Διακοπές φαίνεται να έχει πάει ο τζίρος των εμπορικών επιχειρήσεων, αφήνοντας τους εμπόρους μάταια να περιμένουν για ανάκαμψη της αγοράς.
Ακόμα και η αυξημένη φέτος τουριστική κίνηση δεν φάνηκε, τουλάχιστον τον Ιούλιο, να φέρνει τα επιθυμητά αποτελέσματα και τα υψηλά ποσοστά των εκπτώσεων, όσο δελεαστικά και αν είναι, δεν προσελκύουν τους καταναλωτές. Μάλιστα, σύμφωνα με τους εκπροσώπους του εμπορικού κόσμου, η μείωση του τζίρου κυμαίνεται από 10% έως και 20% σε σχέση με πέρυσι. Ερευνα της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου δείχνει ότι ακόμα και σε τουριστικές περιοχές η πορεία των πωλήσεων των εμπορικών καταστημάτων ήταν πτωτική.
Ετσι, αντίθετα από την πρώτη εβδομάδα όταν η αγορά κινήθηκε, το διάστημα που ακολούθησε οι πωλήσεις για τα περισσότερα καταστήματα ήταν σε χαμηλότερα επίπεδα και μόνο 8% των εμπόρων εκφράζει ικανοποίηση από τις πωλήσεις.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΣΕΕ συνολικά, η καλοκαιρινή εκπτωτική περίοδος από άποψη πωλήσεων των εμπορικών καταστημάτων κινήθηκε στα ίδια ή ακόμα και σε λίγο χαμηλότερα επίπεδα από την αντίστοιχη περυσινή. Μία στις δύο επιχειρήσεις πραγματοποίησε πωλήσεις ανάλογες με τις περυσινές, ενώ για το 44% οι πωλήσεις ήταν μειωμένες και μόνο για το 5% ήταν αυξημένες, κυρίως σε καταστήματα ένδυσης και υπόδησης.
Ενδεικτικό της αναδουλειάς είναι ότι σε μεγάλα αστικά κέντρα όπως ο Πειραιάς, η Πάτρα, το Ηράκλειο και η Λάρισα η πτώση των πωλήσεων κυμαίνεται μεταξύ 10% και 20%. Ακόμα και σε τουριστικές περιοχές όπως η Κρήτη, η Ρόδος και η Κέρκυρα, ενώ αναμενόταν αυξημένη επισκεψιμότητα λόγω της τουριστικής περιόδου η οποία θα μπορούσε να μεταφραστεί σε αύξηση της εμπορικής κίνησης, αυτή δεν καταγράφηκε.
Συγκριτικά με τα στοιχεία της προηγούμενης χρονιάς, στο Ηράκλειο και στο Ρέθυμνο τα τουριστικά είδη σημειώνουν τις πρώτες δύο εβδομάδες πτώση 30%, στα Χανιά 20%, ενώ στη Ρόδο όπως και στην Κέρκυρα η αγορά ήταν ελαφρώς υποτονική αλλά κοντά στα περυσινά επίπεδα.
Μάλιστα, σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, παρότι η αύξηση του τουρισμού είναι εντυπωσιακή για τη φετινή χρονιά, ακόμα οι επιδόσεις αυτές δεν έχουν μεταφραστεί σε αύξηση της αγοραστικής κίνησης και κατ’ επέκταση του τζίρου των καταστημάτων, ιδίως σε παραδοσιακούς τουριστικούς προορισμούς.
Φειδωλοί και οι τουρίστες
Ακόμα και η αυξημένη φέτος έλευση ξένων επισκεπτών στη χώρα μας δεν μεταφράστηκε σε αύξηση του τζίρου των καταστη-μάτων σε τουριστικούς προορισμούς