«Σημασία δεν έχουν τα σινιέ λογότυπα, αλλά οι ανεξάρτητοι δημιουργοί της μόδας». Αυτή η «άλλη» άποψη πέρασε και στο Ζάππειο μέσα από τη γαλλική παρουσία, με σημαντικά νέα ονόματα της μόδας αλλά και των μάνατζέρ της.

Είναι η άποψη που οι Γάλλοι σχεδιαστές στήριξαν με τις συλλογές τους στη φετινή «Ελληνική Εβδομάδα Μόδας». Σχεδιαστές όπως ο Γκασπάρ Γιούρκεβιτς και το δίδυμο Μπεατρίς Φεράν και Μαριό Λεφράν, αλλά και ο Ζαν Ζακ Πικάρ, σύμβουλος μόδας στον πολυεθνικό όμιλο LVΜΗ, που στο εξής θα προπονήσει το ελληνικό δίδυμο Deux Ηommes για μια πιθανή εμφάνιση στο εξωτερικό. «Για να επιτύχει ένας σχεδιαστής θα πρέπει να έχει βρει ένα δικό του ύφος, όχι απαραίτητα φανταχτερό. Αλλά που να δείχνει ότι τα ρούχα του αφορούν κανονικούς ανθρώπους οι οποίοι όταν τα φορέσουν αλλάζει η εικόνα τους και βελτιώνεται». Οι Φεράν- Λεφράν μόλις έγιναν δόκιμα μέλη του συνδικάτου της γαλλικής υψηλής ραπτικής και έδειξαν τη συλλογή τους για πρώτη φορά στην «Εβδομάδα Υψηλής Ραπτικής» στο Παρίσι τον Ιανουάριο. «Σκοπός μας είναι να διατηρήσουμε τα στοιχεία της ραπτικής, της δουλειάς στο χέρι. Μας ενδιαφέρει να δίνουμε στη γυναίκα λύσεις κομψότητας με σύγχρονα μέσα. Δεν κοιτάμε στο παρελθόν, στην εποχή του Νew Look που πρότεινε ο Ντιορ. Οι γυναίκες σήμερα ζούνε διαφορετικά. Με τέτοιο λουκ αψεγάδιαστο δεν θα άντεχαν για πολύ», λέει η Μπεατρίς Φεράν. Και αντιπροτείνει ρούχα πολλαπλών χρήσεων, όπως το μεταξωτό φόρεμα- καμπαρντίνα που τα μανίκια του δένονται γύρω από το στήθος σχηματίζοντας ένα στράπλες μακρύ βραδινό φόρεμα.

Ο Γκασπάρ Γιούρκεβιτς αντιπροσωπεύει τη γαλλική πρωτοπορία και δημιουργεί μόδα με αισθητική προχωρημένη, με κανόνες πρετ α πορτέ. «Το πλάνο καριέρας ενός δημιουργού ξεκινάει από τη δημιουργία ενός οράματος. Μίας άποψης την οποία χτίζει αρχικά με τη συλλογή του και ενισχύει με άλλες σειρές και αξεσουάρ. Ύστερα ανοίγει καταστήματα και μπουτίκ. Με αυτόν τον τρόπο, ο δημιουργός γίνεται και επιχειρηματίας. Για να είναι καλός και στο δεύτερο κομμάτι, φροντίζει την εικόνα της συλλογής του. Ταξιδεύω πολύ σε όλον τον κόσμο, προκειμένου να ανακαλύπτω τα διαφορετικά στοιχεία στην κουλτούρα μιας χώρας. Από τον τρόπο που βλέπω πώς διασκεδάζουν οι άνθρωποι στις πόλεις τους, τι τρώνε, τι μουσική ακούνε, ποιες είναι οι συνήθειές τους εμπνέομαι», εξηγεί ο Γιούρκεβιτς, που έπαιξε με τους φιόγκους, κλισέ του θηλυκού στυλ, δημιουργώντας λιγότερο στημένα ρούχα.

«Οι νέοι δημιουργοί μετράνε»


«Η μόδα είναι οικονομική επένδυση και επένδυση στο μέλλον» παρατηρεί ο Ζαν Ζακ Πικάρ. Στη δεκαετία του ΄80 έμαθε να χειρίζεται τη μόδα κοντά στον Κριστιάν Λακρουά ως «αγαθό του γαλλικού πολιτισμού». Στα τέλη του ΄90 στα γραφεία οικονομικής διαχείρισης του ιδιοκτήτη του LVΜΗ Μπερνάρ Αρνό είδε ότι η μόδα από δημιουργική υπόθεση του σχεδιαστή έγινε επενδυτικό κεφάλαιο για τους μάνατζερ. «Η μόδα ανανεώνεται όχι μόνο μέσα από τη συνέχεια των παλιών οίκων αλλά και με την ανάδειξη νέων δημιουργών που δουλεύουν πάνω στις δικές τους ιδέες» λέει στα «ΝΕΑ».