Πόσα βιολοντσέλα, έστω και μέσα στις θήκες τους, «αντέχει η καμπίνα ενός αεροσκάφους; Και σε πόσες θέσεις μπορούν να «καθίσουν»;
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε με οδηγία της, από την ερχόμενη χρονιά, να δώσει τέλος στο «μαρτύριο» των μουσικών που αναγκάζονταν να αγοράζουν μία επιπλέον θέση – με πλήρες εισιτήριο – δίπλα τους για να πάρουν στην καμπίνα τα πολύτιμα μουσικά τους όργανα. Ποιος θα άφηνε άλλωστε ένα βιολοντσέλο ή ένα βιολί με υπογραφή Στραντιβάρι (αξίας άνω του ενός εκατ. ευρώ) «ασυνόδευτο», αν δεν έχει τη διαβεβαίωση από την αεροπορική εταιρεία ότι θα το χειριστεί ως πολύτιμο αντικείμενο και όχι ως μία ακόμη αποσκευή, που οι αχθοφόροι μπορούν να πετούν με άνεση στον χώρο αποσκευών;
Αυτό σκοπεύει να αλλάξει λοιπόν (κατατέθηκε αντίστοιχη πρόταση και αναμένεται η ψήφισή της) η Ευρωπαϊκή Ένωση, ύστερα από το πρώτο βήμα που έκαναν οι αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες. Η οδηγία που μπορεί να τεθεί σε ισχύ από το 2014 θα ορίζει, σύμφωνα πάντα με την πρόταση, πως κάθε εταιρεία θα θεσπίσει ειδικούς όρους για «ειδική» μεταφορά – και όχι υποχρεωτική χρέωση επιπλέον θέσης – για τα μουσικά όργανα, ακόμη και την δημιουργία ειδικών χώρων. Αφήνοντας έτσι το θέμα ανοιχτό στον ανταγωνισμό – ποια εταιρεία, δηλαδή, θα προσφέρει καλύτερους όρους μεταφοράς των πολύτιμων μουσικών συντρόφων.
Και κάτι ακόμη που αφορά όλους τους επιβάτες και το οποίο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα επιχειρήσει να περάσει με την ίδια οδηγία: οι αεροπορικές εταιρείες δεν θα δικαιούνται να χρεώνουν επιπλέον για την αλλαγή λάθος γραμμένου ονόματος επιβάτη στα εισιτήρια, εφόσον η αλλαγή θα γίνεται μέσα σε 48 ώρες από την κράτηση. Και, τέλος, οι εταιρείες θα υποχρεώνονται να προσφέρουν μεγαλύτερη βοήθεια και φροντίδα τους επιβάτες των οποίων η πτήση καθυστερεί. Οι όροι αυτής της φροντίδας αναμένεται – σε πρόταση προς ψήφιση, βεβαίως – να οριστικοποιηθούν μέσα στις επόμενες εβδομάδες.