Μ’ αγαπάει, δεν μ’ αγαπάει
Alice Munro
Μτφ. Σοφία Σκουλικάρη
Εκδόσεις Μεταίχμιο
Ενα Νομπέλ που μας κάνει όλους να νιώθουμε καλύτερα γιατί αποκαθιστά μια σπουδαία αν και μάλλον παραγνωρισμένη ώς σήμερα συγγραφέα και γιατί δικαιώνει ταυτόχρονα τη μικρή φόρμα. Η Μονρό αποδεικνύει ότι σε λίγες σελίδες μπορεί να αναπτύξει θεματικές γραμμές που αλλού χρειάζονται ολόκληρο μυθιστόρημα. Συγγραφέας υψηλής εντοπιότητας, γράφει σ’ αυτή τη συλλογή, όπου συγκεντρώνονται μερικά από τα καλύτερά της διηγήματα, για πόλεις και χωριά του Καναδά που γνωρίζει καλά, για τη φυγή, την προδοσία και τα όνειρα που κακοφόρμισαν, για μικρές γυναικείες στιγμές, για την επιστροφή στην εστία, τα όνειρα της νεότητας και τις παραξενιές των γηρατειών. Πάντα αξιοδιάβαστη.
Ζωή και πεπρωμένο
Vasily Grossman
Εκδοσεισ Γκοβόστη
Από πολλές απόψεις, πρόκειται για το «Πόλεμος και Ειρήνη» του 20ού αιώνα. Ηρωας του σοβιετικού στρατού, ο Ουκρανοεβραίος Βασίλι Γκρόσμαν περιέγραψε ως ανταποκριτής την πολιορκία του Στάλινγκραντ, το ολοκαύτωμα και την πτώση του Βερολίνου. Στο αριστούργημά του, που πρωτοεκδίδεται στη χώρα μας ύστερα από μισόν αιώνα, περιγράφει τα πάθη και τα παθήματα μιας οικογένειας σε στρατόπεδα συγκέντρωσης, κρατητήρια και ανακριτικά γραφεία, με την ελπίδα να κρατιέται ζωντανή. Πολύ κοντά στην ρεαλιστική/ ανθρωπιστική παράδοση του 19ου αιώνα αλλά και με σύγχρονα εργαλεία, το ογκώδες αυτό βιβλίο απαγορεύθηκε από την KGB το 1961 θεωρούμενο κατά τον Χρουστσόφ ως πυρηνική βόμβα στραμμένη κατά της Μόσχας.
Και τα ψάρια τραγουδούν
Halldor Laxness
Μτφ. Μιχάλης Μακρόπουλος
Εκδοσεισ Καστανιώτη
Ο Ισλανδός Χάλντορ Λάξνες πρωτομεταφράζεται στη χώρα μας σχεδόν εξήντα χρόνια μετά την κατάκτηση του Νομπέλ. Με έντονα ηθογραφικά στοιχεία μπολιασμένα από τα τότε κινήματα του υπαρξισμού και του νέου ουμανισμού, το βιβλίο διατηρεί μια αξιοπρόσεκτη φρεσκάδα αναδεικνύοντας τα μεγάλα ηθικά διλήμματα που αντιμετωπίζει ένα ορφανό αγόρι, όταν έρχεται σε επαφή με τον νεοπλουτισμό και την εισβολή ξενόφερτων ηθών. Αξίζει να τον γνωρίσει κανείς και επ’ ευκαιρία να περιηγηθεί στα περίχωρα του Ρέικιαβικ.
Αρχιπέλαγος Γκουλάγκ 2, μέρη ΙΙΙ & ΙV
Aleksandr Solzhenitsyn
Μτφ. Δ.Β. Τριανταφυλλίδης
Εκδόσεις Πάπυρος
Για πρώτη φορά θα δούμε, απ’ ό,τι φαίνεται, πλήρες και στα ελληνικά, το περίφημο έργο του Σολζενίτσιν που γράφηκε στην παρανομία μεταξύ 1958 και 1967 και απεικονίζει την κόλαση των σοβιετικών στρατοπέδων συγκέντρωσης ή εξόντωσης/ εργασίας όπως τα ονομάζει εδώ. Η κατάργηση της ιδιωτικότητας και οι μηχανισμοί γέννησης και γιγάντωσης των στρατοπέδων αναπτύσσονται εδώ με απλότητα και κριτική ικανότητα. Το πιο ενδιαφέρον μέρος αφορά τη γέννηση μιας υποκουλτούρας εντός του εγκλεισμού, με τα δικά της έθιμα, νόμους και κανόνες διαβίωσης και επιβίωσης. Εξαντλητικό μεν, απαραίτητο δε στους πονηρούς αυτούς καιρούς.
