Τι κι αν τα μελλούμενα – επί σκηνής – ήταν κωμικά. Η περιοχή και το θέατρο της αρχαίας Επιδαύρου, στη φετινή πρεμιέρα του Ελληνικού Φεστιβάλ, με την αριστοφανική «Ειρήνη» κατά Πέτρο Φιλιππίδη (αφιερωμένη στη μνήμη του Θανάση Βέγγου) είχαν να αντιμετωπίσουν τρία τουλάχιστον… τραγικά στοιχεία.

Τα σημάδια της οικονομικής κρίσης επιβεβαίωσαν τους λιγότερο αισιόδοξους, από το βράδυ της Παρασκευής. Λιγότερη κίνηση, λιγότερα αυτοκίνητα, ελάχιστες κρατήσεις στις ταβέρνες της Παλαιάς Επιδαύρου και του Λυγουριού (κάποιοι μαγαζάτορες μιλούσαν στα «ΝΕΑ» για το «χειρότερο διήμερο» της φετινής τουριστικής σεζόν και των τελευταίων ετών).

Κρίση που φάνηκε και στα κάπου 5.000 εισιτήρια της πρεμιέρας (λιγότερο από το μισό αρχαίο θέατρο) αλλά και στην εξαιρετικά εύκολη προσέλευση και αποχώρηση – δίχως το κομφούζιο που επικρατούσε σε παλαιότερες παραστάσεις. Και αυτό για μια παραγωγή εμπορική, με έναν πρωταγωνιστή – τον Πέτρο Φιλιππίδη – που υπό άλλες συνθήκες θα έκανε διπλό sold-out στην Επίδαυρο, όπως και στην περιοδεία.

Το κλίμα… κρίσης συνεχίστηκε και στο (πιο πολύβουο, πάντα) Σάββατο της Επιδαύρου, με κοντά στα 8.000 εισιτήρια – δυναμικό «παρών» έδωσαν θεατές από τις γύρω περιοχές. Με τις ταβέρνες σχεδόν άδειες μετά την παράσταση, καθώς οι περισσότεροι φαίνεται πως έκαναν το ταξίδι αυθημερόν (δεν πρόσθεσαν στα έξοδα για εισιτήρια, βενζίνη, διόδια και τη διαμονή).

Αντίστοιχη ήταν η εικόνα και στο μικρό αρχαίο θέατρο της Παλαιάς Επιδαύρου, των σχεδόν χιλίων θέσεων, όπου ο Νίκος Πορτοκάλογλου άνοιξε τον πάλαι ποτέ θαλερό «Μουσικό Ιούλιο» με ένα unplugged – με φυσικό ήχο στα έγχορδα – πρόγραμμα. Λίγοι θεατές την Παρασκευή, κοντά στους 450 το Σάββατο. Την ώρα που ο Γιάννης Πλούταρχος ακύρωνε, λόγω χαμηλής προσέλευσης, δύο συναυλίες και η Μαρινέλλα μία στη Θεσσαλονίκη (παίζοντας ενώπιον 400 στις Σέρρες). Και που στην ακύρωση των Duran Duran – για λόγους υγείας – ερχόταν να προστεθεί η ακύρωση των James και των Suede και ολόκληρης της δεύτερης ημέρας στο «2310 Festival» της Θεσσαλονίκης.

Το θέμα συζήτησης όμως για τους επαγγελματίες της Επιδαύρου, αλλά και για πολλούς – από τους μόνιμους – θεατές, ήταν η πιθανότατη αναβολή της παράστασης του επόμενου διημέρου (Παρασκευή – Σάββατο) από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, με τα «Μικρά Διονύσια», συρραφή αποσπασμάτων από την 50χρονη πορεία του.

Η απειλή απεργίας των ηθοποιών και εργαζομένων στις κρατικές σκηνές, όπου κόβονται – όπως και στο Δημόσιο εν γένει – οι εκτός έδρας αποζημιώσεις από τα 130 στα 70 ευρώ ημερησίως (μετακίνηση, ενδιαίτηση 30 ευρώ και διαμονή 40 ευρώ σε ξενοδοχείο δίχως το πρωινό), έχει προκαλέσει αναστάτωση.

Σήμερα αναμένονται οι τελικές αποφάσεις σε ΚΘΒΕ και Εθνικό, που την αμέσως επόμενη εβδομάδα είναι προγραμματισμένο να φέρει τους κατά Σταμάτη Φασουλή «Σκηνοβάτες» στην Επίδαυρο.

Πάντως έλεγαν πηγές του ΚΘΒΕ, τα «Μικρά Διονύσια» δεν είναι πλέον δυνατόν να «κατεβούν» στην Επίδαυρο και ως ανέτοιμα και φέρεται να έχει ζητηθεί από το Φεστιβάλ νέα ημερομηνία πριν από τον Δεκαπενταύγουστο.

Τρίτο τραγικό στοιχείο, εμφανές παντού σε πανό, συνθήματα (όπως «Αυτή η τραγωδία δεν θα περάσει») και φυλλάδια που μοιράζονταν στα αρχαία θέατρα, είναι η διαμαρτυρία των κατοίκων της επιδαύρειας γης αλλά και πλησίον περιοχών για τον προοπτική εγκατάστασης «τεράστιας βιομηχανικής ζώνης ιχθυοκαλλιεργειών στη θαλάσσια περιοχή», που όπως υποστηρίζουν «θα καταστραφεί και θα γίνει ιδιωτική».