Πώληση του συνολικού πακέτου μετοχών που κατέχει το Δημόσιο στον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης (74,27%) σε δύο φάσεις είναι το τελικό σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ που θα παρουσιαστεί εντός των προσεχών ημερών στην κυβέρνηση μαζί με το μοντέλο αξιοποίησης και των άλλων μεγάλων λιμανιών της χώρας.
Στην ουσία με την έναρξη του διαγωνισμού πώλησης του ΟΛΘ, που τοποθετείται τον Μάιο ή τον Ιούνιο, ανοίγει το παιχνίδι για την απόκτηση των μεγάλων λιμανιών της χώρας, όπου φυσικά το νούμερο ένα φιλέτο είναι ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς, με την κινεζική Cosco να έχει εδώ και καιρό δηλώσει ότι θα διεκδικήσει το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.
Στην περίπτωση του ΟΛΘ, το πλάνο ιδιωτικοποίησης που θα παρουσιαστεί στα συναρμόδια υπουργεία προβλέπει την πώληση και του 74,27% των μετοχών του Δημοσίου που έχει το Ταμείο στα χέρια του, και όχι τη μακροχρόνια παραχώρηση των δραστηριοτήτων του λιμανιού. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, εξετάζεται σε πρώτη φάση να προκηρυχθεί διαγωνισμός για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου (γύρω στο 51%), και σε δεύτερη φάση, όταν το οικονομικό κλίμα θα είναι καλύτερο, να πωληθεί και το υπόλοιπο ποσοστό του Δημοσίου που ελέγχει το Ταμείο ώστε να επιτευχθεί όσο το δυνατόν υψηλότερο τίμημα. Η προκήρυξη του διαγωνισμού τοποθετείται τον Μάιο ή τον Ιούνιο. Χθες, πάντως με βάση την τιμή κλεισίματος της μετοχής του ΟΛΘ, το 74,27% αντιστοιχούσε στο ποσό των 148,23 εκατ. ευρώ.
το μοντέλο του ΟΛΠ. Αντίθετα με τον ΟΛΘ, όπου το ΤΑΙΠΕΔ φέρεται να έχει καταλήξει στην πώληση του συνόλου της εταιρείας, στην περίπτωση του ΟΛΠ το τελικό μοντέλο δεν έχει ακόμη κλειδώσει. Εξετάζονται πάντα δύο εναλλακτικές περιπτώσεις με βάση και το περίγραμμα που είχε παρουσιάσει προ μηνών το Ταμείο: Η πρώτη αφορά την παραχώρηση των επιμέρους δραστηριοτήτων του λιμανιού με συμβάσεις που θα εξασφαλίζουν την πραγματοποίηση επενδύσεων και την παροχή υπηρεσιών. Και η δεύτερη, την ενιαία παραχώρηση (Μaster Concession) κάθε δραστηριότητας μέσω πώλησης πλειοψηφικού πακέτου μετοχών, και με παράλληλη επαναδιαπραγμάτευση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης του λιμανιού μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και της εταιρείας.
Πέραν των δύο μεγάλων φιλέτων, με περυσινή απόφαση της διυπουργικής επιτροπής αποκρατικοποιήσεων, έχουν μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ 10 ακόμη οργανισμοί λιμένων που λειτουργούν με τη μορφή ανώνυμης εταιρείας: Βόλος, Ραφήνα, Ηγουμενίτσα, Πάτρα, Αλεξανδρούπολη, Ηράκλειο, Ελευσίνα, Λαύριο, Κέρκυρα και Καβάλα. Σύμφωνα με πληροφορίες, τις τελευταίες ημέρες κυοφορούνται αλλαγές στις διοικήσεις πολλών οργανισμών λιμένων. Οι αλλαγές δεν αφορούν στις διοικήσεις του ΟΛΠ και του ΟΛΘ, καθώς εκεί έχει συμφωνηθεί η παραμονή τους, αλλά σε αυτές των περιφερειακών λιμανιών.
Το σκεπτικό του ΤΑΙΠΕΔ στο σχέδιο αξιοποίησης μικρών και μεγάλων λιμένων που φέρει την ονομασία «Ποσειδών», είναι πως το μοντέλο που θα εφαρμοστεί σε καθένα θα είναι συνάρτηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος που θα εκδηλωθεί. Σε κάθε περίπτωση, όσον αφορά στα μικρότερα λιμάνια, η διαδικασία θα αφορά την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης των χώρων ζώνης λιμένα, ενώ η κυριότητα διατηρείται από το ελληνικό Δημόσιο.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, θεωρείται πολύ πιθανό, ενδιαφέρον στο διαγωνισμό του ΟΛΘ να εκδηλώσουν αρκετοί από τους παλαιούς γνώριμους, όπως o κινεζικός κολοσσός Hutschison Wampoa. Ηταν Δεκέμβριος του 2008, όταν ναυάγησε η συμφωνία μεταξύ ΟΛΘ και Hutschison Holdings – θυγατρική του κινεζικού ομίλου και ένας από τους μεγαλύτερους διαχειριστές λιμένων στον κόσμο. Οι Κινέζοι είχαν προσφέρει τίμημα 419, 5 εκατ. ευρώ έναντι 131,9 εκατ. της Cosco και 79 εκατ. ευρώ της Dubai Ports που ήταν και οι δύο αντίπαλοί τους.

Για ΟΠΑΠ. Λήγει στο μεταξύ αύριο η καταληκτική προθεσμία που έχει δώσει το ΤΑΙΠΕΔ στους ενδιαφερόμενους επενδυτές προκειμένου να οριστικοποιήσουν τα τελικά σχήματα με τα οποία θα καταθέσουν τις δεσμευτικές τους προσφορές στην τελική φάση του διαγωνισμού. Προς το παρόν, πάντως, το Ταμείο δεν έχει μεταθέσει την ημερομηνία υποβολής των δεσμευτικών προσφορών, που παραμένει η 17η Απριλίου.