«Πτήσεις αεροπλάνων της CIA πέρασαν και από την Ελλάδα. Αυτό είναι
επιβεβαιωμένο. Εγώ περιμένω από την Ελλάδα να ρίξει φως σε αυτές τις πτήσεις.
Να απαντήσει για ποιο λόγο έγιναν και αν είχαν σχέση με τη μεταφορά
κρατουμένων για λογαριασμό των ΗΠΑ».
|
|
Ο Ντικ Μάρτι, ο Ελβετός γερουσιαστής ο οποίος με την έρευνά του ανάγκασε τον
Τζορτζ Μπους να παραδεχθεί πως οι αμερικανικές μυστικές υπηρεσίες μετέφεραν
από ευρωπαϊκές χώρες υπόπτους για την τρομοκρατία, δεν κρύβει την απογοήτευσή
του για την επιλογή της ελληνικής κυβέρνησης να κλείσει το θέμα της ελληνικής
συμμετοχής στις πτήσεις της CIA.
«Όταν υπάρχουν ενδείξεις για σοβαρές παρανομίες πρέπει να γίνεται έρευνα σε
βάθος. Και είναι λυπηρό όταν μια χώρα αρχικά αρνείται το γεγονός, αλλά στη
συνέχεια αναγκάζεται να το παραδεχθεί, διότι υπάρχουν στοιχεία αδιάσειστα»,
λέει στα «ΝΕΑ» από το Ναύπλιο όπου βρέθηκε για μια σύσκεψη του Συμβουλίου της
Ευρώπης.
Εκθέτει την Ντόρα. Με τον τρόπο αυτό ο Ελβετός πρώην εισαγγελέας, ο
οποίος ανέλαβε για λογαριασμό του Συμβουλίου της Ευρώπης να ερευνήσει τις
καταγγελίες για τη συνεργασία ευρωπαϊκών κυβερνήσεων με τη CIA, εκθέτει την
Ελληνίδα υπουργό Εξωτερικών Ντόρα Μπακογιάννη, η οποία πριν από λίγες μέρες
δήλωσε πως η Ελλάδα δεν πήρε μέρος στην παράνομη μεταφορά «υπόπτων» για
τρομοκρατία.
Παράλληλα υπενθυμίζει στην ελληνική κυβέρνηση πως δεν δόθηκε καμία απάντηση
για το αν η βάση της Σούδας χρησιμοποιήθηκε ως μυστική φυλακή για «υπόπτους»
από τους Αμερικανούς. «Για τη Σούδα έχουμε πολλές ενδείξεις, αλλά όχι
αποδείξεις. Περιμέναμε λοιπόν τα αποτελέσματα της δικαστικής έρευνας
για να ξεκαθαρίσει το θέμα», επισημαίνει ο Ελβετός γερουσιαστής, ο οποίος
δηλώνει με νόημα: «Η Δικαιοσύνη πρέπει να αφεθεί να κάνει τις έρευνές της
ανεξάρτητα». Οι έρευνες πάντως που πραγματοποιήθηκαν στην αμερικανική βάση της
Σούδας από τον εισαγγελέα Εφετών Γ. Μπόμπολη ήδη κατέληξαν στο αρχείο, καθώς
οι ΗΠΑ αρνήθηκαν να συνεργαστούν.
Στη λίστα των υπόπτων. Τον Ιούνιο του 2006 ο κ. Μάρτι δημοσίευσε τα
αποτελέσματα της έρευνάς του για τις μυστικές πτήσεις της CIA που
πραγματοποιήθηκαν με τη συμμετοχή και ευρωπαϊκών χωρών. Στη λίστα των 14
«υπόπτων» χωρών βρισκόταν και η Ελλάδα. Συμπληρωματικά στοιχεία που
δημοσιοποίησε ο ειδικός εισηγητής τού Ευρωκοινοβουλίου, Ιταλός ευρωβουλευτής
Κλαούντιο Φάβα, ενοχοποιούσαν τη χώρα μας για 108 πτήσεις αεροσκαφών. Οι 72
πέρασαν από το «Ελ. Βενιζέλος», οι 18 από το Ηράκλειο, 10 πτήσεις από την
Κέρκυρα και από 2 πτήσεις από και προς Ρόδο, Χίο, Μύκονο και Θεσσαλονίκη. Το
2001 πραγματοποιήθηκαν μόνο 2 πτήσεις, 17 το 2002, 27 το 2003, 30 το 2004 και
32 μέχρι τον Νοέμβριο του 2005.
Όπως χαρακτηριστικά σημειώνεται στην έκθεση που χρησιμοποίησε στοιχεία του
Eurocontrol, «πρόκειται για πτήσεις που ίσως μετέφεραν παράνομα απαχθέντες
“υπόπτους” για τρομοκρατική δράση και πραγματοποιήθηκαν από και προς ελληνικά
αεροδρόμια την περίοδο 2002-2005». Στις περισσότερες περιπτώσεις
πραγματοποιήθηκε μόνο ανεφοδιασμός των αεροσκαφών. Τουλάχιστον σε μία
περίπτωση όμως, στη μεταφορά του Συροκαναδού Μαχέρ Αράρ το 2002, το «Ελ.
