Τα λουκέτα ξεκλειδώθηκαν και μπήκαν σε συρτάρι, τα ρολά σηκώθηκαν, οι επαγγελματικοί χώροι καθαρίστηκαν, τα σύνεργα της δουλειάς τοποθετήθηκαν, οι ταμπέλες ξαναπήραν τη θέση που κατείχαν πριν από δεκαετίες και άναψαν για μία ακόμη φορά. Ενα κοινόβιο από διάσπαρτες κυψέλες δημιουργίας αφήνει ήδη τα δικά του «Ιχνη εμπορίου» στην ιστορική Στοά Εμπόρων, στην οδό Βουλής 10-12.

Μέσα από την πρωτοβουλία του αρχιτεκτονικού γραφείου ΠΟΤΕΜΚΗΝ (των Μάρθας Γιαννακοπούλου, Χάρη Μπίσκου και Κλέλιας Θερμού), το άλλοτε ακμαίο εμπορικό κύτταρο στο ισόγειο του μεγάρου του Ταμείου Ασφαλίσεως Εμπόρων, μία από τις 170 στοές με εμπορικά καταστήματα της Αθήνας, φαίνεται να αποτινάζει τον ασφυκτικό μανδύα της οικονομικής κρίσης από πάνω του και να διεκδικεί το δικαίωμα στη ζωή με νέους όρους.

Μέχρι τα μέσα Μαρτίου, δέκα χώροι παραχωρήθηκαν δωρεάν (από τον ΟΑΕΕ, με τον Δήμο Αθηναίων να καλύπτει τα λειτουργικά έξοδα) σε έντεκα ομάδες (καλλιτέχνες, σχεδιαστές, τεχνίτες, επιμελητές, δεξιοτέχνες, αρχιτέκτονες, γραφίστες, μουσικούς, εφευρέτες, μαγείρους και μικρές επιχειρηματικές συμπράξεις) με έναν όρο: να τους αξιοποιήσουν ως πειραματικά εργαστήρια παραγωγής και διερεύνησης νέων ιδεών ή ως εκθετήρια του έργου τους και με τη σειρά τους θα πρέπει να μεταδίδουν γνώση, εμπειρία, δημιουργικότητα σε όποιον ενδιαφέρεται αφιλοκερδώς.

Τα καταστήματα. Σε αυτή τη βάση, τουλάχιστον δύο φορές τον μήνα, κατά τη διάρκεια της φιλοξενίας, θα διοργανώνονται από κάθε κατάστημα ανοιχτά εργαστήρια για το κοινό με οποιαδήποτε μορφή (σεμινάρια εκμάθησης, έκθεση νέων ιδεών και προϊόντων, ανοιχτές παρουσιάσεις, προβολές, συζητήσεις).

Το πάλαι ποτέ κατάστημα καλλυντικών Παππά, εφαλτήριο για τα αδέλφια Χόντου –«πίσω στη δεκαετία του ’60 εδώ έμαθαν τα μυστικά της δουλειάς οι αδελφοί Χόντου» εξηγεί ο αρχιτέκτονας Χάρης Μπίσκος –φιλοξενεί το Συνεργαστήριον, τη 12μελή κολεκτίβα από γραφίστες και μεταξοτύπες, στο οποίο ο επισκέπτης θα έχει την ευκαιρία να μυηθεί στα μυστικά της μεταξοτυπίας, στην κατασκευή χειροποίητου χαρτιού, στον σχεδιασμό γραμματοσειρών, «οτιδήποτε έχει να κάνει με το αυτοσχέδιο χειροποίητο τύπωμα» δίνει το πλαίσιο δράσης ο κ. Μπίσκος.

Περίπου στο μέσον της Στοάς, το αλλοτινό πρακτορείο ΟΠΑΠ η παρέα των Fixers το μετέτρεψε σε δημιουργικό χώρο – εργαστήριο τρισδιάστατων εκτυπωτών. Τους ενδιαφέρει, λένε, να δείξουν πώς «η υψηλή τεχνολογία του 3D printing δεν είναι προνόμιο των λίγων αλλά δικαίωμα των πολλών». Ασχολούνται με την έρευνα, τον σχεδιασμό και την κατασκευή τρισδιάστατων εκτυπωτών, αλλά και με τη μελέτη και κατασκευή σαρωτών τρισδιάστατων αντικειμένων.

Ο Θεόφιλος Λαζάρου μεταμόρφωσε τον χώρο που κάποτε ήταν αποθήκη τσιγάρων σε εργαστήριο – εκθετήριο μουσικών οργάνων. Στον Παλίσανδρό του κατασκευάζει και επισκευάζει έγχορδα μουσικά όργανα και φιλοδοξεί να γίνει «στέκι συνάντησης και ζύμωσης όσων ενδιαφέρονται για τα χειροποίητα μουσικά όργανα».

Τα λουλούδια συνήθως τα έχουμε για να τα μυρίζουμε. Κάποια όμως τρώγονται. Αυτά και άλλα γευστικά εικαστικά μυστικά αποκαλύπτουν τρία κορίτσια στο ανταλλακτήριο κατάστημα FlowerGirls – The Shop που διατηρούν στη Στοά. Τα μέλη αυτοπροσδιορίζονται ως μια εικαστική ομάδα που δημιουργεί συμμετοχικά έργα τέχνης, συμμετοχικές γαστρονομικές παραστάσεις (participatory food performances). «Τα μέσα που χρησιμοποιούμε είναι κυρίως φαγητά και ποτά με βάση τα βρώσιμα λουλούδια καθώς και αντικείμενα της καθημερινής ζωής» σημειώνουν. Με τα «Ιχνη εμπορίου» η Στοά Εμπόρων επανατοποθετείται στον χάρτη του ιστορικού Κέντρου και ξαναγίνεται πέρασμα όχι μόνο για όσους εργάζονται στην περιοχή, αλλά και για εκείνους που πηγαίνουν μια βόλτα στην καρδιά της πόλης.