«Ο θόρυβος είναι πάντα τόσο έντονος μέσα στο διαμέρισμα, που τα βράδια δεν μπορώ να κοιμηθώ χωρίς να έχω ανοιχτή την τηλεόραση στο υπνοδωμάτιο! Κάθε φορά που μιλάω στο τηλέφωνο μέσα από το σπίτι μου, το πρώτο πράγμα που με ρωτούν συνήθως αυτοί με τους οποίους συνομιλώ είναι αν είμαι στον δρόμο, επειδή ακούγονται τα μαρσαρίσματα από τα αυτοκίνητα και τις μοτοσυκλέτες…».


Η 35χρονη εκπαιδευτικός κ. Μαρία Αθανασοπούλου μένει στην Κυψέλη, επί της οδού Καυκάσου. «Η κατάσταση συνεχώς επιδεινώνεται και πλέον σκεφτόμαστε πολύ σοβαρά να φύγουμε από την περιοχή», λέει. «Στο μπαλκόνι δεν καθόμαστε ποτέ, ούτε και τις ζεστές ημέρες του καλοκαιριού αφού ο θόρυβος σε τρελαίνει. Πολλοί ένοικοι της πολυκατοικίας κοιμούνται με ωτασπίδες». Η οδός Καυκάσου- μαζί με τη Σπετσών- «παίρνει» όλη την κίνηση προς την Άνω Κυψέλη και είναι τρίτη παράλληλος της οδού Κυψέλης που θεωρείται ένας από τους «κόκκινους»- λόγω της ηχορρύπανσης- δρόμους του Λεκανοπεδίου.

Στο «κόκκινο». Σύμφωνα με τον επίκουρο καθηγητή στο Εργαστήριο Ακουστικής Επικοινωνίας και Τεχνολογίας ΜΜΕ του ΕΜΠ κ. Γιώργο Καμπουράκη, «όταν η μέση στάθμη του θορύβου είναι τα 70 ντεσιμπέλ (dΒ)γεγονός που σημαίνει ότι η μέγιστη στάθμη θορύβου ξεπερνά τα 110 dΒ- πρέπει να λαμβάνονται μέτρα διότι η ηχορρύπανση έχει επιπτώσεις στην ανθρώπινη υγεία. Εντούτοις, όπως προέκυψε από ενδεικτικές μετρήσεις του Τμήματος, στο “κόκκινο” βρίσκονται το κέντρο της Αθήνας, η Κηφισίας, η Αλεξάνδρας, η Λαρίσης, η Κατεχάκη, η Δροσοπούλου, η Κυψέλης, η Πατησίων, η Κηφισού, η Σταδίου, η Βασ. Γεωργίου, η Πειραιώς, η Ιερά Οδός». Όπως ο ίδιος διευκρινίζει, «οι μετρήσεις είναι ενδεικτικές επειδή από το ΥΠΕΧΩΔΕ δεν έχουν προχωρήσει στην εκπόνηση και επικαιροποίηση των νέων χαρτών της ρύπανσης». Στο «κόκκινο» είναι επίσης- όπως λένε από το ΥΠΕΧΩΔΕ- η Λεωφόρος Συγγρού, η Β. Όλγας, η Β. Σοφίας, η Αμαλίας και η Εθνική Οδός Αθηνών-Λαμίας (στο ύψος της Μεταμόρφωσης) όπου η μέση στάθμη τού θορύβου ξεπερνά τα 78 dΒ.

Χάρτες θορύβου. Σύμφωνα με τη δρα περιβαλλοντολόγο-μηχανικό, επιμελήτρια της Επιτροπής Περιβάλλοντος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) κ. Χριστίνα Θεοχάρη, «με βάση την Κοινοτική Οδηγία έπρεπε έως τις 30 Ιουνίου του 2007 να είχαν εκπονηθεί οι χάρτες θορύβου για το 2006 σε πόλεις με πληθυσμό άνω των 250.000 κατοίκων, σε οδικούς άξονες όπου κινούνται ετησίως περισσότερα από 6 εκατ. οχήματα αλλά και σε σιδηροδρομικούς άξονες με περισσότερους από 60.000 συρμούς. Και από τον Ιούλιο τού 2008 να είχαν εκπονηθεί σχέδια δράσης για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που προκαλούνται από τον θόρυβο. Τίποτα όμως απ΄ όλα αυτά δεν έχει δημοσιοποιηθεί, με συνέπεια να υπάρχει πρόβλημα».

