Την επόμενη φορά που θα πιάσετε το παιδί σας να ξημεροβραδιάζεται πάνω από μια οθόνη, μην του βάλετε τις φωνές. Μπορεί να μην παίζει PlayStation, ούτε να κάνει «like» στις αναρτήσεις των συμμαθητών του στο facebook. Ισως… δουλεύει για να φέρει στο σπίτι λεφτά.

Πριν βάλετε τα γέλια, ρίξτε μια ματιά στην ιστορία του Αυστραλοβρετανού Νικ Ντ’ Αλοΐσιο, ο οποίος την περασμένη εβδομάδα έγινε ίσως ο πρώτος εκατομμυριούχος που έχει… ακμή στο πρόσωπό του.

Είναι μόλις 17 ετών κι όμως έχει στον προσωπικό τραπεζικό του λογαριασμό 30 εκατ. δολάρια! Του τα κατέθεσε η Yahoo! για να αγοράσει την εφαρμογή που είχε αναπτύξει ξοδεύοντας μερόνυχτα μπροστά στον υπολογιστή του, την ώρα που οι περισσότεροι συνομήλικοί του έπιναν μπίρες στις λονδρέζικες παμπ.

Σήμερα, πριν ακόμη τελειώσει το λύκειο, είναι ένας από τους νεότερους εκατομμυριούχους στον κόσμο και ο πιο μικρός σε ηλικία υπάλληλος της Yahoo!. Οταν οι ιδρυτές του τεχνολογικού κολοσσού Τζέρι Τζανγκ και Ντέιβιντ Φίλο ίδρυαν την εταιρεία τον Μάρτιο του 1995, ο Νικ ήταν ακόμη αγέννητος.

Ηρθε στη ζωή έναν χρόνο αργότερα στο Λονδίνο, δείχνοντας από μικρός ότι μια μέρα θα γινόταν… μεγάλος: στα 15 του έλαβε χρηματοδότηση ενός εκατ. δολαρίων για μια εφαρμογή (app) που έφτιαξε ενώ διάβαζε για τις σχολικές του εξετάσεις.

Η Summly, όπως ονομάζεται, δημιουργεί περιλήψεις για τις ειδήσεις που διαβάζουν οι χρήστες έξυπνων κινητών τηλεφώνων.

ΓΕΝΝΗΜΕΝΟΣ ΕΦΕΥΡΕΤΗΣ. Ο Νικ απέκτησε τον πρώτο του υπολογιστή όταν ήταν 9 ετών. Στα 12 του, όταν οι περισσότεροι αρχίζουν να εξοικειώνονται με τις λειτουργίες των κινητών, εκείνος είχε δημιουργήσει την πρώτη του εφαρμογή για smartphones.

Τρία χρόνια αργότερα, έφτιαξε το app που έμελλε να τον κάνει εκατομμυριούχο: το Trimit, όπως αρχικά ονόμασε την εφαρμογή του, έγινε αμέσως γνωστό στον κόσμο της τεχνολογίας.

Πολύ σύντομα κέντρισε το ενδιαφέρον ενός δισεκατομμυριούχου επενδυτή από το Χονγκ Κονγκ, ο οποίος έδωσε στον νεαρό Νικ 300.000 δολάρια για να βελτιώσει το δημιούργημά του. Εξι μήνες μετά η εφαρμογή αποκτούσε νέα μορφή και όνομα: λεγόταν πια Summly και κόστιζε 30 εκατ. δολάρια –τόσο την αποτίμησε η Yahoo!, η οποία την αγόρασε την περασμένη Δευτέρα.

Ο Νικ Ντ’ Αλοΐσιο είναι το πιο γνωστό –και το πιο ακριβοπληρωμένο –«παιδί-θαύμα» της τεχνολογίας, που κατάφερε να πλουτίσει αναπτύσσοντας εφαρμογές και συστήματα λογισμικού. Ωστόσο, δεν είναι το μόνο.

