Αναπάντητα έχει αφήσει βασικά ερωτήματα που έχουν προκύψει από την υπεράκτια διαδρομή τού «Iliatoras» ο πρόεδρος των Ανεξάρτητων Ελλήνων Πάνος Καμμένος, παρά το γεγονός ότι τις προηγούμενες ημέρες παραχώρησε συνεντεύξεις προσπαθώντας να δώσει εξηγήσεις.
Οι αποκαλύψεις των «ΝΕΩΝ» για το 18μετρο σκάφος που δηλώθηκε το 2010 –ενώ, σύμφωνα με επίσημες δηλώσεις του κ. Καμμένου, ήταν στην κατοχή της οικογένειας από το 1993 –έχουν προκαλέσει την παρέμβαση του αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου, ο οποίος παρήγγειλε εισαγγελική έρευνα για το θέμα την Παρασκευή 5 Ιουλίου.
Ωστόσο, οι απόπειρες του Π. Καμμένου να θολώσει τα νερά για το ιδιοκτησιακό καθεστώς του σκάφους τον έχουν φέρει στη θέση να αυτοδιαψεύδεται σε τέτοιο βαθμό, που κανονικά θα έπρεπε να κάνει αγωγή για συκοφαντική δυσφήμηση στον ίδιο του τον εαυτό.
Η ΠΡΩΤΗ ΕΚΔΟΧΗ. Στη γραπτή δήλωσή του που ανάρτησε στην ιστοσελίδα των ANEL (www.anexartitoiellines.gr) στις 28 Απριλίου 2013 ανέφερε ότι «πρόκειται για παροπλισμένο σκάφος αναψυχής 20 ετών υπό αγγλική σημαία Ευρωπαϊκής Ενωσης, που κατέχει ο Ηλίας Καμμένος από το 1993, δηλωμένο και φορολογημένο στις ελληνικές Αρχές».
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στον ραδιοσταθμό Real FM στις 9 Ιουλίου 2013 διέψευσε τη γραπτή δήλωσή του, λέγοντας ότι ήταν στην κατοχή της οικογένειας από το 1996, διορθώνοντας μάλιστα τον Νίκο Χατζηνικολάου που είχε αναφέρει ως έτος κτήσης το 1993. Αντίθετα, την Κυριακή 7 Ιουλίου σε δηλώσεις του στην εφημερίδα «Real News» έλεγε ότι «το σκάφος από το 1993 μέχρι το 2010 ανήκε στην τράπεζα που είχε συναφθεί το δάνειο».
Στα έγγραφα που παρουσίασε στη Βουλή ο νυν υπουργός Υγείας Αδωνις Γεωργιάδης περιλαμβάνεται πιστοποιητικό του βρετανικού μητρώου σκαφών, όπου αναφέρεται ότι το σκάφος κατασκευάστηκε από την εταιρεία πολυτελών σκαφών Ferretti στην Ιταλία το 1993. Ομως, η Cass Corporation –η οφσόρ στην ιδιοκτησία της οποίας βρισκόταν το σκάφος μέχρι να δηλωθεί για πρώτη φορά τεκμήριο το 2010 –συστάθηκε το 1996, ενώ ο πρόεδρος των ΑΝΕΛ έχει δηλώσει ότι ο πατέρας του κατείχε το σκάφος από το 1993. Αναπάντεχα λοιπόν δημιουργείται το ερώτημα τι δηλώθηκε στις φορολογικές Αρχές κατά τη διάρκεια των τριών χρόνων, οπότε δεν υπήρχε η υπεράκτια εταιρεία για να αποκρύπτει το συγκεκριμένο περιουσιακό στοιχείο.
