Παρελθόν αποτελεί από χθες για το θρυλικό Θέατρο Μπαλσόι ο Ανατόλι Ικσάνοφ, γενικός διευθυντής επί 13 συναπτά έτη. Επειτα από σωρεία σκανδάλων που βαραίνουν τα τελευταία χρόνια τη φήμη του θεάτρου, με αποκορύφωμα την επίθεση με οξύ εναντίον του καλλιτεχνικού διευθυντή Σεργκέι Φιλίν τον περασμένο Ιανουάριο, η αποπομπή του Ικσάνοφ ήταν σχεδόν αναπόφευκτη. Ο ίδιος δεν είπε πολλά χθες. Καθισμένος δίπλα στον υπουργό Πολιτισμού Βλαντίμιρ Μεντίνσκι, σε μια συνέντευξη Τύπου που σκόπευε να προβάλει την «ενότητα», ο 61 ετών Ικσάνοφ αρκέστηκε σε μια λιτή ευχαριστήρια δήλωση. Αν και ο Μεντίνσκι έπλεξε το εγκώμιό του, κανένας εντός και εκτός της αίθουσας δεν αμφέβαλλε ότι ο Ικσάνοφ εξαναγκάστηκε σε παραίτηση.

«Εχει δημιουργηθεί μια δύσκολη κατάσταση στο θέατρο και στην ομάδα. Ολα καταδεικνύουν την ανάγκη για ανανέωση», δήλωσε ο Μεντίνσκι σε μια προσπάθεια να ερμηνεύσει την αντικατάσταση του πρώην διευθυντή με τον εξίσου πεπειραμένο διευθυντή Βλαντίμιρ Γιούριν. «Θα έχει τη δυνατότητα να ενώσει την ομάδα και να οδηγήσει το μεγαλύτερο θέατρο της χώρας, αλλά και ένα από τα καλύτερα στον κόσμο στον δρόμο της προόδου», πρόσθεσε.

Η ΠΡΙΜΑ ΜΠΑΛΑΡΙΝΑ. Ανθρωποι μέσα από το Μπαλσόι ωστόσο σιγοψιθυρίζουν ότι, αν και δρομολογημένη, η αντικατάσταση του Ικσάνοφ είναι πολύ πιθανό να επιταχύνθηκε εξαιτίας μιας νέας έριδας που είχε ξεσπάσει τελευταία. Αφορμή φέρεται να στάθηκε η απόφαση του Ικσάνοφ να μη δώσει πρωταγωνιστικό ρόλο σε μια πρίμα μπαλαρίνα, την οποία θαυμάζει ο ρώσος Πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν.

Σε κάθε περίπτωση, το βέβαιο είναι ότι από τις 17 Ιανουαρίου το θέατρο βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας για λόγους που δεν έχουν καμία απολύτως σχέση με την καλλιτεχνική του δραστηριότητα. Εκείνο το βράδυ ο καλλιτεχνικός διευθυντής δέχθηκε επίθεση με οξύ από έναν μασκοφόρο έξω από το διαμέρισμά του στη Μόσχα. Εχασε εντελώς την όρασή του από το ένα μάτι, ενώ με δυσκολία βλέπει από το άλλο. Την ευθύνη ανέλαβε αργότερα ένας από τους κορυφαίους χορευτές των Μπαλσόι, ο Πάβελ Ντμιτριτσένκο, ο οποίος ομολόγησε ότι προσέλαβε δύο άνδρες για να «τιμωρήσουν» τον Φιλίν επειδή έδινε τους πρώτους ρόλους με τις καλύτερες αποδοχές στους ευνοουμένους του. Επέμενε ωστόσο ότι η χρήση οξέος ήταν πρωτοβουλία των μισθωμένων μπράβων.

Παρά την ομολογία τού Ντμιτριτσένκο, πολλοί συγχορευτές του στάθηκαν στο πλευρό του. Υποστήριξαν ότι δεν πιστεύουν πως είναι ικανός να διαπράξει τέτοιου είδους έγκλημα και υπέγραψαν ανοιχτή επιστολή στην οποία διατύπωναν την άποψη ότι ο Ντμιτριτσένκο εξαναγκάστηκε να ομολογήσει υπό την ασφυκτική πίεση της Αστυνομίας. Επικεφαλής αυτής της πρωτοβουλίας τέθηκε ένας άλλος κορυφαίος χορευτής, ο Νικολάι Τσισκαρίτζε. Σφοδρός επικριτής του Φιλίν και πολέμιος του Ικσάνοφ, ο Τσισκαρίτζε «καρατομήθηκε» πριν από λίγες εβδομάδες.