Τη μερίδα του λέοντος εισέπραττε από τις επιδοτήσεις των άγονων γραμμών ο εφοπλιστής Φώτης Μανούσης. Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε χθες στη δημοσιότητα το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας από το 2004 έως τις 17 Ιουλίου του 2008 η εταιρεία ΣΑΟΣ, μέσω πέντε θυγατρικών της, εισέπραξε το ποσό των 31.481.504,09 ευρώ.


Η αμέσως επόμενη εταιρεία εισέπραξε 28.746.384,79 ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα έντεκα πλοία του κ. Μανούση είναι στην πλειονότητά τους υπέργηρα και αργοκίνητα, ενώ την περίοδο που εισέπραξε αυτό το ποσό ήταν οι πρωταθλητές των βλαβών- μόνο ένα πλοίο, το «Νόνα Μαίρη» είχε ακινητοποιηθεί λόγω βλάβης 10 φορές μέσα σε ένα μόνο καλοκαίρι.

«Αθέμιτες πρακτικές». Ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Ακτοπλόων και ιδιοκτήτης της ΝΕΛ κ. Απόστολος Βεντούρης με δηλώσεις του έχει καταγγείλει τον κ. Μανούση για αθέμιτο ανταγωνισμό. «Ο κ. Μανούσης, μόλις κατάλαβε ότι έπρεπε να απολογηθεί ενώπιον των συναδέλφων του για αθέμιτες πρακτικές που ακολουθούσε εις βάρος τους, επέλεξε την οδό της παραιτήσεως και της φυγής και τον αποπροσανατολισμό όσων παρακολουθούν το θέμα. Για εμάς που είμαστε στον χώρο είναι κοινός τόπος ότι δεν υπήρχε διαφάνεια σε όλη τη διαδικασία σύναψης συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας για την κάλυψη των άγονων γραμμών», δήλωσε στα «ΝΕΑ» ο κ. Βεντούρης. Μάλιστα το Δ.Σ. της Ένωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας ομόφωνα αποφάσισε να ζητήσει από τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, να ενεργοποιήσει αμέσως τη λειτουργία Επιτροπής με τη συμμετοχή εκπροσώπων της ΕΕΑ, για τον εξορθολογισμό των όρων, των κριτηρίων και της αναγκαιότητας καθορισμού συγκεκριμένων δρομολογίων κατά τη σύναψη συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας, βάσει δημοσίων διεθνών διαγωνισμών.

«Κρατικοδίαιτη». Αλλά και άλλοι ακτοπλόοι δεν κρύβουν τις επιφυλάξεις τους για τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί ο κ. Μανούσης. «Η εταιρεία του στήθηκε και λειτούργησε στηριζόμενη στον κρατικό κορβανά μετά το 2004. Δεν διακινδύνευσε όπως εμείς. Προσπάθησαν να στήσουν μια γαλάζια κρατικοδίαιτη εταιρεία που θα έπαιρνε τις επιδοτήσεις στις άγονες γραμμές», λένε στην Ακτή Μιαούλη. «Δεν είναι τυχαίο που μέσα σε τέσσερα μόλις χρόνια, η Σάος μετατράπηκε από μια άγνωστη εταιρεία στη Βόρεια Ελλάδα με ένα και μόνο πλοίο, σε παράγοντα της Ακτοπλοΐας με παρουσία σχεδόν σε όλο το Αιγαίο». Οι ίδιοι κύκλοι τονίζουν ότι «τα πλοία του κ. Μανούση είναι όλα μεταχειρισμένα και παλαιά».

Το «Παναγία Σουμελά» είναι ναυπήγησης του έτους 1976, το «Αρσινόη» του έτους 1979, το «Νόνα Μαίρη» είναι ναυπήγησης του έτους 1972, το «Σαμοθράκη» του έτους 1976, το «Κάβειρος» του 1977, το «Παναγία Αγιάσου» είναι ναυπήγησης του έτους 1973. Την ίδια χρονιά ναυπηγήθηκε και το «Παναγία Κρημνιώτισσα».

Μεταχειρισμένα. Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία Σάος το 1999 μετατράπηκε σε ανώνυμη εταιρεία και άρχισε τη ναυπήγηση του επιβατηγού- οχηματαγωγού πλοίου «Σάος ΙΙ». Το 2001 και όταν η εταιρεία παρουσίασε σοβαρά οικονομικά προβλήματα, η οικογένεια του κ. Φώτη Μανούση εισήλθε στην εταιρεία ως στρατηγικός επενδυτής αποκτώντας μεγάλο μερίδιο μετοχών. Ο κ. Μανούσης έως τότε δεν είχε σχέση με τη ναυτιλία. Ήταν ιδιοκτήτης του τηλεοπτικού σταθμού Νew Channel και κομματικό στέλεχος για χρόνια της Νέας Δημοκρατίας. Έχει υπηρετήσει και στις θέσεις του γενικού γραμματέα των Δήμων Θεσσαλονίκης και ΥΠΕΧΩΔΕ.

Απόσυρση πλοίων και απλήρωτο προσωπικό


Oι άλλες εταιρείες, οι επιβάτες και οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης καταγγέλλουν συχνά τον κ. Μανούση για διάφορα ζητήματα. Είναι ενδεικτικό ότι μόλις στις 6 Ιουνίου η Πηνελόπη Ν.Ε., θυγατρική της Αgoudimos Lines, είχε καταγγείλει επίσημα στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας τη θυγατρική της Σάος, Νίκη Σαμοθράκης ΝΕ, ότι «δεν εκτελεί τους όρους της σύμβασης για την εξυπηρέτηση των γραμμών Σάμος/ Ικαρία- Χίος- Μυτιλήνη- Λήμνος- Καβάλα». Στο ίδιο υπουργείο έφτασαν καταγγελίες σύμφωνα με τις οποίες ο κ. Μανούσης δεν πλήρωνε τους εργαζόμενους στην ώρα τους. Ενώ στο αρχείο του υπουργείου υπάρχουν ακόμα οι επιστολές με τις οποίες ο νομάρχης Σάμου, πέρσι τον Οκτώβριο, διαμαρτυρόταν γιατί η Σάος είχε μειώσει αδικαιολόγητα τα δρομολόγια της σύνδεσης των νησιών του Νομού Σάμου με τη Βόρεια Ελλάδα και τα νησιά της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, από τρία σε ένα ανά εβδομάδα.