Υπάρχει μια κινητικότητα γύρω από τη βεβαιότητα ότι οι δανοί σχεδιαστές φέρνουν την ποιότητα και τη διάρκεια ενός νέου στυλ στις προτάσεις τους. «Μας ενδιαφέρει η ποιότητα παρά η ποσότητα. Μας αρέσουν τα απλά πράγματα που διαρκούν για πάντα» αποσαφηνίζει μια από τις επιδραστικές φυσιογνωμίες της δανέζικης μόδας, η μπλόγκερ Μαρί Γιέντιγκ, μιλώντας στην αγγλική εφημερίδα «Γκάρντιαν» ως «ξεναγός» των ειδικών καλεσμένων στην πρόσφατη διοργάνωση της Εβδομάδας Μόδας της Κοπεγχάγης.
Υπάρχει η συνήθεια ανάμεσα στους Δανούς να αποκτούν λίγα και όμορφα πράγματα τα οποία αντέχουν στον χρόνο και στη συχνή χρήση. Σε αυτό τους βοηθά η γενική αδιαφορία για το βαρόμετρο των τάσεων καθώς και η διάκριση μεταξύ χαλαρής καθημερινής εμφάνισης και εργασιακού επίσημου ντυσίματος «γραφείου». Αλλωστε, το κυριότερο χαρακτηριστικό στο δανέζικο στυλ, στο οποίο τώρα πια έχει αρχίσει και η υπόλοιπη πλευρά της ευρωπαϊκής μόδας να δίνει σημασία, είναι μια συγκεκριμένη χρωματική παλέτα: μαύρο, λευκό, γκρι ανθρακί και για τους πολύ τολμηρούς μπλε μαύρο.
Η Δανία λοιπόν έχει τη στιγμή της. Υπάρχει η αρχιτεκτονική παράδοση του Αρνε Γιάκομπσεν για τον καθολικό σχεδιασμό από το ντιζάιν του αντικειμένου έως το σχέδιο των κτιρίων των πόλεων με τις ευθύγραμμες καθαρές φόρμες που έχει περάσει και στο ντιζάιν των ρούχων. Το έδειξε η Εβδομάδα Μόδας της Κοπεγχάγης. Το ενισχύει η σοδειά των τηλεοπτικών αστυνομικών σίριαλ που ξεκίνησε με το «Forbydelsen» (The Killing), το «Borgen», το «Bron» (Η Γέφυρα) που τα είδαμε και στην ελληνική τηλεόραση τόσο στη δανέζικη όσο και στην αμερικανική εκδοχή τους. Σε αυτά είδαμε τις γυναίκες ντετέκτιβ της Δανίας να διαχειρίζονται την εξουσία των υψηλών καθηκόντων τους με γοητεία ισάξια εκείνης που στο παρελθόν ανήκε στους σκληρούς νουάρ τύπους της κλασικής αμερικανικής αστυνομικής λογοτεχνίας. Μόνο που η χαρακτηριστική καμπαρντίνα του ντετέκτιβ έχασε τη στυλιστική της επιρροή χάρη στο πλεκτό ζακάρ πουλόβερ της πρωταγωνίστριας του «Forbydelsen», ντετέκτιβ Σάρα Λουντ.
Στην περιοχή των στερεοτύπων της μόδας, η σύγχρονη Δανή ανοίγει νέα κατηγορία. Η εικόνα της σύγχρονης κομψότητας την οποία πρεσβεύει είναι όταν κάνει ποδήλατο μαζί με τον μουσάτο γκέι φίλο της. Γι’ αυτούς άλλωστε η δανέζικη εταιρεία παιχνιδιών Lego αφιέρωσε τις φιγούρες χίπστερ από πολύχρωμα τουβλάκια. Γι’ αυτήν τη βόλτα εκείνη θα φορέσει ένα μαύρο «ψαγμένο» στη λεπτομέρεια της τσέπης του γιλέκο, το ανάλογο ίσιο, κοντό στους αστραγάλους, μαύρο παντελόνι της, λευκό πουκάμισο και δετά ανδρικά μαύρα παπούτσια με στρογγυλή φόρμα. Ο χοντρός μάλλινος σκούφος των ψαράδων που χαρακτηρίζει εκείνους που δουλεύουν σε σκανδιναβικό αλιευτικό της Βόρειας Θάλασσας θα προστατεύει από τον παγωμένο αέρα της Κοπεγχάγης το κεφάλι της. Γι’ αυτό και τα ξανθά μακριά μαλλιά της θα έχουν χωρίστρα στη μέση και θα πέφτουν ατημέλητα στους ώμους της. Καθώς θα κατευθύνονται προς ένα κατάστημα βιολογικών προϊόντων, θα αγοράσουν γάλα σόγιας και βιολογικές νιφάδες δημητριακών. Αυτή είναι η τυπική αφήγηση των εικόνων που αναδεικνύονται μέσα από τις σελίδες των περιοδικών αρχιτεκτονικής όπως το «Wallpaper», της αδελφικής του έκδοσης ταξιδιωτικών περιηγήσεων «Monocle», ενώ αντίστοιχες εικόνες καθαρολογικής αισθητικής αναπαράγουν οι πίνακες ιδεών για εσωτερική διακόσμηση στο ιντερνετικό «Pinterest».
