Απαρχαιωμένο ηλεκτρονικό εξοπλισμό έχουν πολλά σχολεία στη χώρα, όπως αποδεικνύεται από το γεγονός ότι υποβλήθηκαν πάνω από 5.000 αιτήσεις για ανανέωσή του!
Η προθεσμία των αιτήσεων έληξε την Παρασκευή 8 Απριλίου και ο αριθμός των αιτήσεων που υποβλήθηκαν έφθασαν τις 5.381. Οι περισσότερες εξ αυτών αφορούσαν Δημοτικά με τον αριθμό των αιτήσεων να ανέρχεται σε 2.201, ενώ ως προς το πλήθος των αιτήσεων ακολουθούν τα Γυμνάσια με 1.195, τα Νηπιαγωγεία με 816, τα Γενικά Λύκεια με 727.
Ο μεγάλος αριθμός των αιτήσεων καταδεικνύει την μεγάλη ανάγκη για την βελτίωση των ψηφιακών υποδομών των σχολείων, αλλά και την ενσωμάτωση των ΤΠΕ στην καθημερινή διδακτική πρακτική. Για την πρώτη φάση του τριετούς προγράμματος αναβάθμισης των ψηφιακών υποδομών των σχολείων θα διατεθούν για φέτος 450 χιλιάδες ευρώ.
Συνολικά το Υπουργείο Παιδείας έχει εξασφαλίσει, μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), 1,5 εκ. ευρώ (για την τριετία), ενώ καταβάλλονται προσπάθειες για επιπρόσθετη χρηματοδότηση του έργου και από το ΕΣΠΑ.
Η αναβάθμιση των υποδομών ΤΠΕ θα πραγματοποιηθεί με την αξιοποίηση παλαιού εξοπλισμού ή/και με την εγκατάσταση σύγχρονων σχολικών εργαστηρίων πληροφορικής χαμηλού κόστους, καθώς και σταθμών εργασίας στις αίθουσες διδασκαλίας.
Προτείνεται η χρήση του λειτουργικού συστήματος Ubuntu Linux, της τεχνολογίας LTSP (Linux TerminalServer Project) και της εφαρμογής ΕΠΟΠΤΗΣ (Epoptes), τα οποία ήδη χρησιμοποιούνται σε πολλά σχολικά εργαστήρια της χώρας.
Σύμφωνα με το υπουργείο παιδείας, μέσω του προγράμματος παρέχονται οι ακόλουθες δυνατότητες:
αντικατάστασης πεπαλαιωμένου, μη λειτουργικού ψηφιακού εξοπλισμού, δηλαδή οθόνες, πληκτρολόγια, κάμερες, ακουστικά-μικρόφωνα, κάρτες μνήμης κλπ.,
συμπλήρωσης εξοπλισμού, δηλαδή πολυμηχανήματα (εκτυπωτές-φωτοτυπικά-σαρωτές), τρισδιάστατοι εκτυπωτές-σαρωτές, σετ ρομποτικής-αισθητήρων, δομημένη καλωδίωση, μεταγωγείς δικτύου, ασύρματη δικτύωση κλπ. και
παροχής εξοπλισμού που διαλειτουργεί με υπολογιστές και εποπτικά εργαλεία για τα οποία, μέσω της αίτησης, θα αποδεικνύεται η ανάγκη προμήθειάς τους και θα τεκμηριώνεται η χρήση τους στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Θα υπάρχει επίσης η δυνατότητα εγκατάστασης ενός επιπλέον εργαστήριου ψηφιακών μέσων, εφόσον υφίσταται ο κατάλληλος χώρος στη σχολική μονάδα, καθώς και η δυνατότητα εξοπλισμού με σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία αιθουσών διδασκαλίας και υφιστάμενων εργαστηρίων φυσικών επιστημών, τεχνολογίας κλπ.
Το Υπουργείο Παιδείας θα προχωρήσει στη βελτίωση της εφαρμογής “Καταγραφής και Αναβάθμισης Ψηφιακών Υποδομών Σχολείων” , η οποία θα παραμείνει ανοικτή για την αποτύπωση των αναγκών των σχολείων, έτσι ώστε να χρησιμοποιηθεί στις επόμενες δράσεις αναβάθμισης των ψηφιακών υποδομών, μέσα από τα Περιφερειακά ή/και Τομεακά Επιχειρησιακά Προγράμματα του νέου ΕΣΠΑ ή από άλλες χρηματοδοτικές πηγές.