Πριν από αυτόν υπήρξε ο Ρόμπερτ Νέι, ο οποίος σε ηλικία 14 ετών δημιούργησε το Bubble Ball, ένα παιχνίδι που είχε κατέβει δύο εκατ. φορές μόλις 2 εβδομάδες μετά το λανσάρισμά του το 2010. Ο Νέι είναι αυτοδίδακτος: έχει περάσει ατέλειωτες ώρες διαβάζοντας βιβλία σε μια δημόσια βιβλιοθήκη στη Γιούτα, όπου έμαθε διάφορες γλώσσες προγραμματισμού. Κάπως έτσι έφτιαξε και τη δική του εφαρμογή.

Ακόμη πιο νέος ήταν ο Τόμας Σουάρεζ ο οποίος το 2011, σε ηλικία 12 ετών, δημιούργησε το Bustin Jieber, ένα παιχνίδι-πείραγμα προς τους θαυμαστές του τραγουδιστή Τζάστιν Μπίμπερ. Το βίντεο στο οποίο ο Σουάρεζ εξηγεί πώς έμαθε –ολομόναχος –Python, Java και C++ (μοιάζουν με… κινέζικα, αλλά είναι τρεις από τις πιο γνωστές γλώσσες προγραμματισμού), έχει συγκεντρώσει πάνω από δύο εκατ. κλικ.
Η πιο μικρή ιδιοφυΐα του Διαδικτύου είναι ο Ντίλαν Βιάλι, ο οποίος πέρυσι, πριν καλά καλά γίνει 10 ετών, δημιούργησε το βιντεοπαιχνίδι Quacky Quest για να παίζει με την τυφλή γιαγιά του. Στις φωτογραφίες που κυκλοφορούν, ο Ντίλαν έχει ακόμη σιδεράκια στα δόντια του, γεγονός που κάνει κάποιους να μην τον παίρνουν στα σοβαρά. «Πώς μπορεί ένας έφηβος να φτιάξει κάτι πραγματικά αξιομνημόνευτο;», αναρωτιούνται.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ. Και όμως μπορεί. Πίσω από αυτά τα παιδιά-φαινόμενα της ψηφιακής εποχής κρύβεται η ικανότητα του προγραμματισμού.

Στη γλώσσα των υπολογιστών, προγραμματισμός δεν σημαίνει οργάνωση του χρόνου αλλά δημιουργία εφαρμογών και λογισμικού –«γράφω κώδικα», όπως θα έλεγαν οι πιο μυημένοι, αναφερόμενοι στη γλώσσα την οποία «μιλά» το Ιντερνετ.

Ο κώδικας είναι το πιο σημαντικό όπλο στα χέρια μιας –συχνά αυτοδίδακτης –γενιάς που πιστεύει ότι μπορεί να τα κατακτήσει όλα. Ακόμη και αν δεν το πετύχει, βέβαιο είναι ότι η προσπάθειά της δεν θα πάει χαμένη. Ενδεχομένως, μάλιστα, να μας προσφέρει καινοτομίες όπως αυτές των τεσσάρων πιτσιρικάδων.
Πριν από λίγες ημέρες, η οργάνωση Code.org άρχισε μια παγκόσμια εκστρατεία με την οποία ζητά από τις κυβερνήσεις να εισαγάγουν σε όλα τα σχολεία το μάθημα των βασικών αρχών προγραμματισμού (όπως συμβαίνει στην Εσθονία από τον περασμένο Σεπτέμβριο). Ηδη έχει συγκεντρώσει περισσότερες από 600.000 ηλεκτρονικές υπογραφές.
ΒΙΝΤΕΟ. Κορωνίδα της εκστρατείας είναι ένα βίντεο περίπου έξι λεπτών, με τον τίτλο «What most schools don’t teach» («Αυτό που δεν διδάσκουν τα περισσότερα σχολεία»), το οποίο διαδόθηκε εν ριπή οφθαλμού μέσω των κοινωνικών δικτύων.

Σε αυτό μιλούν, μεταξύ των άλλων, ο πρόεδρος του facebook Μαρκ Ζάκερμπεργκ και ο ιδρυτής της Microsoft Μπιλ Γκέιτς. Το μήνυμα που περνά υποσυνείδητα στον θεατή το βίντεο είναι ότι αν ξέρει πώς να φτιάχνει εφαρμογές και λογισμικό, μπορεί να γίνεις όπως αυτοί: πλούσιος και διάσημος.