Αδάμ και Εβελιν
Ingo Schulze
Μτφ. Γιώτα Λαγουδάκου
Εκδόσεις Καστανιώτη
Πρώην ανατολικογερμανός και νυν κάτοικος Βερολίνου, ο Σούλτσε μάς έχει εκπλήξει ευχάριστα τα τελευταία χρόνια με τη φρεσκάδα και την πρωτότυπη ματιά που ρίχνει στο πολυσυζητημένο σχίσμα Ανατολής – Δύσης και την πτώση του Τείχους. Εδώ ο ερωτομανής πρωταγωνιστής σύρεται παράνομα από την καλή του, παρέα με πλήθος άλλων φυγάδων, στη Δύση, μόνο και μόνο για να ανακαλύψει ότι το Τείχος έχει πέσει. Γλυκόπικρη νοσταλγία για μια χαμένη Εδέμ ή σχόλιο για την πρωτόφαντη καπιταλιστική ευμάρεια, το νέο βιβλίο του Σούλτσε αξίζει να διαβαστεί τουλάχιστον ισότιμα με τα προηγούμενά του (στις ίδιες εκδόσεις).
Οι σκιές του Μπρούκλιν
Jonathan Lethem
Μτφ. Κώστας Καλτσάς
Εκδόσεις Κέδρος
Ευρηματικό και καθηλωτικό, το βιβλίο του Λέθεμ είναι μια αστυνομική μετα-ιστορία, φόρος τιμής στους προπάτορες του είδους, αλλά και στον Ντίκενς. Οπου φορείς της δράσης είναι βετεράνοι ενός ορφανοτροφείου με νευρολογικές και άλλες διαταραχές που προσαρμόζονται στην κοινωνία διά της.. παρεκκλίσεως. Τελικά είναι οι λεκτικές καταιγίδες στο μυαλό του πρωταγωνιστή που θα λύσουν το μυστήριο. Ο Λέθεμ θεωρείται από τους υποσχόμενους αμερικανούς συγγραφείς της νεότερης εσοδείας.
Μακάρι να ήσουν εδώ
Graham Swift
Μτφ. Θωμάς Σκάσσης
Εκδόσεις Εστία
Με επανεκδόσεις («Τελευταίος Γύρος»), αυτοβιογραφικά δοκίμια («Φτιάχνοντας έναν Ελέφαντα») και επανεπισκέψεις στη χώρα μας, ο Σουίφτ έχει φέτος την τιμητική του. Ως συνήθως, στο άρτι εκδοθέν «Μακάρι να ήσουν εδώ», πιάνεται από ένα μείζον πολιτικό/ οικολογικό/ θέμα όπως η ασθένεια των τρελών αγελάδων για να αναπτύξει μια σύγχρονη κοινωνική τοπιογραφία της Αγγλίας. Η παραγωγική αλλοτρίωση και οι επιπτώσεις της κρίσης σε δύο οικογένειες κτηνοτρόφων δίνονται με ωριμότητα και δεξιοτεχνία που θυμίζουν την περίφημη «Υδάτινη Χώρα». Ολα τα βιβλία του από την Εστία.
35 νεκροί
Sergio Alvarez
Μτφ. Βασιλική Κνήτου
Εκδόσεις Μεταίχμιο
«Τροπικό μπαρόκ» σε μια τοιχογραφία της Κολομβίας των τελευταίων δεκαετιών, με το θεσμισμένο αντάρτικο, το καρτέλ της κοκαΐνης αλλά και την κούμπια και τη σάλσα και τα υψίπεδα των Ανδεων να παρελαύνουν σ’ έναν αρμονικά παραληρηματικό λόγο. Μετααποικιακό και μεταμοντέρνο μυθιστόρημα βασιζόμενο σε εντατική επιτόπια έρευνα, από έναν 48χρονο συγγραφέα που υπόσχεται πολλά, αν και γεννήθηκε στη βαριά σκιά του Μάρκες.
