Τον σκληρό λογαριασμό των 7,9 δισ.. που αποτελεί το κόστος των μέτρων της κυβέρνησης για την επίτευξη συμφωνίας με τους πιστωτές της χώρας, για τη διετία 2015- 2016 επιχειρούν να καταγράψουν κυβερνητικοί κύκλοι, απευθυνόμενοι τόσο σε εκείνους που θα πληρώσουν αυτό το λογαριασμό, όσο και στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ.
Όπως αναφέρουν κυβερνητικές πηγές «η πρόταση της κυβέρνησης δεν αποτελεί μέρος του προγράμματός της», Ωστόσο, όπως προσθέτουν «είναι αποτέλεσμα σκληρών και επίπονων διαπραγματεύσεων προκειμένου να υπάρξει συμφωνία που δεν θα θίγει τα εργασιακά δικαιώματα, δεν θα διαλύει τον κοινωνικό ιστό και θα δίνει προοπτική.
Μια πρόταση, που, όμως, δεν καταδικάζει τη χώρα σε σκληρή λιτότητα και συνιστά μία βιώσιμη λύση για την ελληνική οικονομία, χωρίς επιβάρυνση για τα χαμηλά και τα μεσαία εισοδήματα. Η κυβέρνηση δεν επιζητά μια ακόμα συμφωνία που θα παρατείνει την αβεβαιότητα αλλά διεκδικεί μία λύση που θα διευθετεί μεσοπρόθεσμα ζητήματα που ταλανίζουν την ελληνική οικονομία και κοινωνία».
Προσπαθώντας να διασκεδάσει τις εντυπώσεις από το δυσβάσταχτο κόστος των μέτρων που περιλαμβάνονται στις προτάσεις της η κυβέρνηση προτάσσει την ανάγκη «να διευθετηθεί το ζήτημα του χρέους και της μεσοπρόθεσμης χρηματοδότησης ώστε να μπει τέλος στον φαύλο κύκλο της αβεβαιότητας.
Να μην αναγκάζεται η χώρα να παίρνει συνεχώς νέα δάνεια προκειμένου να ξεπληρώνει τα προηγούμενα. Για αυτό ακριβώς ως μία λύση ουσιαστική έχει προταθεί η εξαγορά των ομολόγων Τρισέ [SMP Bonds] ύψους 27 δισ. ευρώ από τον ESM, ώστε με αυτό τον τρόπο να λήγουν μετά το 2022, να έχουν χαμηλότερα επιτόκια, ενώ να δίνεται η δυνατότητα στην Ελλάδα να συμμετέχει στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ».
Σύμφωνα πάντα με πηγές του Μαξίμου «το σχέδιο συμφωνίας περιλαμβάνει ακόμα την χρηματοδότηση της ανάπτυξης, ιδίως στις υποδομές και τις νέες τεχνολογίες, μέσω ενός επενδυτικού πακέτου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων».
Παράλληλα, κυβερνητικές πηγές επαναλαμβάνουν τις συγκρίσεις των μέτρων που προτείνονται τώρα με τις κινήσεις της προηγούμενης κυβέρνησης. Σ’ αυτή τη λογική υποστηρίζουν τώρα ότι «η ελληνική πρόταση προβλέπει χαμηλά πρωτογενή πλεονάσματα 1% και 2% για το 2015 και το 2016 αντίστοιχα, έναντι 3% και 4,5% που είχε υπογράψει η κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου. Μόνο για το 2016 η οικονομία θα απαλλαγεί από μέτρα ύψους 8,2 δισ. ευρώ!
Σε βάθος πενταετίας ο συνολικός δημοσιονομικός χώρος που εξασφαλίζεται φτάνει τα 15,4 δισ. ευρώ, πάνω, δηλαδή, από το 8,5% του σημερινού ΑΕΠ».
Χαμηλόμισθοι- χαμηλοσυνταξιούχοι
Η κυβέρνηση επιχειρεί επίσης να περάσει το μήνυμα ότι τα μέτρα που προτείνει δεν πλήττουν τους οικονομικά ασθενέστερους. Για το λόγο αυτό πηγές του Μαξίμου αναφέρουν ότι «η κυβέρνηση τροποποίησε τις κλίμακες στην εισφορά αλληλεγγύης προκειμένου να μην πληρώνουν οι χαμηλόμισθοι και χαμηλοσυνταξιούχοι.