Βενιζέλος» χρησιμοποιήθηκε μάλλον και για τη μεταφορά της «ειδικής Ομάδας
Εκτοπίσεων».
Συμπτώσεις με 17Ν. Ειδικό ενδιαφέρον για την Ελλάδα παρουσιάζει η
περίπτωση του αεροσκάφους Gulfstream με κωδικό Ν379Ρ, το οποίο, όπως είχαν
αποκαλύψει «ΤΑ ΝΕΑ», έκανε αρκετά δρομολόγια στην Αθήνα την περίοδο της
εξάρθρωσης της 17Ν.
Η υπουργός Εξωτερικών Ντόρα Μπακογιάννη επικαλέστηκε τις διεθνείς συμβάσεις
(Σικάγου και ICAO) για να υποστηρίξει ότι οι πτήσεις κρατικών αεροσκαφών
γίνονται νόμιμα και με όλους τους τύπους. Οι εξηγήσεις που έδωσε όμως η
ελληνική πλευρά δεν ικανοποίησαν το Συμβούλιο της Ευρώπης. Ωστόσο, παρά τις
συνεχόμενες ενοχλήσεις προς την ελληνική κυβέρνηση για την ουσιαστική εξέταση
του θέματος, δεν πραγματοποιήθηκε καμία έρευνα με εξαίρεση αυτή στο Ηράκλειο
που τελείωσε πριν καλά καλά αρχίσει.
Σιωπούν οι κυβερνήσεις. «Οι ευρωπαϊκές χώρες δεν είπαν την αλήθεια για
τις πτήσεις και οι περισσότερες δυστυχώς αρνούνται να διερευνήσουν την
υπόθεση. Τους είναι πολύ δύσκολο να παραδεχθούν την αλήθεια, διότι γνωρίζουν
πως συνεργάστηκαν σε παράνομες πράξεις που αντιβαίνουν όλες τις διεθνείς
συνθήκες για τα ανθρώπινα δικαιώματα», λέει ο κ. Μάρτι, ο οποίος θεωρεί πως
είναι υποχρέωση της κυβέρνησης να αποκαλύψει την αλήθεια στους πολίτες.
«Σήμερα τα θύματα είναι οι μουσουλμάνοι. Ίσως και για τον λόγο αυτό υπάρχει
και αυτή η ανεκτικότητα από πλευράς των πολιτών. Αύριο όμως δεν ξέρουμε ποιος
μπορεί να είναι το θύμα», καταλήγει ο Ελβετός γερουσιαστής, ο οποίος
αποκαλύπτει ποιος στάθηκε η καλύτερη πηγή των πληροφοριών του στη διάρκεια της
εξάμηνης έρευνάς του. «Όσο παράξενο και αν ακούγεται οι καλύτεροι βοηθοί μου
ήταν οι παρατηρητές των αεροπλάνων. Πριν από την έρευνα αγνοούσα την ύπαρξη
αυτών των ανθρώπων που φωτογραφίζουν από χόμπι κάθε αεροπλάνο που πετάει στην
περιοχή τους. Από τη συγκέντρωση αυτών των στοιχείων προέκυψαν όμως οι
αποδείξεις για την εμφάνιση έξι συγκεκριμένων αεροσκαφών της CIA στην Ευρώπη».
«Η CIA συνεργάστηκε με τις μυστικές υπηρεσίες κάθε χώρας»
|
Πρώην ανακριτής στο ελβετικό καντόνι του Τιτσίνο με μεγάλη εμπειρία στην καταπολέμηση του οργανωμένου εγκλήματος, ο κ. Μάρτι αποδέχθηκε την πρόταση του Συμβουλίου της Ευρώπης να ερευνήσει τις καταγγελίες για τη συνεργασία CIA και ευρωπαϊκών χωρών
|
Όπως υποστηρίζει ο κ. Μάρτι, σε κάθε χώρα που δραστηριοποιήθηκε η CIA για τη
μεταφορά κρατουμένων υπήρξε συνεργασία με την αντίστοιχη μυστική υπηρεσία, ενώ
ελάχιστοι κυβερνητικοί παράγοντες γνώριζαν το τι έγινε. Ο διεθνής Τύπος τού
επιφύλαξε διθυράμβους όταν ο πρόεδρος Μπους αναγκάστηκε να παραδεχθεί τις
μυστικές πτήσεις τής CIA από την Ευρώπη. Για τον Ελβετό γερουσιαστή η παραδοχή
του Αμερικανού προέδρου δεν αποτέλεσε έκπληξη. «Εδώ και καιρό δεχόταν την
πίεση της Κοντολίζα Ράις να το παραδεχθεί, διανθισμένο βέβαια με τις
απαραίτητες κορώνες πως όλα έγιναν για την προστασία του κόσμου από τους τρομοκράτες».