Επιστροφή στη Βαβυλώνα και άλλες ιστορίες
F. Scott Fitzgerald
Εισαγωγή – μτφ. Αρης Μπερλής
Εκδόσεις Αγρα
Μερικές από τις σημαντικότερες νουβέλες και διηγήματα του Φιτζέραλντ σε υποδειγματική μετάφραση του Αρη Μπερλή και με εισαγωγή του, που αξίζει από μόνη της τα λεφτά της. Η «Κατάρρευση», η «Χαμένη δεκαετία» και η «Βαβυλώνα» είναι ίσως οι καλύτερες, με τις εμμονές του συγγραφέα –ηθική χρεοκοπία, προδοσία, ματαιότητα των ονείρων, ανεκπλήρωτο του έρωτα –να δίνουν τον τόνο εν μέσω της απελπισμένης ευμάρειας του Μεσοπολέμου.
EXPO ’58
Jonathan Coe
Μτφ. Μαργαρίτα Ζαχαριάδου
Εκδόσεις Πόλις
Χαμένες αποικίες και ουτοπίες παρελαύνουν στο τελευταίο αυτό έργο του βρετανού συγγραφέα. Πρόκειται για μια κλασική κωμωδία ή καλύτερα για ένα παρωδιακό θρίλερ. Οπου ένας νέος Εγγλέζος αγωνίζεται να αφομοιώσει τις νέες πραγματικότητες της μετααποικιακής εποχής, του μοντερνισμού, του Ψυχρού Πολέμου, της επιστημονικής αισιοδοξίας και της συγκρότησης της ενωμένης Ευρώπης υπό τη σκιά της πρώτης μεταπολεμικής Διεθνούς Εκθεσης στις Βρυξέλλες, το 1958. Η φυγή από την πεπατημένη θα αποδειχθεί ουτοπία και το τέλος θα είναι γλυκόπικρο, όπως σχεδόν πάντα στον Κόου.
Πώς να κλέψετε μια τράπεζα
Donald Westlake
Μτφ. Ανδρέας Αποστολίδης
Εκδόσεις Αγρα
Πολυεπίπεδο είναι το σοκ που προξενεί στον αναγνώστη το ξεκαρδιστικό αυτό νουάρ. Ανήκει στις περιπέτειες του Ντορτμούντερ, ενός καταθλιπτικού μικροαπατεώνα που τίποτα δεν του πηγαίνει εντελώς καλά, αλλά που η τύχη τού χαμογελά κατά καιρούς. Γύρω του κινούνται άλλοι μικροαπατεώνες, με εξωφρενικές ιδέες, ελάχιστη αίσθηση της πραγματικότητας, αίσθημα τιμής και συνέπειας απέναντι στους συνεργάτες τους, αλλά και ιδιότυπη αίσθηση νομιμότητας όταν π.χ. εν μέσω μιας ληστείας θυμούνται τις υγειονομικές διατάξεις της οικείας Πολιτείας ή τιμούν τις υποχρεώσεις τους απέναντι σε ασφαλιστική εταιρεία. Ο Γουέστλεϊκ έγραψε πάνω από εκατό βιβλία, εκτέθηκε σε ποικίλα είδη γραφής και μεταφέρθηκε κατ’ επανάληψη στον κινηματογράφο.