Το βίντεο αρχίζει με μια δήλωση του Στιβ Τζομπς. «Ο καθένας σε αυτή τη χώρα θα πρέπει να μάθει πώς να προγραμματίζει διότι αυτό του διδάσκει πώς να σκέπτεται», είχε πει ο ιδρυτής της Apple.

«Ηθελα να κάνω κάτι διασκεδαστικό για μένα», λέει ο Ζάκερμπεργκ στο βίντεο, εξηγώντας γιατί άρχισε να πειραματίζεται με τη δημιουργία λογισμικού στο φοιτητικό του δωμάτιο στο Χάρβαρντ.

«Ημουν 13 ετών όταν απέκτησα τον πρώτο μου υπολογιστή. Δημιούργησα ένα πρόγραμμα επειδή ήθελα να φτιάξω ένα βιντεοπαιχνίδι», εμφανίζεται να λέει ο Γκέιτς.

Ακόμη πιο ενδιαφέρουσα είναι η δήλωση του δημιουργού βιντεοπαιχνιδιών Γκέιμπ Νιούελ: «Οι προγραμματιστές του αύριο είναι οι μάγοι του μέλλοντος. Σε σύγκριση με όλους τους άλλους, θα φαίνεται ότι είναι προικισμένοι με μαγικές δυνάμεις».
Το Διαδίκτυο όμως δεν είναι μαγεία: ο κώδικας είναι τέχνη και επιστήμη μαζί, λένε όσοι γνωρίζουν τα μυστικά του. Φτιάχνεται από ανθρώπους που ξενυχτούν, ρισκάρουν και πειραματίζονται.

Και ίσως μια μέρα δημιουργήσουν κάτι σημαντικό, όπως έκανε πριν από λίγους μήνες ο Τζακ Αντρέικα, ο οποίος στα 15 του χρόνια κέρδισε τον διεθνή διαγωνισμό Intel Science Fair, αναπτύσσοντας μια μέθοδο ανίχνευσης του καρκίνου του παγκρέατος πολύ πιο αποτελεσματική και με μικρότερο κόστος από τις έως τώρα μεθόδους. Πώς τα κατάφερε; Ψάχνοντας στο Διαδίκτυο.

Στη συνέχεια χτύπησε την πόρτα 179 καθηγητών ζητώντας τους να τον βοηθήσουν, χωρίς να βρει ανταπόκριση. Ευτυχώς, την βρήκε στον 180ό, ο οποίος του είπε: «Είναι μια καλή ιδέα. Ας προσπαθήσουμε».

Εκατομμυριούχος από μια… περίληψη

Είναι μόλις 17 ετών. Κι όμως την περασμένη εβδομάδα κέρδισε περισσότερα λεφτά από όσα, πιθανότατα, θα βγάλουν οι γονείς του σε όλη τους τη ζωή.

Ο Νικ Ντ’ Αλοΐσιο είναι ο δημιουργός της εφαρμογής για κινητά τηλέφωνα Summly, την οποία αγόρασε η Yahoo! καταβάλλοντας 30 εκατ. δολάρια.

Η ιστορία του αρχίζει στην καλύτερη περίοδο ενός μαθητή: όταν τα σχολεία είναι κλειστά! Ο – 15χρονος τότε – Νικ βρισκόταν σε διακοπές με τους φίλους του όταν έλαβε ένα email από έναν όμιλο επενδύσεων στο Χονγκ Κονγκ, το οποίο λίγο έλειψε να μην ανοίξει! «Ποιοι είναι αυτοί οι τύποι;» αναρωτήθηκε.

Οπως αποδείχθηκε εκ των υστέρων, αυτοί οι «τύποι» θα επένδυαν 300.000 δολάρια στην εφαρμογή του Νικ (τότε ονομαζόταν Trimit) που ήταν διαθέσιμη στο βρετανικό App Store της Apple.

