Η επιτυχία στις εξετάσεις δεν περνάει μόνο από τα βιβλία και την προσοχή που έχουν δείξει οι μαθητές καθ΄ όλη τη χρονιά στις τάξεις και τα φροντιστήρια. Τα όπλα που έχουν στη διάθεσή τους οι υποψήφιοι στη μάχη των Πανελλαδικών Εξετάσεων κρύβονται μέχρι και στο… ψυγείο. Η διατροφή, οι ασκήσεις κατά του άγχους, η αποφυγή μελέτης μέχρι εξαντλήσεως, ακόμα και η πνευματική στήριξη από την Εκκλησία είναι, σύμφωνα με τους ειδικούς, μερικά από τα μυστικά για καλύτερες επιδόσεις.
Ο ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ
«Όχι» στο εξαντλητικό διάβασμα
«Ξεχάστε τα 10ωρα και 12ωρα για το διάβασμα». Αυτή τη βασική συμβουλή δίνει ο εκπαιδευτικός κ. Κώστας Θεριανός (φωτό) στους μαθητές που αυτές τις μέρες προετοιμάζονται ή έχουν αρχίσει τις Πανελλήνιες Εξετάσεις.
«Η εξαντλητική πολύωρη μελέτη και τα ξενύχτια για διάβασμα δεν έχουν νόημα αυτήν την περίοδο» λέει στα «ΝΕΑ». Αντίθετα, «το ενδεδειγμένο διάβασμα αυτό το διάστημα, είναι 3 έως 4 ώρες. Μικρές επαναλήψεις και επικέντρωση σε συγκεκριμένα, βασικά σημεία της ύλης. Ούτως ή άλλως μετά το 4ωρο- 5ωρο το μυαλό δεν μπορεί να αφομοιώσει την ύλη».
Βασικό όπλο, όπως σημειώνει ο κ. Θεριανός, είναι ο καλός ύπνος, για να πάνε οι μαθητές ξεκούραστοι και με καθαρό μυαλό στα εξεταστικά κέντρα.
Προσοχή στο… πιάτο
Η σωστή διατροφή είναι, σύμφωνα με τους διατροφολόγους, ένα από τα κλειδιά για την επιτυχία στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Όπως τονίζει η διαιτολόγος- διατροφολόγος κ. Κωσταλένια Καλανιώτη (φωτό), το παν είναι να μην παραλείπεται το πρώτο γεύμα της ημέρας που, όπως έχουν δείξει οι έρευνες, έχει ευεργετική επίδραση στη σωματική και την πνευματική απόδοση.
Τουλάχιστον πέντε μερίδες φρούτων και λαχανικών την ημέρα είναι απαραίτητες για τους… σκληρά εργαζομένους αυτής της περιόδου. «Αυτές οι τροφές είναι πλούσιες σε βιταμίνες και αντιοξειδωτικά, στοιχεία που έχουν ανάγκη αυτή τη στιγμή για να οχυρώσουν τον οργανισμό τους ενάντια στο άγχος και το στρες», σημειώνει η κ. Καλανιώτη. Το φαγητό των μαθητών θα πρέπει να περιέχει για την καλή πνευματική λειτουργία υδατάνθρακες (πατάτες, ρύζι, ζυμαρικά) αλλά και τα «καλά» λιπαρά, όπως τα Ω3 που βρίσκονται στα ψάρια, τους χυμούς και στις μαλακές μαργαρίνες.
Παρ΄ όλο που όπως εξηγεί η κ. Καλανιώτη δεν υπάρχουν μαγικές τροφές που να βελτιώνουν τις επιδόσεις στις Πανελλαδικές, «εάν οι εξεταζόμενοι ακολουθήσουν μια υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή το σίγουρο είναι ότι θα εξασφαλίσουν τη μέγιστη δυνατή νοητική απόδοση». Υπάρχουν ωστόσο μερικά τρικ που μπορούν να αυξήσουν 100% τις δυνάμεις των υποψηφίων. «Λίγο πριν εισέλθουν στην αίθουσα των εξετάσεων, μπορούν να καταναλώσουν ένα τρόφιμο πλούσιο σε υδατάνθρακες, καθώς η γλυκόζη αποτελεί τη βασική καύσιμη ύλη του εγκεφάλου. Λίγα γραμμάρια σοκολάτας υγείας, ένας φυσικός χυμός ή δύο μπισκότα αρκούν». Η ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ
«Αφήστε το άγχος απ΄ έξω»
Για τους μαθητές οι εβδομάδες που θα ακολουθήσουν θα είναι από τις πιο στρεσογόνες.
