Εξαρση παρουσιάζει το φαινόμενο της ίδρυσης ελληνικών επιχειρήσεων στη Βουλγαρία καθώς, σύμφωνα με τα πλέον επίσημα στοιχεία, έφθασαν να προσεγγίζουν στο τέλος του 2013 τις 9.000 από 6.000 το 2012, αυξήθηκε δηλαδή ο αριθμός τους 50%!

Με την ουσιώδη διαφορά ότι δεν πρόκειται για «συνέχιση της μετανάστευσης ελληνικών επιχειρήσεων στη Βουλγαρία» όπως έγραφε σε άρθρο της τον Μάρτιο η βρετανική «Γκάρντιαν». Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του Γραφείου Εμπορικών Υποθέσεων της πρεσβείας μας στη Σόφια, οι εταιρείες αυτές είναι σε μεγάλο βαθμό εικονικές και «ιδρύθηκαν με μοναδικό σκοπό την αγορά αυτοκινήτου (σ.σ.: μεγάλου κυβισμού) και όχι απαραιτήτως τη μετεγκατάσταση της παραγωγικής τους δραστηριότητας από την Ελλάδα». Η διαπίστωση αυτή βασίζεται στα επίσημα στοιχεία του βουλγαρικού υπουργείου Δικαιοσύνης και τις αντίστοιχες εγγραφές στο εμπορικό μητρώο.

Οπου και να ταξιδέψει πλέον κάποιος στην Ελλάδα, όπως λένε στελέχη του ΣΔΟΕ, συναντά μοντέλα πολυτελείας με βουλγαρικές πινακίδες κυκλοφορίας. Από τη Θράκη και τη Μακεδονία, όπου ήταν μέχρι πρότινος πιο συνηθισμένο το φαινόμενο, έως και την Αθήνα (γύρω στα 1.000) αλλά και νοτιότερα όπως στην Πελοπόννησο.

Δεν πρόκειται φυσικά για αύξηση του τουριστικού κύματος από τη Βουλγαρία αλλά για έναν τρόπο που ανακαλύπτουν κάθε χρόνο όλο και περισσότεροι Ελληνες για να γλιτώνουν τον φόρο πολυτελείας, τη δαγκάνα των τεκμηρίων διαβίωσης και τα υψηλά τέλη κυκλοφορίας και ασφάλιστρα.

Αλλωστε πτυχή του ίδιου θέματος είναι ότι η πρακτική της ίδρυσης εικονικών εταιρειών επιλέγεται πλέον και από μεταφορικές εταιρείες, με αποτέλεσμα να έχουν γεμίσει οι εθνικές οδοί νταλίκες και φορτηγά με βουλγαρικές πινακίδες.

Αυτοί ακριβώς οι λόγοι εξηγούν την έξαρση του φαινομένου το οποίο καταγράφει και η πρεσβεία, καθώς η σύσταση μιας εταιρείας περιορισμένης ευθύνης (ΕΠΕ) στη Βουλγαρία δεν κοστίζει πάνω από 400-500 ευρώ και πραγματοποιείται σε μόλις 10 ημέρες.

Δεν απαιτείται η φυσική παρουσία αφού η σύστασή της μπορεί να γίνει εξ αποστάσεως, όπως διαφημίζουν στις ιστοσελίδες τους εξειδικευμένες εταιρείες του χώρου, το κόστος διατήρησης κυμαίνεται στα 2.000-2.500 ευρώ τον χρόνο ενώ δεν απαιτείται ενοικίαση γραφείου καθώς αρκεί ένα εικονικό γραφείο (Virtual Office) με μοναδικό του εξοπλισμό μια ταχυδρομική διεύθυνση, εταιρικό τηλέφωνο, φαξ και μία γραμματέα.

Αν και πολλές από τις εταιρείες που έχουν στηθεί για να διευκολύνουν την ίδρυση μιας επιχείρησης στη Βουλγαρία εγγυώνται «ευέλικτες αλλά σε κάθε περίπτωση νόμιμες λύσεις», όπως εξηγούν στελέχη του ΣΔΟΕ, σε μεγάλο βαθμό, τα περίπου 17.000-18.000 ΙΧ με πινακίδες Βουλγαρίας που εκτιμούν ότι κυκλοφορούσαν πέρυσι στους ελληνικούς δρόμους είναι παράνομα.

Η ΠΑΡΑΝΟΜΙΑ. Σύμφωνα με τον νόμο, προκειμένου να μπορεί κάποιος να κυκλοφορεί στην Ελλάδα με ΙΧ που φέρει πινακίδες κυκλοφορίας άλλης χώρας πρέπει να διαμένει τουλάχιστον έξι μήνες για επαγγελματικούς ή οικογενειακούς λόγους στη χώρα αυτή.

Εκτός δηλαδή από την προσκόμιση του καταστατικού της εταιρείας στη Βουλγαρία, τη βεβαίωση των αρμοδίων Αρχών για την καταχώρισή της στα εμπορικά μητρώα και ενός μισθωτηρίου συμβολαίου του επαγγελματικού χώρου (τρία από τα έγγραφα τα οποία οφείλει να επιδείξει ο ιδιοκτήτης ενός ΙΧ με βουλγαρικές πινακίδες), πρέπει να μπορεί και να αποδείξει ότι επί τουλάχιστον έξι μήνες κατοικεί εκεί.

«Το να είσαι κάτοικος Θεσσαλονίκης, Σερρών ή ακόμη και… Χολαργού και να κυκλοφορείς με ΙΧ που διαθέτει βουλγαρικές πινακίδες, όπως κάποιες από τις περιπτώσεις που έχουμε εντοπίσει, προφανώς και είναι παράνομο» εξηγούν τα στελέχη του ΣΔΟΕ.

Οι μεσάζοντες

Το ΣΔΟΕ έχει καταγράψει περίπου δέκα εταιρείες, όλες με έδρα τη Βουλγαρία,οι οποίες διαφημίζουν ότι παρέχουν λύσεις για να διευκολύνουν τους πελάτες τους να μειώσουν δραστικά τα έξοδά τους, ιδρύοντας στην απέναντι πλευρά των συνόρων μια επιχείρηση.