«Είχα μπει στο twitter από το κινητό. Το πρόβλημα ήταν ότι δεν μπορούσα να διαβάσω το πλήρες περιεχόμενο ενός σάιτ. Επαιρνε πολύ χρόνο για να το κατεβάσω και η εφαρμογή δεν ενδείκνυτο για φορητές συσκευές. Τότε σκέφτηκα: “Γιατί να μη φτιάξουμε περιλήψεις των κειμένων;’”», λέει στη βρετανική «Ντέιλι Τέλεγκραφ» περιγράφοντας τη γέννηση της εφαρμογής του.

Το Trimit προσέλκυσε το ενδιαφέρον πολλών επενδυτών – μεταξύ αυτών του ηθοποιού Αστον Κούτσερ και της χήρας του Τζον Λένον, Γιόκο Ονο – συγκεντρώνοντας χρηματοδότηση ενός εκατ. δολαρίων, λίγο πριν μετονομαστεί σε Summly και αγοραστεί από τη Yahoo!

Η σύλληψη είναι απλή αλλά και μεγαλοφυής: οι περισσότεροι χρήστες ταλαιπωρούνται προσπαθώντας να διαβάσουν μεγάλα κείμενα στο κινητό τους τηλέφωνο.

Το Summly έχει τη δυνατότητα να δημιουργεί αυτόματα περιλήψεις των άρθρων που επιλέγει ο χρήστης, καθιστώντας ευκολότερη την ανάγνωση στην οθόνη των smartphones. Από το λανσάρισμά της το 2011, η εφαρμογή έχει κατέβει ένα εκατομμύριο φορές και έχει συνοψίσει 90 εκατ. άρθρα.

Ως υπάλληλος πλέον της Yahoo!, εφευρέτης και ιδιοκτήτης της εφαρμογής, ο Νικ πρέπει τώρα να αρχίσει να ανησυχεί για πράγματα όπως οι επιχειρήσεις και οι επενδύσεις. Ωστόσο, επιμένει ότι βασικός του στόχος είναι να τελειώσει το λύκειο και να μπει στο πανεπιστήμιο.

«Πολλά παιδιά στην ηλικία μου κάνουν ό,τι κάνω κι εγώ. Φτιάχνουν τεχνολογικές εφαρμογές, αλλά πάνε ακόμη στο σχολείο. Ηταν τυχαίο το γεγονός ότι οι επενδυτές από το Χονγκ Κονγκ ήρθαν σε επαφή μαζί μου. Κατά τα άλλα, είμαι ακριβώς όπως οποιοσδήποτε άλλος νέος της ηλικίας μου», λέει.

Κι αν ακόμη αμφιβάλλετε, διαβάστε την απάντηση που έδωσε όταν τον ρώτησαν τι θα κάνει με τα λεφτά που απέκτησε: «Η αλήθεια είναι ότι χρειάζομαι μια νέα σχολική τσάντα. Η παλιά μου έχει χαλάσει».

ΡΟΜΠΕΡΤ ΝΑΪ

Ο μπαμπάς του Bubble Ball

Ο Ρόμπερτ Νάι ήταν 14 ετών όταν το 2010 δημιούργησε το Bubble Ball, ένα παιχνίδι που είχε κατέβει δύο εκατομμύρια φορές δύο εβδομάδες μετά την κυκλοφορία του

ΤΟΜΑΣ ΣΟΥΑΡΕΖ

Επίθεση στον Μπίμπερ!

Το 2011, ο Τόμας Σουάρεζ σε ηλικία μόλις 12 ετών δημιούργησε την εφαρμογή Bustin Jieber, ένα παιχνίδι-πείραγμα προς τους θαυμαστές τού τραγουδιστή Τζάστιν Μπίμπερ

ΝΤΙΛΑΝ ΒΙΑΛΙ

Βιντεοπαιχνίδι και για τυφλούς

Ο 10χρονος Ντίλαν Βιάλι δημιούργησε το 2012 το βιντεοπαιχνίδι Quacky’s Quest για να μπορεί να παίζει με την τυφλή γιαγιά του

ΤΖΑΚ ΑΝΤΡΕΪΚΑ

«Καμπανάκι» για τον καρκίνο

Το 2012, ο 15χρονος Τζακ Αντρέικα κέρδισε τον διεθνή διαγωνισμό Intel Science Fair αναπτύσσοντας μια πρωτοποριακή μέθοδο ανίχνευσης του καρκίνου του παγκρέατος