«Ο φόβος μήπως δεν καταφέρουν να αντεπεξέλθουν στις προσδοκίες της οικογένειας είναι αυτός που γεμίζει με άγχος τα παιδιά», λέει η ψυχολόγος κ. Στέλλα Αργυρίου (φωτό). «Αυτό όμως που θα πρέπει να αντιληφθούν είναι ότι η αποτυχία στις εξετάσεις δεν σημαίνει και αποτυχία στη ζωή», τονίζει. Προσθέτει ότι τις τελευταίες μέρες οι μαθητές δεν θα πρέπει να πέσουν με τα μούτρα στα βιβλία, αφού «όσο διάβασαν διάβασαν. Απλά τώρα πρέπει να οργανώσουν τις επαναλήψεις τους. Αυτό αντίθετα που θα πρέπει να κάνουν είναι να συμμετάσχουν σε δραστηριότητες που έχουν αγχολυτικές ιδιότητες: μία βόλτα, λίγη τηλεόραση, κάποιο χόμπι».
Όταν πάντως το άγχος χτυπήσει «κόκκινο», αυτό που συμβουλεύουν οι ψυχολόγοι τους υποψηφίους είναι να σκεφτούν «πόσο χαλαροί θα είναι μερικές εβδομάδες αργότερα, όταν θα έχουν τελειώσει οι εξετάσεις». Οι μαθητές θα πρέπει επίσης να αποφύγουν το διάβασμα της τελευταίας στιγμής. Αυτό που θα καταφέρουν είναι να πάθουν σύγχυση. Γνωστή τεχνική αποφυγής του άγχους όταν τα θέματα έχουν φτάσει πια στο θρανίο, είναι να ξεκινούν από αυτά που γνωρίζουν καλύτερα.
… και δεήσεις
«Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος ο σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Χρυσόστομος προσκαλεί τους υποψηφίους των Πανελλαδικών Εξετάσεων να συμμετάσχουν στις θείες λειτουργίες που θα τελεσθούν κατά τόπους πριν από την έναρξη των εξετάσεων, για να λάβουν τη δύναμη και την εξ ύψους ενίσχυση στον αγώνα τους αυτό». Είναι η ανακοίνωση της Ιεράς Μητροπόλεως Χαλκίδος με την οποία καλεί τους μαθητές να συμμετάσχουν στις θείες λειτουργίες για να πάρουν δύναμη και από τον Θεό.
Αυτή την περίοδο πολλές είναι οι μητροπόλεις και οι ενορίες ανά την Ελλάδα που διοργανώνουν θείες λειτουργίες με στόχο να ενισχύσουν- και πνευματικά, όπως λένε- τους υποψηφίους των πανελλαδικών.
Όπως λέει στα «ΝΕΑ» ο αρχιμανδρίτης π. Τιμόθεος Άνθης (φωτό) «στις λειτουργίες αυτές οι μαθητές συνήθως κοινωνούν ενώ υπάρχει και μία ειδική ακολουθία (παρακλητικός κανόνας για την μαθητιώσα νεολαία) για ανθρώπους που δίνουν εξετάσεις, η οποία αυτήν την περίοδο ψάλλεται σε αρκετές ενορίες και μητροπόλεις».
Μαραζώνουν τα περιφερειακά ΑΕΙ-ΤΕΙ
ΕΡΕΥΝΑ Του , Χρήστου Κάτσικα , xkatsikas@xkatsikas.gr
Σε μαρασμό οδηγούνται δεκάδες τμήματα ΑΕΙ και ΤΕΙ στην περιφέρεια εξαιτίας της συνεχιζόμενης υποχρηματοδότησής τους, των θέσεων που μένουν κενές και των αθρόων μετεγγραφών που υπονομεύουν κάθε προσπάθεια ανάπτυξής τους.
