Πρόκειται σίγουρα για μία από τις πιο εμβληματικές σκηνές του παγκόσμιου κινηματογράφου. Και παρότι έχει γυριστεί πριν από 60 χρόνια, μέσα στα οποία ο κινηματογράφος έχει αφομοιώσει τη ρήση του Μαρκ Τουέιν ότι η διαφορά μεταξύ ερωτισμού και πορνογραφίας είναι ο φωτισμός, εξακολουθεί να είναι και μία από τις πιο αισθησιακές. Ενα παθιασμένο… ολόσωμο φιλί ανάμεσα στον Μπαρτ Λάνκαστερ και την Ντέμπορα Κερ, εκεί που σκάει το κύμα στη χαβανέζικη παραλία, στο «Οσο υπάρχουν άνθρωποι».

Αυτή η βραβευμένη με Οσκαρ ταινία ανέδειξε τον ήδη 40χρονο τότε ηθοποιό, που στα νιάτα του ήταν ακροβάτης, και ενώ υπήρχαν ήδη κάποιες κινηματογραφικές επιτυχίες στο ενεργητικό του δεν φαινόταν ακόμη να είχε πάρει την καριέρα του στα σοβαρά. Τον πήραν όμως στα σοβαρά οι παραγωγοί που σε αυτόν είδαν, εκτός των άλλων, το αντίπαλον ξανθό δέος απέναντι στον Κάρι Γκραντ, μία πιο μπρατσωμένη εκδοχή του Ερολ Φλιν.

Φέτος συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη γέννησή του (και 19 από τον θάνατό του) και η επέτειος τιμάται ιδιαίτερα στην Ιταλία αφού ο Λάνκαστερ μπορεί μεν να είναι γέννημα του Χόλιγουντ αλλά «έθρεψε» την καριέρα του συνεργαζόμενος με ιταλούς σκηνοθέτες όπως ο Βισκόντι («Γατόπαρδος») και ο Μπερτολούτσι («1900»). Ετσι το Cinema Ritrovato, που διοργανώνεται κάθε χρόνο από την ταινιοθήκη της Μπολόνια, αυτή τη χρονιά είναι αφιερωμένο σε αμερικανό ηθοποιό με επίσημη καλεσμένη την κόρη του, παραγωγό Τζοάνα Λάνκαστερ.

«Ποτέ δεν με έκανε να αισθανθώ ότι ήταν ένας σταρ», λέει η Τζοάνα στη «Ρεπούμπλικα», ανακαλώντας στη μνήμη της τις τρυφερές, καθημερινές στιγμές του γοητευτικά σκληρού κινηματογραφικού γόη. «Για μένα ήταν απλώς ο πατέρας μου. Το ότι ήταν διάσημος το συνειδητοποίησα από τους άλλους. Οταν πηγαίναμε έξω να φάμε και από τα άλλα τραπέζια του ζητούσαν αυτόγραφα».

Αναφέρεται επίσης στα παιδικά χρόνια του πατέρα της όταν μεγάλωνε παίζοντας όλη μέρα στους δρόμους του Ανατολικού Χάρλεμ. «Μου έλεγε ότι από μικρός είχε βρει, ασυνείδητα, τον τρόπο να είναι ευτυχισμένος. Ακόμη και όταν πέθανε η μητέρα του, στα 15 του χρόνια. Στα 21 του ερωτεύτηκε την κόρη μιας οικογένειας τσιρκολάνων και τους ακολούθησε εμφανιζόμενος και ο ίδιος στο τσίρκο».

Αυτή τη διάθεση για παιχνίδι η Τζοάνα θυμάται ότι δεν την έχασε ποτέ. Επαιζε συνέχεια με αυτήν και τα μεγαλύτερα αδέλφια της, έγραφε ο ίδιος τραγούδια που τα τραγουδούσε μιμούμενος τον βαρύτονο, τους παρίστανε τον μάγειρο… «Μαγείρευε, ωστόσο, υπέροχα».

Λέει ακόμη ότι ο πατέρας της έπαιρνε αρκετά συχνά τα παιδιά του στα γυρίσματα, θυμάται πόσο της άρεσε το Μεξικό όπου τον συντρόφεψε στα σετ του «Βέρα Κρουζ», τη χαρούμενη ατμόσφαιρα του «Βαριετέ» αλλά και του κολλητούς του φίλους, τον Τόνι Κέρτις και τον Κερκ Ντάγκλας, περισσότερο όμως πώς κρυφοκαμάρωνε όταν ο Αλέν Ντελόν (έπαιζε με τον Λάνκαστερ στον «Γατόπαρδο») συνόδευσε εκείνη και την αδελφή της σε μία παράσταση του Νουρέγεφ στο Λονδίνο.