Το νησί των τυφλών στα χρώματα
Oliver Sacks
Μτφ. Αννυ Σπυράκου – Κώστας Πόταγας
Εκδόσεις Αγρα
Γκουάμ, Ρότα, Πίνγκελαπ, Πονπέι: σας λένε τίποτα αυτά τα τοπωνύμια; Πρόκειται για νησιά της Μικρονησίας, κοραλλιογενείς ατόλες ή ηφαιστειακές εξάρσεις χαμένες στην απεραντοσύνη του Ειρηνικού, που προσφέρουν την πρώτη ύλη στον Ολιβερ Σακς για μια επανεπίσκεψη στον χώρο της μνήμης, των παιδικών χρόνων, της ενεργητικής ανασύνθεσης του παρελθόντος. O πολυγραφότατος νευρολόγος χρησιμοποιεί την επιστήμη ως όχημα για να ταξιδέψει σε νησιά και να στοχασθεί τον βαθύ χρόνο, τη νησιωτική βιογεωγραφία και την φύση της ασθένειας. Ενα ταξιδιωτικό βιβλίο που αποδεικνύει ότι λογοτεχνία δεν είναι μόνο η μυθοπλασία και ότι η εκλαϊκευμένη επιστήμη μπορεί να είναι αφηγηματικά ισότιμη του κλασικού μυθιστορήματος
Η παιδική ηλικία του Ιησού
J.M. Coetzee
Μτφ. – Σημειώσεις Κατερίνα Σχινά,
Εκδόσεις Μεταίχμιο
Ο γεννημένος το 1940 νοτιοαφρικανός νομπελίστας είναι (ευτυχώς) πάντα εδώ και πάντα στο ύψος των προσδοκιών μας. Με αφηγηματική λιτότητα και αυστηρότητα, ο Κουτσί αναπτύσσει μια καφκικής έμπνευσης αλληγορία όπου ένα πεντάχρονο ενορατικό παιδί, σε ένα μη-τόπο, φέρνει σε αμηχανία τον κόσμο των ενηλίκων ανατρέποντας τις παραδοχές του. Το παρελθόν είναι απόν, το μέλλον αναζητείται, και η υπό διαμόρφωση καινούργια ζωή απαιτεί τον Μεσσία της. Ονειρικό, στοχαστικό και διεισδυτικό δεν αποκλείεται να του αποφέρει ένα τρίτο Μπούκερ. Ας σημειωθεί επί τη ευκαιρία η επανέκδοση από τον ίδιο οίκο του κλασικού πλέον «Περιμένοντας τους Βαρβάρους» στην εξαίρετη μετάφραση του Μίλτου Φραγκόπουλου.
Ακόμα πιο μακριά
Jonathan Franzen
Μτφ. Αννα Παπασταύρου
Εκδόσεις Ωκεανίδα
Τα δύο ογκώδη μυθιστορήματα του Τζόναθαν Φράνζεν «Διορθώσεις» και «Ελευθερία» συζητήθηκαν στην Αμερική και αλλού περισσότερο ίσως από όποιον άλλο την τελευταία δεκαετία. Υπ’ αυτές τις συνθήκες ο συγγραφέας γίνεται ο ίδιος θέμα. Δικαιούται λοιπόν να γράφει για οτιδήποτε τον απασχολεί, από το κυνήγι πουλιών στη Μεσόγειο μέχρι την περιβαλλοντική καταστροφή και τους ραγδαίους ρυθμούς ανάπτυξης στην Κίνα, κι από το διαζύγιό του μέχρι το γιατί η αγνοημένη (ώς τότε) Αλις Μονρό όφειλε να πάρει το Νομπέλ. Ενα ταξιδιωτικό δοκίμιο με οικολογικές ευαισθησίες και απρόσμενες αλλαγές οπτικής.
Σεληνιασμός
Georges Simenon
Μτφ. Αργυρώ Μακάρωφ
Εκδόσεις Αγρα
Παρουσία
Arthur Miller
Μτφ. Αύγουστος Κορτώ
Εκδόσεις Καστανιώτη
Σε μια εντυπωσιακή συλλογή διηγημάτων που δημοσιεύθηκαν μετά θάνατον το 2007, ο Αρθουρ Μίλερ μάς θυμίζει γιατί τα θεατρικά του παραμένουν μια καθαρτήρια αποτίμηση της ανθρώπινης τραγωδίας. Οπου το απλό και το καθημερινό ανάγονται στις αρχετυπικές διαστάσεις της ύπαρξης και οι άνθρωποι παλεύουν για να προσδιορίσουν τη θέση τους στον κόσμο. Κρίμα που δεν έγραψε περισσότερα διηγήματα που θα φώτιζαν πληρέστερα και το υπόλοιπο έργο του.
Πριν εκείνη με γνωρίσει
Julian Barnes
Μτφ. Θωμάς Σκάσσης
Εκδόσεις Μεταίχμιο
Πάντα ευφυής και υποδόρια τολμηρός, ο Μπαρνς αναμετριέται εδώ με τη ζήλεια, κάνοντάς την χειροπιαστή και επομένως επικίνδυνη. Ο καθηγητής που εγκατέλειψε τη γυναίκα του για χάρη πρόσχαρης φρέσκιας συντρόφου αρχίζει να αντιμάχεται τα φαντάσματα του παρελθόντος της, αναζητώντας ίχνη των προηγηθέντων εραστών, και ερχόμενος αντιμέτωπος με την αδυναμία της ζήλειας να συμβιβαστεί με την αλήθεια. Γλυκόπικρο χιούμορ, που αναδεικνύει την ψυχοπαθολογία, τον εθισμό και τους απορρέοντες από τη ζήλεια ερεθισμούς με τον τρόπο του Μπαρνς.
