Διαβάζοντας βιβλία στα παιδιά μας, τους προσφέρουμε ψυχικά οφέλη πέραν από τα πνευματικά;
Η αγάπη για το βιβλίο καλλιεργείται από τον γονιό προς το παιδί. Είναι θλιβερό για ένα παιδί να ζει σε ένα σπίτι δίχως βιβλία, δίχως τα παραμύθια εκείνα που θα το βοηθήσουν να ενταχτεί ψυχοσυναισθηματικά στην ίδια την υπόθεση της ζωής.
Από μηνών κιόλας ένα μωρό μπορεί μέσα από χρώματα και εικόνες να ενσωματώσει νέα ερεθίσματα. Τα παιδικά βιβλία εκφράζουν απλά και αβίαστα την πολυπλοκότητα του ανθρώπινου ψυχισμού δίχως να υπόκεινται στον έλεγχο και τον περιορισμό μίας λογικής και στείρας πραγματικότητας.
Αποτυπώνουν σημαντικές για τον ψυχισμό του παιδιού θεματολογίες όπως είναι: οι οικουμενικές υπαρξιακές αγωνίες του ανθρώπου (το δίπολο ζωής θανάτου), οι έννοιες της αδικίας/ της δικαιοσύνης, οι ηθικές διαφορές ανάμεσα στο καλό και το κακό, η επαφή με τα πηγαία άγχη του ανθρώπου όπως είναι η ανάγκη για αυτονομία, οι φόβοι ωρίμανσης κλπ.
Το παιδί λοιπόν επεξεργάζεται πολύπλοκες έννοιες μέσα από μια στρωτή και λιτή ιστορία. Ενισχύεται έτσι και η κριτική του σκέψη, ερμηνεύει συμβολισμούς, χτίζει τις δικές του στάσεις για τον κόσμο και μαθαίνει να διαχωρίζει το αληθινό από το φανταστικό.
Σύμφωνα με τον παιδοψυχολόγο Μπρούνο Μπέτελχαϊμ, τα παραμύθια βγάζουν το παιδί από δύσκολες συναισθηματικές καταστάσεις αποτελώντας συμβολικές αποδόσεις των εμπειριών της ζωής.
Η Μυρσίνη Κωστοπούλου είναι διδάκτωρ Κλινικής Ψυχολογίας-ψυχοθεραπεύτρια, email myrsi@hol.gr , twitter @myrsi1