Μία διοργάνωση με κύρος, το Ευρωπαϊκό Βραβείο Θεάτρου, αυτοτορπιλίστηκε «τιμωρώντας» έναν σκηνοθέτη του μεγέθους του Πέτερ Τσάντεκ γιατί δεν παρέστη στην απονομή!


«Αποκάλεσαν τον Τσάντεκ προβοκάτορα, ταραξία και αρνητή της ευτυχίας, αλλά στην πραγματικότητα είναι ένας υπέρμαχος της ζωής, του πάθους, της αγάπης και της ψυχής και όλα αυτά τον καθιστούν παραπάνω από άξιο να τιμηθεί με το Ευρωπαϊκό Βραβείο Θεάτρου»: η κορωνίδα του σκεπτικού βάσει του οποίου αποφασίστηκε η απονομή του φετινού βραβείου στον σπουδαίο Γερμανό σκηνοθέτη- από κοινού με τον επίσης σπουδαίο Καναδό από το Κεμπέκ Ρομπέρ Λεπάζ. Σκεπτικού που διαβάστηκε μάλιστα, από σκηνής του θεάτρου της ΕΜΣ του ΚΘΒΕ στην τελετή απονομής. Κατά τη διάρκεια της οποίας ανακοινώθηκε από τον βασικό παρουσιαστή, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Βραβείου και της Κριτικής Επιτροπής, κριτικό Ζορζ Μπανού και τον γενικό γραμματέα Αλεσάντρο Μαρτίνες ότι τελικά το βραβείο ΔΕΝ απονέμεται στον Πέτερ Τσάντεκ γιατί δεν ήρθε στη Θεσσαλονίκη να το παραλάβει!!! Πλήρης ανατροπή του σκεπτικού που βραβεύει τον «ταραξία» και τον «προβοκάτορα». Είναι η πρώτη φορά στα χρονικά διεθνούς βραβείου το οποίο θέλει να αυτοχαρακτηρίζεται «Νόμπελ του θεάτρου» που αποφασίζεται να απονεμηθεί σε συγκεκριμένο καλλιτέχνη αλλά πεισματικά παίρνουν πίσω την απόφαση γιατί ο βραβευμένος δεν παρίσταται. Το γελοίον του πράγματος είναι αυταπόδεικτο. Και απορεί κανείς: τόσοι σοφοί θεωρητικοί του θεάτρου μυρουδιά δεν έχουν πάρει από την «τσαγκαρική» του; Ο 81χρονος Τσάντεκ τους ειδοποίησε ότι δεν μπορεί να παραστεί γιατί ένας από τους πρωταγωνιστές του, λίγο πριν από την πρεμιέρα της «Δωδέκατης νύχτας» που ετοιμάζει, αρρώστησε από καρκίνο και αναγκάστηκε να τον αντικαταστήσει. Όλη αυτή την αγωνία του γέροντα σκηνοθέτη ΔΕΝ την ακροάστηκαν; Και δεν μπορούσαν με ένα λινκ, με μία σύνδεση, να κάνουν αισθητή την παρουσία του; Και να παραλάβει το Βραβείο η παρούσα σχεδόν μόνιμη πρωταγωνίστριά του Άνγκελα Βίνκλερ, Όζε στον ιψενικό «Πέερ Γκιντ» του Τσάντεκ που η παράστασή του ακολούθησε την τελετή απονομής μετά τις ατελείωτες φλυαρίες τους.

Τον Τσάντεκ θα τον βράβευαν για το- πενηντάχρονο και σπουδαίοέργο του; Ή για την παρουσία του; Και τον τιμώρησαν γιατί τους έκοψε τη μαγιονέζα της γκλαμουριάς; Τι μικροπρέπεια! Αίσχος! Καλά τους αποκάλεσε στην επιστολή του «γελοίους» ο Γερμανός σκηνοθέτης. Το γράφει, λέει, το καταστατικό του Βραβείου ότι το παραλαμβάνει ο τιμώμενος. Ειδεμή δεν του το δίνουν; Μα τότε η γελοιότητα είναι ακόμα μεγαλύτερη- θεσμοθετημένη!

Η απάντηση ήρθε από το κοινό που είχε γεμίσει την αίθουσα- ανάμεσά του οι διάσημοι σκηνοθέτες Ανατόλι Βασίλιεφ και Τόμας Οστερμάιερ, που απένειμαν τα δύο Βραβεία «Νέες Θεατρικές Πραγματικότητες» στον Άλβις Χερμάνις και στην Μπίλιανα Σμπρλιάνοβιτς αντίστοιχα, και Σλόμπονταν Ουνκόφσκι: από τη στιγμή που άκουσε τον Τσάντεκ στο γράμμα του που- δημοκρατικότατα ομολογώ, αν και η ταυτόχρονη ελληνική μετάφραση είχε σιωπήσει…- διαβάστηκε δημοσίως, να τους αποκαλεί «γελοίους» άρχισε να χειροκροτεί παταγωδώς. Και έγινε πιο ηχηρή μετά το τέλος του συγκλονιστικού, σαν φτιαγμένου από έφηβο «Πέερ Γκιντ». Το κοινό, αν και ταλαιπωρημένο, αποθέωσε τον εκπληκτικό Πέερ – Ούβε Μπομ, τη συγκλονιστική Άνγκελα Βίνκλερ, την υπέροχη Σολβέιγ- Ανέτ Ρένεμπεργκ και όλο τον θίασο του «Μπερλίνερ Ανσάνμπλ». Και, ουσιαστικά, αποθέωσε τον απόντα έφηβο γέροντα.

Πέτερ Τσάντεκ – Ευρωπαϊκό Βραβείο Θεάτρου 1- 0, επομένως… Και λόγω του ΜΗΔΕΝ που σημείωσαν οι υπεύθυνοι της γελοιοποίησης του θεσμού, ένα θα σκεφτόταν κανείς ότι τους απομένει: να παραιτηθούν.