Την ίδια ώρα το υπουργείο Παιδείας ιδρύει μια ντουζίνα νέα τμήματα στην περιφέρεια και ανακοινώνει αύξηση των θέσεων εισακτέων. Η κατάσταση στην οποία έχουν οδηγηθεί τα δημόσια πανεπιστήμια και ΤΕΙ με την υποχρηματοδότηση στην οποία έχουν καταδικαστεί, με τα δεκάδες διαλυμένα περιφερειακά τμήματα των ΤΕΙ (χωρίς υποδομές, χωρίς μόνιμο προσωπικό, φοιτητική μέριμνα και επαγγελματικά δικαιώματα σπουδών), με τη «στρόφιγγα» της εισαγωγής των υποψηφίων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση να κλείνει με τη βάση τού 10 (πάνω από 45.000 θέσεις στα ΑΕΙ- ΤΕΙ κόπηκαν μέσα στα τρία τελευταία χρόνια), αλλά και με τους όρους με τους οποίους διαρρέει ένα μεγάλο ποσοστό φοιτητών μέσω των μετεγγραφών από τα περιφερειακά τμήματα προς τα τμήματα Αθήνας και Θεσσαλονίκης, αλλάζει δραματικά το τοπίο στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Το 20- 30% των εισαχθέντων σε δεκάδες περιφερειακά πανεπιστημιακά τμήματα και ΤΕΙ διαρρέει προς τα κεντρικά πανεπιστήμια με μετεγγραφή, ενώ 40-45 τμήματα περιφερειακών ΤΕΙ έχουν πληρότητα σπουδαστών μικρότερη από 35%!
Οι όποιες προσπάθειες ανάπτυξης πολλών περιφερειακών τμημάτων υπονομεύεται καίρια τα τελευταία χρόνια από μια «ύπουλη» αιμορραγία μεταπήδησης φοιτητών τους σε ομοειδείς σχολές των μεγάλων αστικών κέντρων. Σε καθεστώς συρρίκνωσης του αριθμού των φοιτητών τους βρίσκονται πολλά τμήματα των Πανεπιστημίων Αιγαίου, Δυτικής Μακεδονίας, Θράκης, Κρήτης, Ιονίου και Πελοποννήσου. Σε ιδιαίτερα δυσμενή θέση βρίσκεται το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, καθώς λόγω του συστήματος των μετεγγραφών φοιτητών σε άλλα πανεπιστήμια μειώνεται δραστικά ο- ούτως ή άλλως- μικρός αριθμός φοιτητών στο Πανεπιστήμιο. Πολλά από τα τμήματα των περιφερειακών πανεπιστημίων χρησιμοποιούνται ως σκαλοπάτι ή και ως παρακαμπτήρια οδός για τα ΑΕΙ του κέντρου καθώς οι βάσεις στις σχολές τους είναι χαμηλότερες.
Όπου φύγει φύγει
Αναλυτικότερα: Στο τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, το 2008/09 από τους 185 φοιτητές που πέτυχαν την εισαγωγή τους και έκαναν εγγραφή, οι 111 αμέσως μετά πήραν μετεγγραφή! Δηλαδή το τμήμα έχασε περισσότερους από τους δύο στους τρεις φοιτητές του. Το ίδιο έγινε και στο Τμήμα Γεωγραφίας όπου από τους 170 νεοεισερχόμενους φοιτητές έφυγαν με μετεγγραφή για την Αθήνα (Χαροκόπειο) οι 57, δηλαδή το 1/3.
Πέρσι στο Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων στη Χίο εγγράφηκαν 100 φοιτητές και πήραν μετεγγραφή περίπου οι 80 (!). Στο Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής στη Σάμο εγγράφηκαν 130 φοιτητές εκ των οποίων πήραν μετεγγραφή οι 80 (!) Αλλά και άλλα περιφερειακά τμήματα, όπως το Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών (Κοζάνης, Ξάνθης, Χανίων), χάνουν κάθε χρόνο ένα μεγάλο μέρος των νεοεισερχόμενων φοιτητών τους λόγω μετεγγραφών. Αξίζει να αναφερθεί ότι μόνο από το Τμήμα της Κοζάνης αιτήθηκαν πέρυσι μετεγγραφή στο Αριστοτέλειο περισσότεροι από το ένα τρίτο των εισαχθέντων φοιτητών.
Αιτία; Η ανύπαρκτη φοιτητική μέριμνα, το τρομακτικό έλλειμμα σε εστίες, εστιατόρια και η ανεπάρκεια σε βιβλιοθήκες, εργαστήρια υπολογιστών, σπουδαστήρια, αμφιθέατρα και αίθουσες διδασκαλίας, που ακυρώνουν τη «δωρεάν» ανώτατη εκπαίδευση και ερημώνουν έτσι μέσω των μετεγγραφών τα πανεπιστήμια της περιφέρειας διογκώνοντας εκρηκτικά τα κεντρικά.
ΥΠΟΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ
Λειτουργούν χωρίς υποδομές, μόνιμο προσωπικό, φοιτητική μέριμνα και επαγγελματικά δικαιώματα σπουδών