Να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου είχε εξαγγείλει μείωση κατά 30% της εισφοράς αλληλεγγύης μόνο αν το 2014 είχε πρωτογενές πλεόνασμα 1,5%. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, όμως, το 2014 το πρωτογενές πλεόνασμα ήταν μόλις 0,4%, γεγονός που δεν θα οδηγούσε σε μείωση της εισφοράς αλληλεγγύης. Η πρόταση της κυβέρνησης είναι:
* 12.000 – 20.000 ευρώ 0,7% [από 1%]
* 20.001 – 30.000 ευρώ 1,4% [από 2%]
* 30.001 – 50.000 ευρώ 2,0% [από 2%]
* 50.001 – 100.000 ευρώ 4,0% [από 3%]
*100.001 – 500.000 ευρώ 6,0% [από 4%]
* Πάνω από 500.000 ευρώ 8,0% [νέα κλίμακα]».
Ο ΦΠΑ
Σε ό,τι αφορά τις αλλαγές στον ΦΠΑ, κυβερνητικές πηγές επιβεβαιώνουν ότι παραμένουν οι τρεις συντελεστές 23%,13% και 6% [από 6,5%]. «Ενέργεια, νερό, εστίαση διατηρούνται στο μεσαίο συντελεστή ενώ μειώνεται, έστω κατά 0,5%, ο ΦΠΑ σε φάρμακα/βιβλία. Οι θεσμοί ζητούσαν δύο συντελεστές [11% και 23%] όπου τα φάρμακα εντάσσονταν στο 11% και ενέργεια, νερό, εστίαση στο 23%.»
Τι ζητούσαν οι θεσμοί
Σύμφωνα με κυβερνητικούς αξιωματούχους, οι θεσμοί ζητούσαν:
* Την κατάργηση του ειδικού καθεστώτος φορολογίας εισοδήματος.
* Την κατάργηση των επιδοτήσεων για το πετρέλαιο θέρμανσης.
* Την κατάργηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης των αγροτών.
* Τη διενέργεια μελέτης για την κοινωνική πολιτική με στόχο την περικοπή δαπανών κατά 0,5% του ΑΕΠ, δηλαδή 900 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, αυτά τα μέτρα η κυβέρνηση δεν τα αποδέχθηκε, ενώ στελέχη της υποστηρίζουν ότι η δική της πρόταση «μεταφέρει τα βάρη στα υψηλότερα στρώματα, βρίσκει νέες πηγές εσόδων και μειώνει τις δαπάνες, όχι από τον πυρήνα του κοινωνικού κράτους, όπως έκαναν οι προηγούμενες κυβερνήσεις, αλλά από εκεί όπου υπάρχουν περιθώρια». Εξειδικεύοντας, πηγές του Μαξίμου υποστηρίζουν ότι:
* Αυξάνεται από το 2016, κι όχι από το 2015, ο συντελεστής φορολογίας των ΑΕ και ΕΠΕ [όχι των ελεύθερων επαγγελματιών και των ατομικών επιχειρήσεων] από το 26% στο 29%.
* Επιβάλλεται έκτακτη εισφορά 12% στις επιχειρήσεις με κέρδος πάνω από 500.000 ευρώ.
* Αυξάνεται ο φόρος πολυτελείας [αυτοκίνητα άνω των 2500 κ.εκ., πισίνες, αεροπλάνα, ιδιωτικά σκάφη άνω των 10 μέτρων].
* Εφαρμόζεται ο φόρος τηλεοπτικών διαφημίσεων και θα διεξαχθούν διαγωνισμοί για τις τηλεοπτικές άδειες και τις άδειες κινητής τηλεφωνίας.
* Επιβάλλεται φορολογία στα ηλεκτρονικά παίγνια (VLTs).
* Μειώνονται οι αμυντικές δαπάνες κατά 200 εκατ. ευρώ.
Φορολογική διοίκηση
Σύμφωνα πάντα με όσα αναφέρουν κυβερνητικές πηγές, σε ό,τι αφορά τη φορολογική διοίκηση, οι θεσμοί ζητούσαν :
* Τη μείωση του ποσού των 1500 ευρώ και την κατάργηση του ανώτατου ορίου 25% στις κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών για χρέη στην εφορία
* Την αύξηση του επιτοκίου που εφαρμόζεται στο πρόγραμμα ρύθμισης οφειλών
Στη συμφωνία ωστόσο αναμένεται να περιληφθούν:
* Καταπολέμηση του λαθρεμπορίου πετρελαίου, μεταξύ άλλων και μέσω του εντοπισμού των αδήλωτων δεξαμενών.
* Εντατικοποίηση των ελέγχων στα τραπεζικά εμβάσματα [π.χ. λίστα Λαγκάρντ] και εφαρμογή μέτρων για την εθελοντική αποκάλυψη περιουσιακών στοιχείων.
* Ενίσχυση της διοικητικής επίλυσης διαφορών για την επιτάχυνση των εκκρεμών υποθέσεων.
* Προώθηση των ηλεκτρονικών πληρωμών.
* Φοροαπαλλαγές σε μόνιμους κατοίκους νησιών με χαμηλά εισοδήματα.
