Η θεματική είχε τεθεί εξ αρχής και ήταν σαφής. Η προβολή της διαφορετικότητας. Και από την πρώτη του κιόλας ημέρα το 22ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας φάνηκε πως θα τηρήσει τη σύμβαση αυτή εντός κι εκτός σκηνής, μιας και δεν ήταν λίγοι οι παράγοντες που συνηγόρησαν ώστε να είναι διαφορετική η φετινή πρεμιέρα του. Για πρώτη φορά από τη δημιουργία του, το βράδυ της περασμένης Παρασκευής το κοινό στο Μέγαρο Χορού της μεσσηνιακής πρωτεύουσας δεν υποδέχτηκε η Βίκυ Μαραγκοπούλου (που ήταν παρούσα) αλλά η νέα καλλιτεχνική του διευθύντρια Κατερίνα Κασιούμη. Στο πλευρό της βρέθηκαν επίσης δυνάμεις της Αστυνομίας κι ένας ειδικά εκπαιδευμένος σκύλος προκειμένου να ελέγξουν τις εγκαταστάσεις μιας και υπήρξε τηλεφώνημα –φάρσα όπως αποδείχτηκε –για τοποθέτηση βόμβας.

Για την καθυστέρηση των 45 λεπτών οι θεατές αποζημιώθηκαν και με το παραπάνω από τα εντυπωσιακά παλλόμενα κορμιά των χορευτών του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής που επισκέφτηκε για πρώτη φορά την Καλαμάτα με την παράσταση «Links». Στο σύμπαν που έστησε ο Αντώνης Φωνιαδάκης, ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Μπαλέτου, χώρεσαν οι μπαρόκ μελωδίες των Μπαχ και Χέντελ μαζί με τρεις διαφορετικές σπονδυλωτές χορογραφίες που χαρακτηρίζονταν από έντονες κινήσεις, συνεχή δράση και πολυεπίπεδες ερμηνείες. Αν και το «Selon Desir» άνοιξε δυναμικά τη βραδιά με τα πολύχρωμα κοστούμια και το έντονο φως προς το οποίο έτειναν οι χορευτές, το «Air» ήταν αυτό που έκλεψε τις εντυπώσεις με τις πλαστικές ουδέτερες φιγούρες μέσα στα σκληρά σκοτεινά τετράγωνα.

Τραυματισμός. Το τελευταίο κομμάτι «Links» αλλοιώθηκε από την αναγκαστική απουσία της βασικής χορεύτριας λόγω τραυματισμού με αποτέλεσμα οι άνδρες παρτενέρ της να χρειαστεί να αυτοσχεδιάσουν για να καλύψουν το κενό. Παρά τα μικρά προβλήματα στον συγχρονισμό, οι υπόλοιποι χορευτές άλλοτε ως ταυρομάχοι, άλλοτε ως αυστηροί κριτές των άλλων, κατάφεραν να νικήσουν τον θάνατο και τον σκοτεινό σταυρωμένο και να κλείσουν την ερμηνεία τους εντέλει στο φως. Ετσι εισέπραξαν ακέραιο το χειροκρότημα των παρευρισκομένων, ανάμεσα στους οποίους ο δήμαρχος Καλαμάτας Παναγιώτης Νίκας, ο υφυπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού Αλέξης Χαρίτσης και ο υφυπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης Γιάννης Μπαλάφας, οι βουλευτές του νομού Πέτρος Κωνσταντινέας και Γιώτα Κοζομπόλη, ο πρόεδρος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Σάκης Θεοδωρόπουλος, εκπρόσωποι φορέων της περιοχής και καλλιτέχνες. Η δεύτερη ημέρα του Φεστιβάλ άνοιξε με τις δημιουργίες της Ευαγγελίας Κολύρα και της Αρτεμης Λαμπίρη, που διακρίθηκαν στο Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση τον περασμένο Μάρτιο και στην Καλαμάτα παρουσιάστηκαν σε μία ενιαία παράσταση. Η αυλαία στο στούντιο του Μεγάρου άνοιξε το απόγευμα του Σαββάτου με το «10.000 litres» και τους τρεις πρωταγωνιστές της Κολύρα να κείτονται στο πάτωμα προσπαθώντας να ερευνήσουν τη λειτουργία της αναπνοής. Αλλοτε κλείνοντας τη μύτη ο ένας στον άλλον κι άλλοτε παίρνοντας βαθιές ανάσες που εξαιτίας των μικροφώνων που έφερναν στο στήθος τους γέμιζαν την μικρή αίθουσα με εκκωφαντικούς θορύβους ή μουσικές και χρησιμοποιώντας απότομες κινήσεις αλλά και πρόζα με κάποιες χιουμοριστικές παρατηρήσεις, για σαράντα περίπου λεπτά έκαναν το κοινό να στρέψει την προσοχή του στην ανθρώπινη διάσταση των σχέσεων που ξεδιπλώνονταν μπροστά στα μάτια του.