Την ίδια ώρα από το ΥΠΕΧΩΔΕ απλώς περιορίζονται να πουν ότι οι μελέτες για την επικαιροποίηση των χαρτών (χωρίς επικαροποίηση δεν μπορούν να ληφθούν αποτελεσματικά μέτρα για την καταπολέμηση του θορύβου) βρίσκονται στο τελικό στάδιο της ανάθεσης. Όπως λένε, η πρώτη φάση αφορά την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη και η δεύτερη τις υπόλοιπες πόλεις.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν από το ΥΠΕΧΩΔΕ, σε ημερίδα του ΤΕΕ για την ηχορρύπανση τον περασμένο Ιανουάριο, ποσοστό 55% έως 60% των κατοίκων σε 12 δήμους της Αττικής, στον Δήμο Καλαμαριάς (στη Θεσσαλονίκη) και σε 8 δήμους στην υπόλοιπη Ελλάδα είναι εκτεθειμένο σε υψηλά επίπεδα θορύβου.

«Στόχος των ευρωπαϊκών χωρών είναι να μειωθεί η ηχορρύπανση, στην Ελλάδα ωστόσο όσον αφορά αυτό το θέμα επικρατεί μαύρο σκοτάδι»

Επιπτώσεις και στην υγεία


«Η Ελλάδα σήμερα φιγουράρει στις τελευταίες θέσεις μεταξύ των ανεπτυγμένων χωρών όσον αφορά την ηχορρύπανση, τη στιγμή που έχει πλέον αποδειχθεί ότι πέρα από την επίδραση του θορύβου στην ακοή, η ηχορρύπανση ευθύνεται για πολλά άλλα προβλήματα υγείας: αύξηση της αρτηριακής πίεσης, αγγειακά και γαστρεντερικά νοσήματα, άγχος κι άλλες ψυχολογικές αντιδράσεις», όπως υποστηρίζει ο ωτορινολαρυγγολόγος αναπληρωτής καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Δημήτρης Κανδηλώρος.

Όπως ισχυρίζεται ο υπεύθυνος του Τομέα Περιβάλλοντος του ΠΑΣΟΚ κ. Σπύρος Κουβέλης, «αυτήν τη στιγμή δεν έχουμε, με ευθύνη του ΥΠΕΧΩΔΕ, πλήρη εικόνα για την έκταση της ηχορρύπανσης. Στόχος των ευρωπαϊκών χωρών είναι να μειωθεί η ηχορρύπανση, στην Ελλάδα ωστόσο όσον αφορά αυτό το θέμα επικρατεί μαύρο σκοτάδι».

Πρόστιμο 60.000 ευρώ από τη Νομαρχία Πειραιά στο ΥΠΕΧΩΔΕ


Το πρόβλημα της ηχορρύπανσης διογκώνεται. Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί είναι το γεγονός ότι τον περασμένο Μάιο ο νομάρχης Πειραιά κ. Γιάννης Μίχας επέβαλε χρηματικό πρόστιμο ύψους 60.000 ευρώ (είναι το ανώτατο όριο που μπορεί να επιβάλει ο νομάρχης) στο ΥΠΕΧΩΔΕ, με το σκεπτικό ότι τέσσερα χρόνια από την κατασκευή της λεωφόρου Κηφισού δεν έχουν ληφθεί μέτρα (κυρίως τοποθέτηση ηχοπετασμάτων για τη μείωση του θορύβου που καθιστά τη ζώνη… κόλαση για όσους διαμένουν κατά μήκος της λεωφόρου στις περιοχές του Ρέντη, του Νέου Φαλήρου και το Μοσχάτο.

