Οι τηλεοπτικές διαφημίσεις λαχταριστών τροφίμων κάνουν τα παιδιά να συσχετίζουν τα πρόχειρα φαγητά με την ψυχαγωγία και τους ανοίγουν την όρεξη, αναφέρουν βρετανοί επιστήμονες.
Σε μελέτη που πραγματοποίησαν με 137 παιδιά ηλικίας 8 έως 12 ετών, ανακάλυψαν επίσης ότι τα παιδιά λατρεύουν να βλέπουν αστείες και ευχάριστες διαφημίσεις ανθρώπων που «περνάνε καλά», καθώς και να απομνημονεύουν τη μουσική όσων τα ενδιαφέρουν.
Στο πλαίσιο της μελέτης, οι επιστήμονες από τον φημισμένο ερευνητικό οργανισμό Cancer Research UK (CRUK) έδειξαν στα παιδιά διαφημίσεις τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε λίπη, ζάχαρη ή αλάτι και στη συνέχεια συζήτησαν μαζί τους γι’ αυτές και τη διατροφή τους γενικότερα.
Όπως ανακοίνωσε ο οργανισμός, οι διαφημίσεις επηρεάζουν τόσο πολύ τα παιδιά ώστε τα περισσότερα είπαν πως ένιωσαν ότι πεινάνε την ώρα που τις έβλεπαν, ενώ ένα πρόσθεσε ότι «η διαφήμιση για την πίτσα με έκανε να θέλω να γλείψω την οθόνη»!
Το σοβαρότερο είναι ότι οι δηλώσεις αυτές δεν σημαίνουν ότι τα παιδιά δεν ήξεραν πως ό,τι έβλεπαν είναι ανθυγιεινό. Αντιθέτως, οι γνώσεις των περισσότερων για την υγιεινή διατροφή ήταν σε ικανοποιητικό επίπεδο, αλλά σε πρακτικό προτιμούσαν τα ανθυγιεινά.
Μακροπρόθεσμα, δε, τα παιδιά θυμόντουσαν τις διαφημίσεις, τα φωτεινά τους χρώματα και τις συσκευασίες των τροφίμων, ενώ παραδέχτηκαν ότι πιθανότατα θα τα ζητούσαν όταν θα πήγαιναν στο σούπερ μάρκετ με τους γονείς τους.
Ο CRUK είναι ένας από τους πολλούς υγειονομικούς οργανισμούς της Βρετανίας που ζητούν καθολική απαγόρευση των διαφημίσεων τροφίμων για παιδιά πριν από τις 9 το βράδυ, δεδομένου ότι η κακή διατροφή και η παχυσαρκία συσχετίζονται (και) με πάρα πολλές μορφές καρκίνου.
«Είναι ανησυχητικό το γεγονός ότι τα παιδιά συσχετίζουν τις διαφημίσεις πρόχειρων φαγητών με την ψυχαγωγία και καθίσταται σαφές από τις συζητήσεις μας μαζί τους ότι οι διατροφικές συνήθειές τους μπορούν να επηρεαστούν σημαντικά από τις διαφημίσεις», δήλωσε η δρ JyotsnaVohra, επικεφαλής του Κέντρου Έρευνας Πολιτικών για την Πρόληψη του Καρκίνου του CRUK.
«Τα περισσότερα παιδιά είπαν ότι οι διαφημίσεις τα έκαναν να νιώθουν ότι πεινάνε και σε πολλές περιπτώσεις ασκούσαν άμεση επίδραση, με μερικά παιδιά να παρακαλούν επιτόπου τους γονείς τους να τους αγοράσουν αυτό που είδαν».
Από την πλευρά της, η κυρία Άλισον Κοξ, διευθύντρια Πρόληψης στον CRUK επισήμανε ότι «η αύξηση της παιδικής παχυσαρκίας αποτελεί τεράστια πηγή ανησυχίας και μία εξελισσόμενη επιδημία. Δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο, διότι ξέρουμε ότι τα παχύσαρκα παιδιά έχουν πενταπλάσιες πιθανότητες να γίνουν παχύσαρκοι ενήλικες και ότι οι παχύσαρκοι ενήλικες διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο καρκίνου».