργου

Πολλοί σοβιετικοί σκηνοθέτες προσπάθησαν να το κάνουν ταινία τη δεκαετία του

’80, αλλά τα σχέδιά τους έμεναν στη μέση, είτε για οικονομικούς είτε για

πολιτικούς λόγους. Ένας από τους σκηνοθέτες, ο Βλαντίμιρ Ναούμοφ, ισχυρίστηκε

ότι τον επισκέφθηκε το φάντασμα της γυναίκας του Μπουλγκάκοφ, στον ύπνο του

και του είπε: «Αυτό δεν θα γίνει ποτέ ταινία». Το 1994 ο Γιούρι Κάρα κατάφερε

να ολοκληρώσει την ταινία του αλλά τσακώθηκε με τους παραγωγούς, και η

μοναδική κόπια έκανε φτερά.

Ακόμη και σε τούτη την τελευταία (και επιτυχημένη) απόπειρα μεταφοράς του

μυθιστορήματος στην οθόνη υπήρξαν διάφορα προβλήματα, παρά τον γεγονός ότι η

έναρξη ευλογήθηκε από ορθόδοξο παπά. Τη μια φορά σταμάτησε το γύρισμα γιατί

κάποιος από τους κληρονόμους του Μπουλγκάκοφ πούλησε τα δικαιώματα σε έναν

Αμερικανό. Την άλλη, ο πρωταγωνιστής Όλεγκ Γιανκόφσκι μετάνιωσε και αρνήθηκε

τον ρόλο του Διαβόλου λέγοντας: οι ηθοποιοί δεν πρέπει να παίζουν τον Διάβολο

ή τον Θεό. Ένας άλλος ηθοποιός που υπεδύετο έναν από τους κεντρικούς

χαρακτήρες, αποσύρθηκε από δύο απανωτά καρδιακά επεισόδια που είχε στη

διάρκεια των γυρισμάτων.