Ο θόρυβος επηρεάζει τις τιμές των ακινήτων


O θόρυβος έχει επίπτωση και στις τιμές των ακινήτων. Όπως επισημαίνει η αντιπρόεδρος του Συλλόγου Κτηματομεσιτών Αθήνας κ. Μίνα Χαρμπαλή, «εδώ παρατηρείται μια αντίφαση: τα ακίνητα που είναι “φάτσα” στους εμπορικούς δρόμους με πολύ μεγάλη ηχορρύπανση όπως είναι για παράδειγμα η Ποσειδώνος, η Κηφισίας, η Β. Σοφίας, πωλούνται και ενοικιάζονται από 35% έως 45% πιο ακριβά όταν χρησιμοποιούνται για γραφεία. Τα ακίνητα όμως που προορίζονται για κατοικία και βρίσκονται σε δρόμους λιγότερο εμπορικούς, όπως είναι για παράδειγμα η Λιοσίων και η Πατησίων, πωλούνται και ενοικιάζονται φθηνότερα κατά 30%».

Διπλά τζάμια στα σπίτια, λεύκες στους δρόμους


«Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνει κάποιος προκειμένου να μειώσει κατά 50% τον θόρυβο μέσα στο διαμέρισμά του είναι να τοποθετήσει διπλά τζάμια», λέει ο πολιτικός μηχανικόςμέλος της διοίκησης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας ΤΕΕ κ. Θοδωρής Δραγκιώτης. «Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των αεροδρομίων, όπου ενώ ο θόρυβος στην πίστα είναι πολύ δυνατός, μέσα στο κτίριο του αεροδρομίου- λόγω των διπλών τζαμιών- δεν ακούγεται σχεδόν τίποτα. Το πρόβλημα με τα παλιά σπίτια είναι ότι για να τοποθετηθούν διπλά τζάμια πρέπει να αλλαχθούν και τα κουφώματα και αυτό έχει επιπλέον οικονομικό κόστος. Ένας άλλος απλός και οικονομικός τρόπος είναι να σφραγιστούν με σιλικόνη όλες οι χαραμάδες από όπου περνάει ο αέρας».

Τιμές. Οι τιμές για τα διπλά τζάμια κυμαίνονται από 25 έως 100 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο. Στην αγορά υπάρχουν ειδικές κατασκευές- τζάμια με μεμβράνες- που «κρατούν» έξω από το σπίτι θορύβους, ακόμη και πάνω από 40 dΒ και οι τιμές τους εκκινούν από 50 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο. Σε ό,τι αφορά τα κουφώματα, για τα παράθυρα οι τιμές για την εγκατάστασή τους κυμαίνονται από 350 έως 500 ευρώ και, για τις μπαλκονόπορτες από 440 έως 600 ευρώ.

Σύμφωνα με τον κ. Δραγκιώτη «για τα σπίτια που βρίσκονται κατά μήκος των επαρχιακών δρόμων, ένας φυσικός τρόπος για την αντιμετώπιση της ηχορρύπανσης είναι να φυτευτούν λεύκες, επειδή αναπτύσσονται γραμμικά και λειτουργούν σαν… ηχοπετάσματα».

Μονωτικά. Όπως επισημαίνει ο πρόεδρος του Συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών Ελλάδας κ. Δημήτρης Παπαγιαννίδης, «στις περιπτώσεις που η ηχορρύπανση δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με άλλον τρόπο, υπάρχουν μονωτικά- κυρίως από υλικά με βάση τον πετροβάμβακα- τα οποία τοποθετούνται εξωτερικά και, στη συνέχεια σπατουλάρονται και βάφονται. Η τιμή τους κυμαίνεται από 30 έως 50 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο. Ανάλογα υλικά υπάρχουν και για το εσωτερικό του διαμερίσματος – η τιμή τους κυμαίνεται από 10 έως 20 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο- και τοποθετούνται συνήθως στους τοίχους που είναι στην πλευρά τού δρόμου. Οι ιδιοκτήτες ωστόσο πρέπει να ξέρουν ότι οι τοίχοι του σπιτιού θα γίνουν πιο “παχείς” κατά 5 εκατοστά με συνέπεια να μειωθεί το ωφέλιμο εμβαδόν τού διαμερίσματος».