Το Τάνγκο της Παλιάς Φρουράς
Arturo Perez – Reverte
Μτφ. Τιτίνα Σπερελάκη
Εκδόσεις Πατάκη
«Κι όμως, μια γυναίκα σαν κι εσάς και ένας άντρας σαν κι εμένα δεν συμπίπτουν συχνά πάνω στη γη». Το πρόταγμα του βιβλίου, δανεισμένο από τον Τζόζεφ Κόνραντ, συνοψίζει το πνεύμα αλλά και την υπόθεσή του. Ποιότητα και εμπορικότητα παντρεύονται αρμονικά στον ισπανό πολυγραφότατο συγγραφέα και πρώην πολεμικό ανταποκριτή. Κατά τα άλλα, Γαλλική Ριβιέρα και Αργεντινή, υπερωκεάνια και μηχανορραφίες, αστική τάξη και ανταγωνισμοί, σ’ ένα κλίμα τέλους εποχής, καθώς τα σύννεφα του πολέμου μαζεύονται απειλητικά.
Νυχτερινός στόχος
Ricardo Piglia
Μτφ. Κώστας Αθανασίου
Εκδόσεις Καστανιώτη
Ο μαγικός ρεαλισμός είναι πάντα παρών στη νοτιοαμερικανική λογοτεχνία κι ας βιάζονται πολλοί να πανηγυρίσουν για τον προαναγγελθέντα θάνατό του. Εδώ επανεμφανίζεται σε συσκευασία νουάρ. Οταν καταφθάνει ένας πορτορικανός μιγάς σε μια κοιμισμένη κωμόπολη της αργεντίνικης πάμπας, τίθενται σε κίνηση οι παραδοσιακοί μηχανισμοί της τραγωδίας. Η αμφισβήτηση των κοινωνικών ιεραρχιών και οι επιπτώσεις της τεχνολογικής εισβολής αναλύονται με δοκιμιακό βάθος ενώ η σύγκρουση παράδοσης – εκσυγχρονισμού δίνεται με πινελιές υπερρεαλιστικής ενόρασης. Το κορυφαίο ίσως έργο του Πίλια.
Ο Κολυμβητής και άλλες ιστορίες
John Cheever
Μτφ. – εισαγωγή Κωστής Καλογρούλης
Εκδόσεις Καστανιώτη
Σε μια χώρα νέα και ευημερούσα, δικαιούται κανείς να διερευνά τα όρια του ονείρου. Ηθογράφος της ανερχόμενης μεσοαστικής τάξης, ο Τζον Τσίβερ (1912-1982) πρωτοπαρουσιάζεται στην Ελλάδα τριάντα ένα χρόνια μετά τον θάνατό του με μερικά από τα κορυφαία του διηγήματα, που σκάβουν κάτω από την απαστράπτουσα επιφάνεια της ευημερίας και της αέναης ανάπτυξης. Η προαστιακή Αμερική αλλά και οι εκλάμψεις του φυσικού στοιχείου που λειτουργεί απελευθερωτικά για τις μικρές τραγωδίες της καθημερινότητας προσφέρουν το φόντο για ευφάνταστα διηγήματα υψηλής δραστικότητας.
Η Καμένη Βάτος – Δάκρυ στον Ωκεανό
Manes Sperber
Μτφ. Εμη Βαϊκούση
Εκδόσεις Καστανιώτη
Βιβλίο προφητικό, με περιορισμένη αρχικά απήχηση. Σήμερα θεωρείται κλασικό. Ο Καίσλερ είδε στον Σπέρμπερ μια αδελφή ψυχή, ο Μαλρό και ο Μπελ τον αποθέωσαν. Η τριλογία, γραμμένη από την αρχή του Πολέμου ώς το 1951 και δημοσιευμένη κατ’ αρχάς στη Γαλλία, αφηγείται την ιστορία της διαστροφής των αρχών του σοσιαλισμού. Οι άνθρωποι παρασύρονται από τη δυναμική των ολοκληρωτικών καθεστώτων για να μεταβληθούν ταυτόχρονα σε θύτες και θύματα. Η ιδέα ότι η επανάσταση επιβλήθηκε στο Τυχαίο και ότι ο άνθρωπος είναι πλέον σε θέση να καθορίζει τον ρου της Ιστορίας καταρρίπτεται ιδιοφυώς.