ΓΙΑ ΤΟ ΔΑΝΕΙΟ. Στη γραπτή δήλωσή του, που δημοσιεύθηκε στο site των ΑΝΕΛ στα τέλη Απριλίου, ο Πάνος Καμμένος επισημαίνει επίσης ότι το σκάφος είναι «πληρωμένο σε ελληνική τράπεζα». Οπως αποκάλυψε η έρευνα των «ΝΕΩΝ», το ενυπόθηκο δάνειο για την αγορά του δεν είχε ληφθεί από ελληνική τράπεζα, αλλά από παράρτημα γαλλικής τράπεζας στο Κολωνάκι το οποίο σήμερα έχει κλείσει. Στη συνέντευξή του στον ραδιοσταθμό Real FM ο πρόεδρος των ΑΝΕΛ ανέφερε ότι «οι μετοχές της εταιρείας (σ.σ. της οφσόρ) ήταν στην τράπεζα BNP που είχε χορηγήσει το δάνειο» και ότι γι’ αυτόν τον λόγο δεν δηλωνόταν τεκμήριο από το 1993 έως το 2010, οπότε, όπως υποστήριξε, πέρασε στην κατοχή του πατέρα του. Ωστόσο, ο ίδιος άνθρωπος στα τέλη Απριλίου ανέφερε ότι ο «Iliatoras» βρισκόταν στην κατοχή του πατέρα του από το 1993.
Στη συνέντευξη του στην εφημερίδα «Real News» ο Πάνος Καμμένος είπε επίσης ότι «η εταιρεία, όσο πληρωνόταν το δάνειο, έκανε παρακράτηση της κυριότητας των μετοχών». Εμπειροι ελεγκτές με εξειδίκευση στη διερεύνηση και την αντιμετώπιση κρουσμάτων απάτης αναφέρουν ότι η παρακράτηση της κυριότητας δεν αποτελεί επί της ουσίας εμπόδιο για τη δήλωση τεκμηρίου, εφόσον βέβαια δεν θέλει κάποιος να αποκρύψει περιουσιακά στοιχεία μέσω οφσόρ. «Αν κάποιος έχει πάρει με δάνειο το αυτοκίνητό του και γίνεται παρακράτηση κυριότητας μέχρι να το εξοφλήσει, δεν το δηλώνει στην Εφορία;» ανέφεραν με νόημα. «Ή στην περίπτωση στεγαστικού ενυπόθηκου δανείου, το σπίτι δεν δηλώνεται όσο τρέχουν οι δόσεις;» συμπλήρωσαν οι ίδιες πηγές. Με πρόχειρους υπολογισμούς, το συνολικό τεκμήριο που αναλογεί στο 18μετρο σκάφος «Iliatoras», βάσει των νόμων που ίσχυαν από τα μέσα της δεκαετίας του 1990 και μετά, ανέρχεται αθροιστικά για την περίοδο 1996-2001 σε 99 εκατομμύρια δραχμές, ενώ από το 2001 έως και το 2009 σε περισσότερα από 450.000 ευρώ.
ΓΙΑ ΤΗ ΣΗΜΑΙΑ. Επίσης, ο Π. Καμμένος ανέφερε στη «Real News» ότι «όλα τα σκάφη μέχρι το 2006 ήταν με ξένη σημαία επειδή υπήρχε θέμα σύνθεσης πληρώματος. Αν είχε ελληνική σημαία, θα έπρεπε να ήταν ναυτιλιακή επιχείρηση». Ωστόσο, δεν απαντά στο ερώτημα γιατί κατά την περίοδο 2006-2008, οπότε θα μπορούσε να είναι υπό ελληνική σημαία, συνέχιζε να εμφανίζεται η οφσόρ ως ιδιοκτήτρια. Επιπλέον, γιατί αφού το δάνειο αποπληρώθηκε το 2008 και η οφσόρ δεν υποβάλλει οικονομικές καταστάσεις από το 2009 στο μητρώο της Νήσου Μαν, η πρώτη φορά που δηλώνεται τεκμήριο που αναλογεί στο «Iliatoras» είναι το 2010; Πώς αιτιολογείται αυτό το κενό;
Αναπάντητο επίσης παραμένει ένα από τα βασικότερα ερωτήματα που αφορά στο ποσό που δηλώθηκε στις φορολογικές Αρχές για την «αγορά» του 18μετρου πολυτελούς σκάφους το 2008, τη χρονιά που αποπληρώθηκε το δάνειο στην BNP. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό ανέρχεται σε περίπου 36.000 ευρώ –όσο δηλαδή κόστιζε τότε ένα μεταχειρισμένο φουσκωτό 7,5 μέτρων…