Στυλιστική αφήγηση. Η μόδα της Κοπεγχάγης κατεβαίνει ως ψυχρός άνεμος που ανανεώνει το γηρασμένο πρόσωπο μιας κυρίας συνηθισμένης στα δυτικοευρωπαϊκά πρότυπα της μόδας. Και μαθημένης να ντύνεται παραδοσιακά με αγγλικά τουίντ, ιταλικά κασμίρια και γαλλικά ταγέρ. Ομως η σύγχρονη αντισυμβατική ανέμελη θηλυκότητα του μοντέλου από τη Δανία Φρέγια Μπέχα Ερικσεν μετατόπισε το ενδιαφέρον αναζήτησης νέου ξαφνιάσματος. Οι μελαχρινές μακριές και αχτένιστες αφέλειές της θεωρούνται η λεπτομέρεια που εκτόπισε τις μελί αποχρώσεις των μαλλιών της Βραζιλιάνας Ζιζέλ Μπίντχεν από τις προτιμήσεις των νεαρών πελατισσών στα κομμωτήρια του δυτικού ημισφαιρίου.
Μετά την επέλαση του normcore (του απροσδιόριστου, κανονικού ντυσίματος χωρίς στυλιστικές κορυφώσεις) οι δανοί σχεδιαστές ρίχνουν στη μόδα των δρόμων την αισθητική του ντιζάιν ποιότητας, χωρίς υπερβολές και υπονοούμενα ερωτισμού. Η μόδα από την Κοπεγχάγη σίγουρα δεν προσφέρει ρούχα που θα εξυπηρετήσουν τη γυναικεία διάθεση για σέξι ντύσιμο πρώτου βαθμού ευκολίας. Οι φαρδιές φόρμες των πλεκτών, οι ασυμμετρίες των επιστρώσεων (layering), η μινιμαλιστική αυστηρότητα των φορεμάτων, η καλλιτεχνική τόλμη των γραφιστικών σχεδίων στα υφάσματα με prints δεν προκαλούν οπτικές αναταράξεις.
Ωστόσο: η συλλογή Mark Kenly Domino Tan άρχισε να φημίζεται για τις ραμμένες γλυπτικές γραμμές των ρούχων φτιαγμένων από μοντέρνα υφάσματα επιπλώσεων. Η συλλογή By Malene Birger δίνει έμφαση στην άνεση της θηλυκής εκζήτησης με τη χρήση της ανδρικής φανέλας για ραμμένο φόρεμα γραφείου, στον συνδυασμό ζιπ κιλότ με μπλέιζερ και ανοιχτόχρωμο πουκάμισο, μπλούζες με τονισμένους στρογγυλούς φαρδείς ώμους, πλισέ μίντι φούστες. Επίσης, ο σχεδιαστής Χένρικ Βίμπσκοβ είναι γνωστός για ένα ασύμβατο ντύσιμο που το εμπλουτίζει με πειραματισμούς της φόρμας των σπορ ρούχων και με στοιχεία από χειροποίητες τεχνικές από όλον τον κόσμο. Οι σχεδιάστριες Ρίκε Μπαουμγκάρτεν και Χέλε Χεστεχάβε της συλλογής Baum und Pferdgarten δουλεύουν πάνω σε ένα πονηρό γύρισμα της θηλυκότητας και παρουσιάζουν σπορ κομμάτια με συνδυασμούς από αταίριαστα prints. Οπως το προτείνει η φαρδιά μπλούζα του μπέιζμπολ φορεμένη με μαύρη φούστα με βολάν και η κοντή ζακέτα κομμένη σαν γραμμή κιμονό.