Χαμένο παιδί
Ian McEwan
Μτφ. Κατερίνα Σχινά, Εκδόσεις Πατάκη
Ο ΜακΓιούαν μπαίνει σ’ ένα από τα πρώιμα έργα του στα χωράφια της κβαντικής φυσικής προκειμένου να διερευνήσει τη διαχείριση του πόνου από την απώλεια ενός παιδιού, τη διάλυση του γάμου του ήρωα, την ανάδυση των παράλληλων πραγματικοτήτων της μνήμης, εντέλει την αιώνια επιστροφή στις γενετήσιες σταθερές. Ολα αυτά σε μια δυστοπική Αγγλία του τέλους του αιώνα, όπου ο θρίαμβος του θατσερισμού δεν αποτρέπει την πρωθυπουργό από το να ερωτευθεί έναν παλιμπαιδίζοντα υφυπουργό της.
Το θέατρο του Σάμπαθ
Philip Roth
Μτφ. Ανδρέας Βαχλιώτης
Εκδόσεις Πόλις
Οταν γέρασε Πορτνόι, εγεννήθη Σάμπαθ. Το 1995, σε ηλικία 62 ετών, ο Φίλιπ Ροθ δημοσιεύει αυτή τη σάτιρα που τον εισάγει στην ύστερη φάση του –της επεξεργασίας των γηρατειών, της απώλειας, της αρρώστιας, της αυτογνωσίας. Εδώ ένας λάγνος πρώην μαριονετίστας διερωτάται για την τέχνη που δεν παρήγαγε, τον θάνατο των προσφιλών του και πρωτίστως για το σεξ σε όλες τις μορφές του, διαλεγόμενος με το φάντασμα της μητέρας του και εκσπερματώνοντας ή ουρώντας στον τάφο της ερωμένης του. Οι πολλαπλές σαιξπηρικές αναφορές εν μέσω ενός οχετού βωμολοχίας δεν πείθουν, αλλά ο Ροθ παραμένει Ροθ.
Σελ. 614, τιμή: 20 ευρώ
Το Δείπνο
Herman Koch
Μτφ. Μαρία Αγγελίδου
Εκδόσεις Μεταίχμιο
Δύο μοδάτα ζευγάρια βγαίνουν για ένα ακριβό δείπνο. Ολα κυλούν ομαλά έως αδιάφορα. Σταδιακά η ένταση κορυφώνεται για ν’ αποδειχθεί ότι τα δεκαπεντάχρονα παιδιά τους έχουν διαπράξει από κοινού ένα έγκλημα και επίκειται η σύλληψή τους. Το ζήτημα είναι ώς πού θα φτάσουν για να προστατεύσουν την οικογένειά τους. Ψυχολογικό θρίλερ που ισορροπεί μεταξύ Ταραντίνο και Τολστόι, με την περίφημη εναρκτήρια φράση από την «Αννα Καρένινα»: «Ολες οι ευτυχισμένες οικογένειες μοιάζουν μεταξύ τους. Η κάθε δυστυχισμένη οικογένεια είναι δυστυχισμένη με τον δικό της τρόπο». Διεθνές μπεστ σέλερ και σύντομα ταινία με την Κέιτ Μπλάνσετ.
Το Τρίτο Ράιχ
Roberto Bolano
Μτφ. Κρίτων Ηλιόπουλος
Εκδόσεις Αγρα
Ο Κάφκα στην Κόστα Μπράβα. Ενα ζευγάρι Γερμανών πάει διακοπές για να βρεθεί στην κόλαση. Την εσωτερική πρωτίστως, αλλά όχι μόνο. Οπου το επιτραπέζιο παιγνίδι «Το Τρίτο Ράιχ» γίνεται αφορμή για κατάδυση στις απεριόριστες δυνατότητες του Κακού αλλά και σε ένα αφηγηματικό σχόλιο για την απεριόριστη γοητεία του Ολοκληρωτισμού. Γραμμένο το ’89, δημοσιεύθηκε μεταθανάτια. Στο μεταξύ και ενώ ήμασταν επί του πιεστηρίου, εκδόθηκε από την Αγρα άλλος ένας Μπολάνιο, «Το Φυλαχτό». Επιφυλάσσομαι.
