Υπάρχει μεγάλη δυτική αυτοκινητοβιομηχανία που να μην έχει εγκαταστήσει μονάδες παραγωγής στην Κίνα ή, τέλος πάντων, να μην έχει εξασφαλίσει πρόσβαση στη μεγαλύτερη, αναδυόμενη, δυναμικότερη, κοντολογίς «απόλυτη» αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο; Και όμως υπάρχει, κι αυτή είναι η Renault. Αλλά όχι για πολύ. Διότι με την ευκαιρία της συμμετοχής της στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Πεκίνου (27 Απριλίου – 2 Μαΐου για το κοινό) η γαλλική εταιρεία ανακοίνωσε ότι έχει υπογράψει προσύμφωνο συνεργασίας με την εγχώρια Dongfeng για την έναρξη της παραγωγής αυτοκινήτων στη χώρα από το 2014 έως το 2016.

Για την ακρίβεια η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Dongfeng συνεργάζεται ήδη με την ιαπωνική Nissan, η οποία ως γνωστόν έχει συγκροτήσει επιχειρηματικό όμιλο με τη Renault. Κατά μία έννοια, δηλαδή, η Renault θα εισβάλει στην Κίνα μέσω της συμμάχου της Nissan. Τη φορά αυτή, ελπίζει, με επιτυχία. Διότι μπορεί η Renault να έμεινε η τελευταία από τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες της Δύσης που δεν δραστηριοποιούνται στην Κίνα, ήταν όμως από τις πρώτες που το επιχείρησε, αλλά χωρίς να το πετύχει.

Ηταν το μακρινό 1993, η χρονιά που ο Ζιανγκ Ζεμίν αναλάμβανε την Προεδρία της Κίνας από τον μεγάλο μεταρρυθμιστή ηγέτη, θεμελιωτή του σημερινού ιδιότυπου κινεζικού καπιταλισμού, Ντενγκ Ξιαοπίνγκ. Ο Φρανσουά Μιτεράν διήνυε τα τελευταία έτη της δεύτερης επταετίας του, στις ΗΠΑ άρχιζε η «χρυσή οκταετία» Κλίντον και η παγκοσμιοποίηση ουσιαστικά τότε ξεκινούσε. Εχει σημασία, πάντως, το γεγονός ότι η απολύτως κρατική, τότε, Renault είχε επιχειρήσει την πρώτη «απόβαση» στην Κίνα με πρωτοβουλία του Μιτεράν.

Τη φορά αυτή, δεν χρειάζεται να κάνει και πολλά η Renault. Αρκεί να ακολουθήσει την πεπατημένη. Διότι, σύμφωνα με τις πληροφορίες του γαλλικού Τύπου, θα εγκαταστήσει τη μονάδα παραγωγή της στο Γιουχάν της Κεντρικής Κίνας, όπου ήδη η σύμμαχος Nissan αλλά και η μεγάλη ανταγωνίστρια της Renault, PSA Peugeot Citroën παράγουν αυτοκίνητα σε συνεργασία με την Dongfeng. Στόχος της Renault είναι από τις κινεζικές γραμμές παραγωγής της να βγαίνουν 200.000 έως 300.000 αυτοκίνητα ετησίως.

Η παραγωγή εντός κινεζικής επικράτειας αποτελεί όρο εκ των ων ουκ άνευ για την πραγματοποίηση αξιοπρεπών πωλήσεων στη χώρα των 1,3 δισ. κατοίκων. Κυρίως λόγω της επιβολής πρόσθετων φόρων στα εισαγόμενα αυτοκίνητα. Το 2011 η Renault πούλησε μόλις 24.100 αυτοκίνητα στην Κίνα. Πρόκειται για σταγόνα στον ωκεανό, αν αναλογιστεί κανείς ότι στην κινεζική αγορά πουλήθηκαν πέρυσι συνολικά 18,5 εκατ. αυτοκίνητα. Πόσο εκκεντρικός πρέπει να είναι άραγε κάποιος Κινέζος για να ακριβοπληρώσει ένα τετρακίνητο Koleos, που είναι το μοντέλο που πουλήθηκε περισσότερο στην Κίνα;

Κρίσιμο ερώτημα που ανακύπτει είναι αν η Renault φθάνει καθυστερημένη στην Κίνα. Μήπως φθάνει κατόπιν εορτής; Στο ερώτημα απαντά ο πρώην διευθυντής της Dongfeng-Nissan Κατσούμι Νακαμούρα, ο οποίος διορίστηκε επικεφαλής των δραστηριοτήτων της Renault στην Κίνα: «Το 2003 που ήλθαμε με τη Nissan στην Κίνα, πολλοί έλεγαν ότι φθάσαμε αργά. Τέτοια ερωτήματα δεν ευσταθούν σε αγορές με τόσο δυναμική ανάπτυξη». Πέρυσι η Nissan πούλησε 1,25 εκατ. αυτοκίνητα στην Κίνα.