Τρια μοιάζουν να είναι τα φαβορί στην κούρσα για τις δύο ομάδες των 14 περιφερειακών αεροδρομίων (επτά συν επτά), καθώς μεθαύριο Παρασκευή εκπνέει η προθεσμία κατάθεσης προσφορών στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ.
Τα ονόματα που δείχνουν τις τελευταίες εβδομάδες τη μεγαλύτερη κινητικότητα είναι σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, οι κοινοπραξίες της αργεντίνικης Corporation America-Μέτκα, της γαλλικής Vinci-Ελλάκτωρ, και της γερμανικής Fraport-όμιλος Κοπελούζου, χωρίς να αποκλείεται τα περιφερειακά αεροδρόμια να διεκδικήσουν και άλλοι επενδυτές.
Τέσσερις ακόμη επενδυτές συμμετέχουν στο διαγωνισμό, και συγκεκριμένα η γαλλική Aeroport De La Cote d’Azur, η κοινοπραξία J&P Αβαξ – Zurich Airport, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, και ο όμιλος Advent.
Η προθεσμία κατάθεσης των προσφορών εκπνέει την Παρασκευή, το ΤΑΙΠΕΔ θα ανακοινώσει αυθημερόν πόσες και από ποιούς υποβλήθηκαν, αυτές ωστόσο θα αποσφραγιστούν στην πρώτη συνεδρίαση του διοηκητικού του συμβουλίου, πιθανώς την επόμενη εβδομάδα.
Τα αεροδρόμια αποτελούν μαζί με τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ τη μοναδική ελπίδα για σοβαρή άντληση εσόδων από το ΤΑΙΠΕΔ το επόμενο διάστημα, καθώς πολλοί διαγωνισμοί πηγαίνουν από παράταση σε παράταση, ενώ τα έσοδα απέχουν πολύ από τον πολλάκις αναθεωρημένο στόχο.
Στο Ταμείο ποντάρουν πολύ στα αεροδρόμια. Αυτός είναι και ο λόγος που το αίτημα κάποιων επενδυτών να τους δοθεί παράταση (όπως και έγινε, από τις 30 Σεπτεμβρίου στις 10 Οκτωβρίου) προκειμένου να προετοιμάσουν καλύτερα τις δεσμευτικές τους προσφορές, ερμηνεύθηκε από στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ ως ένδειξη μεγάλου ενδιαφέροντος για το συγκεκριμένο διαγωνισμό.
Σε κάθε περίπτωση, η μεγάλη φέτος αύξηση της τουριστικής κίνησης ανεβάζει αναμφισβήτητα την υπεραξία των αεροδρομίων, τα οποία θα παραχωρηθούν σε δύο ομάδες, για διάστημα σαράντα ετών με δυνατότητα επέκτασης για άλλα δέκα.
Δέσμευση για επενδύσεις 300 εκατ. ευρώ
Οι νικητές του διαγωνισμού δεσμεύονται ότι θα αναλάβουν να εκτελέσουν επενδυτικό πρόγραμμα ύψους μέχρι 300 εκατ. ευρώ και για τις δύο ομάδες.
Η α’ ομάδα αποτελείται από τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Χανίων, Κέρκυρας, Ζακύνθου, Κεφαλλονιάς, Ακτίου και Καβάλας, με option για την Αλεξανδρούπολη, τον Άραξο, την Καλαμάτα και τη Νέα Αγχίαλο.
Η β’ ομάδα απαρτίζεται από τους αερολιμένες Ρόδου, Κω, Σκιάθου, Μυκόνου, Σαντορίνης, Σάμου και Μυτιλήνης, με option και τους αερολιμένες Χίου, Καρπάθου, Νέας Αγχιάλου και Λήμνου. Εξαιρείται από τη διαδικασία το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» του Ηρακλείου, το οποίο θα αξιοποιηθεί στο πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης για την ανάπτυξη του νέου διεθνούς αερολιμένα στο Καστέλι.
Σε κάθε περίπτωση, δεδομένου και της συνεχιζόμενης ανόδου της τουριστικής κίνησης της χώρας, είναι σαφές ότι τα αεροδρόμια έχουν πολύ σημαντική κρυφή αξία που πηγάζει από την δυνατότητα βελτίωσης της χρήσης των υποδομών τους, όσο κι από την δυνατότητα ανάπτυξης των ακινήτων, τα οποία μένουν σήμερα υπανάπτυκτα και υποχρησιμοποιούνται.