Η κόμη της Αφροδίτης
Mikhail Shishkin
Μτφ. Σταυρούλα Αργυροπούλου
Εκδόσεις Μεταίχμιο
Από τους πιο ενδιαφέροντες μετασοβιετικούς ρώσους συγγραφείς, ο Σίσκιν μάς δίνει εδώ ένα ογκώδες έργο με κεντρικό μοτίβο τη μετανάστευση. Ενας ελβετός γραφειοκράτης ξετυλίγει το κουβάρι της ζωής των προσφύγων που εμφανίζονται μπροστά του, ανακαλύπτοντας διαμάντια εκεί όπου οι ερωτήσεις δεν είναι παρά διοικητικού χαρακτήρα και ύφους. Ισορροπώντας δύσκολα με το μελό και την πολιτική ορθότητα, ο Σίσκιν τα υπερβαίνει χάρη στη ζωντάνια της γλώσσας του, τον πλούτο του υλικού και την ποικιλία των αφηγηματικών τεχνικών.
Σελ. 572, τιμή: 20 ευρώ
Αλφρεντ και Εμιλυ
Doris Lessing
Μτφ. Μαρία – Ρόζα Τραϊκόγλου
Εκδόσεις Καστανιώτη
Η νομπελίστρια, πολυγραφότατη συγγραφέας μάς άφησε πρόσφατα ημέρες και το έργο της αποκτά πρόσθετο ενδιαφέρον. Εδώ έχουμε το τελευταίο βιβλίο της, μια αυτοβιογραφική κατάδυση στη μνήμη, και πραγμάτευση τού πάντοτε ενδιαφέροντος ερωτήματος «τι θα γινόταν εάν κάτι είχε συμβεί αλλιώς;». Εδώ το «εάν» αναφέρεται στον Μεγάλο Πόλεμο, και στις μικρές και μεγάλες τραγωδίες των γονιών της. Οικογενειακός αναστοχασμός, γυναικεία καθημερινότητα και οι μέρες στην Αφρική ήταν ανέκαθεν το αγαπημένο υλικό της Λέσινγκ, και εδώ επιτρέπει στον εαυτό της την αναψηλάφησή του. Ζωή σε μας.
Αόρατος
Paul Auster
Μτφ. Σπύρος Γιανναράς
Εκδόσεις Μεταίχμιο
Στο 14ο μυθιστόρημά του ο δημοφιλέστατος Πολ Οστερ πραγματεύεται ξανά τους όρους και τις προϋποθέσεις παραγωγής ενός μυθιστορήματος. Η αφήγηση αποκαθηλώνεται και ο αναγνώστης αναρωτιέται αν έχει νόημα η τόση εμμονή στην κατάργηση του νοήματος. Εντέλει, το βιβλίο καταβροχθίζει προγραμματικά τον εαυτό του, καθώς τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται, οι ήρωες αλλάζουν διαρκώς προσωπείο και ταυτότητα, το Κακό παραείναι Κακό και το Καλό παραμένει δυσεύρετο αν όχι ανύπαρκτο.
Ο Φάρος
Alison Moore
Μτφ. Αθηνά Δημητριάδου
Εκδόσεις Ικαρος
Με μια σειρά νέων, ελπιδοφόρων συγγραφέων κάνει άνοιγμα ο «Ικαρος» στην ξένη λογοτεχνία. Πρώτα κυκλοφόρησε το «Πού ήσασταν όλοι» του Πάολο ντι Πάολο, για την μπερλουσκονική Ιταλία, και ακολούθησαν ο «Αστερισμός ζωτικών φαινομένων» του Αμερικανού Αντονι Μάρα και ο «Φάρος» της 42χρονης Βρετανής Αλισον Μουρ, η οποία, με το βιβλίο αυτό, που είναι το πρώτο της, μπήκε στη βραχεία λίστα του Man Booker Prize 2012. Ο «Φάρος», που αφηγείται το ταξίδι ενός μεσήλικου από την Αγγλία στη Γερμανία, τη γη των προγόνων του, προκαλεί στον αναγνώστη ένα αίσθημα φόβου, που επηρεάζει περισσότερο και από ένα καθαρόαιμο θρίλερ…
Σελ. 216, τιμή: 14,90 ευρώ