«Μια γερή δόση αγάπης» ήταν αυτό που εισέπραξε ο Διόνυσος – Βασίλης Χαραλαμπόπουλος από τις δύο πλήρεις σε θεατές και συγκίνηση παραστάσεις των αριστοφανικών «Βατράχων».

«Ηταν σαν να μην είχα ξανακάνει Επίδαυρο» έλεγε στα «ΝΕΑ» το επόμενο πρωί. «Το ωραιότερο όμως ήταν ότι νιώθαμε όλοι ότι ο κόσμος εκτιμούσε αυτό που έβλεπε». Δεν είναι τυχαίο ότι στη μεγάλη σκηνή του έργου, τον Αγώνα στον Κάτω Κόσμο των δύο τραγικών ποιητών που είχε χάσει η πόλη (η Αθήνα), χειροκροτήθηκαν πολύ και ο κριτής Διόνυσος και ο Ευριπίδης (ο έμπειρος Φάνης Μουρατίδης) και ο Αισχύλος (ο εντυπωσιακός ως τραγικός, στιβαρός Γιάννης Ζουγανέλης) και ο Χορός ή οι σολίστες, που εικονοποίησαν –κατά τις επιταγές του λάτρη της λεπτομέρειας Κακλέα –όλες τις σκηνές έργων των δύο τραγικών που κρίθηκαν στον διαγωνισμό. Λεπτοκεντημένη σε καμβά ποιητικό η σκηνή, με τα εντυπωσιακά κοστούμια της Εύας Νάθενα (που σχολιάστηκαν πολύ θετικά, όπως και ο σκηνικός χώρος –προσαυξημένος ειδικά για την Επίδαυρο), με βάση κυρίως το «ανακυκλωμένο» πλουσιότατο βεστιάριο του Εθνικού Θεάτρου, αποτέλεσε σημείο αναφοράς στα σχόλια μετά την παράσταση, όπως και η ποιητική Παράβαση, στην οποία ο μετέπειτα Αισχύλος (Γιάννης Ζουγανέλης), γόνος ατόμων με αναπηρίες, απέδιδε τους στίχους των ποιητών στη νοηματική γλώσσα. Εντυπωσιακό ήταν ότι στο κοινό υπήρχαν αρκετά άτομα με αναπηρίες, Ελληνες και ξένοι και κυρίως πολύ νέοι –κάποιοι μάλιστα απολάμβαναν για πρώτη φορά αρχαίο δράμα στο μαγικό θέατρο της Επιδαύρου.

Ολα αυτά σε μια παράσταση που, όπως σχολίαζε μετά ο Γιάννης Κακλέας στα «ΝΕΑ», «επιχείρησε να αναδείξει την ποιητική διάσταση του Αριστοφάνη. Το να επικοινωνείς αυτόν τον λόγο, όπως και εκείνο των ποιητών –η ποίηση είναι γενναιόδωρη, όπως λέει και ο ποιητής -, σε ένα γεμάτο θέατρο και σε ένα τέτοιο επίπεδο αποδοχής είναι ο ορισμός του πολιτισμού για μένα. Ο κόσμος δεν παραξενεύτηκε από αυτό που είδε» πρόσθεσε ο δραστήριος σκηνοθέτης, που χειροκροτήθηκε με όλους τους συντελεστές με μεγάλη θέρμη στο φινάλε και των δύο παραστάσεων στην Επίδαυρο (η περιοδεία του Εθνικού με τους «Βατράχους» έχει ξεκινήσει από τον Ιούλιο και από το αρχαίο θέατρο των Φιλίππων). «Ηταν σαν να το περίμενε και τίμησε έναν συγγραφέα, έναν ποιητή που του αξίζει να τιμηθεί». Κάτι που επισήμανε και ο διευθυντής του Εθνικού, Σωτήρης Χατζάκης.

Τίμησε όμως πέρα από τον Αριστοφάνη –στο έργο του οποίου, μοναδική κωμωδία του φετινού καλοκαιριού στην Επίδαυρο, έδωσε δυναμικά το «παρών» –και την Ποίηση, θα προσθέταμε. Ποια μεγαλύτερη νίκη;