Ποιοτικός προορισμός

Ε.Φ.


Θεσμός και αγαπημένος προορισμός για τους φίλους της μουσικής, το Φεστιβάλ του Ζάλτσμπουργκ αλλάζει διευθυντές αλλά διατηρεί την αίγλη του χάρη στον αριθμό των παραγωγών όπερας που ανεβάζει. Ακόμα και σε αυτά τα μοντέρνα χρόνια του downloading κάνει διαφορά ψυχής το άκουσμα ενός έργου κλασικού όσο το «Έτσι κάνουν όλες» του Μότσαρτ παρουσιασμένο στο ελκυστικό σκηνικό μιας σύγχρονης κατοικίας. Ένα ταξίδι στην Κεντρική Ευρώπη για μία παράσταση της όπερας του Λουίτζι Νόνο «Αl gran sole carico d΄amore» (Στον μεγάλο ήλιο με μεγάλη αγάπη) είναι επιλογή που κάνει τη διαφορά. Μία όπερα του 1975 που υμνεί τους κοινωνικούς και πολιτικούς αγώνες εκείνης της φορτισμένης με αριστερές ιδεολογίες εποχής. Τα κείμενα του Λένιν, του Μαρξ, του Φιντέλ Κάστρο και του Τσε Γκεβάρα συνθέτουν αυτήν την όπερα που στις μέρες μας την παρακολουθείς ως ένα καλλιτεχνικό ξέσπασμα ιδεολογικού αμόκ. Που σε τραβά μακριά από το σύγχρονο τραγούδι των Σειρήνων των Κυκλάδων. Μακριά από τη λίστα με τις κρατήσεις για ξαπλώστρα στις περιζήτητες παραλίες της Μυκόνου…

Κανονάκι με ιστορία

Χ.Π.


Έφθασε στην Ευρώπη από τους Άραβες με την ονομασία canon. Από τον 12ο ώς τον 15ο αιώνα παιζόταν όρθιο, όπως η άρπα, και αργότερα οριζόντια όπως σήμερα. Το κανόνι ή κανονάκι είναι μια τέχνη που παραμένει ζωντανή κυρίως στην Τουρκία, γι΄ αυτό και οι δικοί μας επίδοξοι οργανοπαίχτες πάντα εκεί αναζητούσαν δασκάλους. Δίπλα στον μεγάλο δάσκαλο Χαλίλ Καραντουμάν μαθήτευσε ο δικός μας Μανώλης Καρπάθιος και σήμερα θεωρείται κορυφαίος. Το σεμινάριο που παραδίδει, δεύτερο κατά σειρά, οργανώνεται από τις 23 έως τις 30 Αυγούστου στην Κάλυμνο (συνδιοργανωτής του σεμιναρίου είναι η Πολιτισμική Εταιρεία Σύμης) και ακούγεται ότι η συμμετοχή είναι μεγάλη. Σημειώνουμε εδώ ότι κατά τον Α.Η. Stranways η ονομασία του οργάνου προέρχεται από την ελληνική λέξη κανών, ονομασία που ο Ευκλείδης χρησιμοποιεί για ένα μονόχορδο μουσικό όργανο το 300 π.Χ. Έτσι για την ιστορία…

Κηδεύεται η Λίνα Κάσδαγλη

Χ.


Η Λίνα Κάσδαγλη, που έφυγε από τη ζωή στα 88 της χρόνια, εκτός από ικανή ποιήτρια, μεταφράστρια, επιμελήτρια, άνθρωπος δηλαδή που ζούσε έντονα τον κόσμο του βιβλίου, ήταν και μία από τους πρώτους αντιστασιακούς στη διάρκεια της χούντας. Μετείχε, για την ακρίβεια, στην ομάδα των διανοουμένων που έγραψαν τα περίφημα «Δεκαοχτώ Κείμενα», το πρώτο αντιστασιακό βιβλίο που εκδόθηκε τον Ιούλιο του 1970 από τη θαρραλέα Νανά Καλλιανέση του Κέδρου. Και στο οποίο υπήρχαν υπογραφές του Γιώργου Σεφέρη, του Μανόλη Αναγνωστάκη, του Αλέξανδρου Αργυρίου, του Θανάση Βαλτινού, του Μένη Κουμανταρέα, του Αλέξανδρου Κοτζιά, του Δ.Ν. Μαρωνίτη, του Τάκη Σινόπουλου, του Γιώργου Χειμωνά κ.ά. Γεννημένη στην Κόρινθο και σύζυγος του συγγραφέα Εμμανουήλ Χ. Κάσδαγλη (αδελφού του πεζογράφου Νίκου Κάσδαγλη), με τον οποίο απέκτησε τρία παιδιά, η Λίνα Κάσδαγλη συνδέθηκε νωρίς με τη λογοτεχνία, μέσω της «Διάπλασης των παίδων» στην οποία έγραφε με το ψευδώνυμο «Ροζελάντια». Σπούδασε φιλολογία και αργότερα έλαβε μέρος και σε επιτροπές για τη σύνταξη σχολικών βιβλίων. Συνεργάστηκε με πολλά περιοδικά, ενώ ασχολήθηκε επαγγελματικά με τη μετάφραση. Η κηδεία της έχει οριστεί για σήμερα στις 15.00, στο Β΄ Νεκροταφείο Αθηνών.