Οι πρόωρες συντάξεις
Οι πρόωρες συντάξεις θα περιοριστούν από το 2016 σταδιακά [και όχι από 30.06.2015] μέχρι το 2025, διατηρώντας τις εξαιρέσεις για ειδικές κατηγορίες [βαρέα και ανθυγιεινά, μητέρες ΑΜΕΑ], χωρίς να θίγονται θεμελιωμένα δικαιώματα.
Κατά την κυβέρνηση στη συμφωνία θα προβλέπονται και τα παρακάτω:
-Το ΕΚΑΣ δεν θα καταργηθεί αλλά θα αντικατασταθεί από το 2020 από ένα νέο πλαίσιο προστασίας των χαμηλοσυνταξιούχων.
-Δεν θα εφαρμοστεί η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος, που θα μείωνε τις συντάξεις κατά 500 εκατ. ευρώ.
-Θα αυξηθεί η σύνταξη ανασφάλιστων του ΟΓΑ.
– Παραμένουν οι φόροι υπέρ τρίτων που χρηματοδοτούν το ασφαλιστικό σύστημα.
– Δεν αλλάζουν τα ηλικιακά όρια συνταξιοδότησης στα 67 έτη, όπως ζητούνταν για όσους βγουν στη σύνταξη από την 30η Ιουνίου 2015.
Η αγορά εργασίας
Σύμφωνα με όσα θα προβλέπονται στη διαφαινόμενη συμφωνία, όπως περιγράφεται από κυβερνητικές πηγές η ελληνική πλευρά «δεν αποδέχθηκε τη διατήρηση του ισχύοντος πλαισίου των συλλογικών διαπραγματεύσεων μέχρι το τέλος του 2015, και θα επαναφέρει το προηγούμενο πλαίσιο».
Επιπλέον, οι ίιες πηγές επιμένουν ότι η κυβέρνηση δεν αποδέχθηκε τις μαζικές απολύσεις και τον συνδικαλιστικό νόμο σύμφωνα με τις «καλές πρακτικές» των χωρών της ΕΕ. Επίσης, δεν αποδέχθηκε «να μην ανακληθούν οι νομικές παρεμβάσεις της προηγούμενης περιόδου στα εργασιακά». Αυτό σημαίνει ότι είναι έτοιμη να νομοθετήσει για την επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων εργασίας και την αύξηση του κατώτατου μισθού.
Η αγορά
Σύμφωνα με ανεπίσημη ενημέρωση από την κυβέρνηση έχει κατατεθεί «ολοκληρωμένη πρόταση για την πάταξη των μονοπωλίων και των ολιγοπωλίων, την πτώση των τιμών των προϊόντων και τη συνακόλουθη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των πολιτών.
Η πρόταση αυτή περιλαμβάνει μια σειρά από πρωτοβουλίες για τη μείωση του διοικητικού κόστους, την προώθηση των εξαγωγών, και την απλοποίηση των διαδικασιών λειτουργίας των επιχειρήσεων σε συνεργασία με Διεθνείς Οργανισμούς. Περιλαμβάνει επίσης στοχευμένες παρεμβάσεις σε κλειστές αγορές, απορρίπτοντας την προσέγγιση των θεσμών για την εφαρμογή των «υπολοίπων» του προηγούμενου προγράμματος σε σχέση με την απελευθέρωση της αγοράς του γάλακτος, των αρτοποιείων, των φαρμακείων και την λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές».
Στα επιμέρους ζητήματα της διαφαινόμενης συμφωνίας, η κυβέρνηση καταλήγει στις συζητήσεις με τους εταίρους στα εξής:
– Ενέργεια: Απορρίφθηκε την πρόταση των θεσμών για την ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, καθώς και τη λειτουργία της «μικρής ΔΕΗ».
-Δημόσιος Τομέας: Δεν θα γίνει καμία περικοπή σε μισθούς του δημόσιου τομέα, με βάση τα όσα ίσχυαν στις 31/12/2014.
-Διαφθορά: Μέχρι το τέλος Ιουλίου, η κυβέρνηση θα καταθέσει μια ολοκληρωμένη Στρατηγική Πρόταση ενάντια στη διαφθορά.
Ιδιωτικοποιήσεις
Στις ιδιωτικοποιήσεις η συμφωνία αναμένεται να προβλέπει:
* Ελάχιστο ποσό επένδυσης για κάθε ιδιωτικοποίηση.
* Προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων.
* Δέσμευση από τη πλευρά των επενδυτών για την προώθηση της τοπικής οικονομίας.
* Υποχρεωτική συμμετοχή του δημοσίου στο κεφάλαιο.
* Προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομίας.
Τέλος, θα εξαιρείται η μεταφορά [πώληση] των μετοχών του ΟΤΕ από τη λίστα των προαπαιτούμενων των θεσμών.