Σήμερα τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά: η τηλεόραση έγινε πιο λεπτή, απέκτησε χρώμα, χιλιάδες κανάλια, αλλά και… ευφυΐα, σε μια προσπάθεια να αποτινάξει τον χαρακτηρισμό που διαβάσατε στην αρχή του κειμένου.
Η Amazon, η Google, η Apple και η Microsoft ποντάρουν στην «τηλεόραση του μέλλοντος», λανσάροντας τις δικές τους συσκευές και υπηρεσίες οι οποίες παντρεύουν τον τηλεοπτικό δέκτη με το Ιντερνετ με στόχο να μαγνητίσουν τα βλέμματα των τηλεθεατών.
Το δικό τους βλέμμα, βέβαια, είναι στραμμένο στην πίτα των διαφημιστικών εσόδων της τηλεόρασης, που μόνο στις ΗΠΑ ανέρχονται σε 66 δισ. δολάρια.
Amazon: Ψώνια, ταινίες και σίριαλ
Ο γίγαντας του λιανικού εμπορίου στο Ιντερνετ λανσάρισε πρόσφατα το Fire TV (δεν διατίθεται στην Ελλάδα), ένα μικρό μαύρο κουτί με τηλεχειριστήριο το οποίο επιτρέπει στους χρήστες να παρακολουθήσουν τηλεοπτικά προγράμματα από το Διαδίκτυο και παρέχει πρόσβαση σε περισσότερες από 200.000 ταινίες και σίριαλ.
Κοστίζει 99 δολάρια (71 ευρώ) και προσφέρει επίσης βιντεοπαιχνίδια, υπηρεσίες βίντεο όπως το Netflix και, φυσικά, την τηλεόραση της Amazon, το Instant Video, μια υπηρεσία video on demand που διαθέτει πολλές ταινίες και τηλεοπτικές σειρές. Το Fire TV συνιστά μια προσπάθεια της εταιρείας να ελέγξει την πρόσβαση στην τηλεόραση και – γιατί όχι; – να βάλει τις online αγορές στους τηλεοπτικούς δέκτες. Η Amazon προσφέρει ήδη δύο δικές της τηλεοπτικές παραγωγές και ανακοίνωσε άλλες έξι σειρές για το φθινόπωρο.
Apple: Ο πρωτοπόρος χρειάζεται ανανέωση
Η Apple έφερε πρώτη τη διαδικτυακή τηλεόραση στα σπίτια των καταναλωτών. Ωστόσο, το Apple TV, το οποίο κοστίζει 119 ευρώ, δεν είναι ούτε το φθηνότερο ούτε το πιο σύγχρονο προϊόν. Πρόκειται για μια μικρή συσκευή που συμπληρώνει το τεχνολογικό οικοσύστημα της εταιρείας, καθώς σε αυτήν συνδέονται υπολογιστές Mac, iPod, iPhone ή iPad.
Η Apple επωφελείται από την ευρεία διάδοση του iTunes, της δημοφιλούς πλατφόρμας αγοράς μουσικής, η οποία παρέχει επίσης πλήθος τηλεοπτικών προγραμμάτων και ταινιών. Επιπλέον, το Apple TV δίνει πρόσβαση σε αθλητικά κανάλια, αλλά και στο Hulu, την υπηρεσία video on demand στην οποία μετέχουν τα μεγαλύτερα αμερικανικά τηλεοπτικά δίκτυα. Σύμφωνα με δημοσιεύματα του αμερικανικού Τύπου, η εταιρεία που ίδρυσε ο Στιβ Τζομπς ετοιμάζεται να κυκλοφορήσει μια νέα τηλεοπτική πλατφόρμα, πέραν του Apple TV.
Google: YouTube, apps και διαφημίσεις
Ο αμερικανικός γίγαντας των online αναζητήσεων προσφέρει το Chromecast, ένα στικάκι που συνδέεται με την τηλεόραση και προβάλλει περιεχόμενο από το Διαδίκτυο. Στην Ευρώπη διατίθεται προς 35 ευρώ (στην Ελλάδα δεν υποστηρίζεται επισήμως, ωστόσο όποιος θέλει μπορεί να το προμηθευθεί). Οι θεατές χρησιμοποιούν το smartphone ή την ταμπλέτα τους ως τηλεκοντρόλ και στέλνουν τις αγαπημένες τους σειρές, ταινίες και μουσικές στην τηλεόρασή τους.
Το Chromecast παρέχει πρόσβαση στο YouTube, στο Netflix, στο Hulu και στο ηλεκτρονικό κατάστημα Play Store. Παράλληλα, φημολογείται ότι η Google ετοιμάζεται να λανσάρει την πλατφόρμα Android TV. Στο παρελθόν είχε παρουσιάσει το Google TV, ένα λειτουργικό σύστημα για τηλεοράσεις το οποίο αποτέλεσε εμπορική αποτυχία. Στόχος της εταιρείας είναι να φέρει στη μικρή οθόνη τις διαφημίσεις που πουλά στο Ιντερνετ.
Microsoft: Στοίχημα το πρωτογενές περιεχόμενο
Η εταιρεία που ίδρυσε ο Μπιλ Γκέιτς βρίσκεται ήδη στα σαλόνια πολλών καταναλωτών χάρη στη δημοφιλή κονσόλα παιχνιδιών Xbox που κυκλοφόρησε το 2005. Η τελευταία έκδοση της συσκευής, το Xbox One (στην Ελλάδα θα διατίθεται στην τιμή των 500 ευρώ), είναι ένα κουτί που, εκτός από παιχνίδια, δίνει πρόσβαση σε online υπηρεσίες μέσω της τηλεόρασης: από το Netflix έως το Xbox Live, το ηλεκτρονικό κατάστημα της Microsoft που επιτρέπει την ενοικίαση τηλεοπτικών σειρών, ταινιών, παιχνιδιών και μουσικής.
Επίσης, το Xbox προβάλλει αθλητικές εκπομπές σε High Definition. Ωστόσο, η εταιρεία πηγαίνει ένα βήμα παραπέρα: πρόσφατα ανακοίνωσε την παραγωγή δικών της τηλεοπτικών σειρών. Παρέχοντας αποκλειστικό και πρωτογενές περιεχόμενο, η Microsoft θέλει να δημιουργήσει μια βάση «αφοσιωμένων» πελατών και στον χώρο της τηλεόρασης, στον οποίο μέχρι σήμερα υστερεί.
Το κέρδος περνάει από το μάτι
Μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας που ήδη δραστηριοποιούνται σε πολλούς τομείς της καθημερινότητάς μας, κονταροχτυπιούνται άλλη μια φορά για την προσοχή μας –αυτήν τη φορά στην τηλεόραση. Συνδυάζοντας όλο και περισσότερες υπηρεσίες, προσπαθούν να αποκομίσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο από τα διαφημιστικά κέρδη.