Με ένα e-mail το μεσημέρι του περασμένου Σαββάτου το Εθνικό Θέατρο ειδοποιούσε ότι δεν υπήρχαν πλέον διαθέσιμα εισιτήρια για την παράσταση της «Αντιγόνης» στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου. Τρεις εβδομάδες πριν, όσοι έφταναν χαλαρά για τη σαββατιάτικη παράσταση του «Πλούτου» διαπίστωναν πως έπρεπε να παρκάρουν έως και δύο χιλιόμετρα μακριά καθώς ο χώρος στάθμευσης είχε γεμίσει ασφυκτικά. Οι αριθμοί άλλωστε είναι αποκαλυπτικοί. Η εναρκτήρια παράσταση στην Επίδαυρο –ο «Πλούτος» σε σκηνοθεσία Γιώργου Κιμούλη –προσέλκυσε 6.200 θεατές στην πρεμιέρα και 9.609 τη δεύτερη, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Ελληνικού Φεστιβάλ, στο πλαίσιο του οποίου εντάσσονται οι παραστάσεις στο αργολικό θέατρο. Η «Ορέστεια», σε σκηνοθεσία του Γιάννη Χουβαρδά, την πρώτη μέρα συγκέντρωσε 4.441 θεατές και τη δεύτερη ημέρα 6.877, ενώ την «Αντιγόνη» του Στάθη Λιβαθινού αντίστοιχα παρακολούθησαν 6.422 και 9.127 θεατές. Αριθμοί που δεν αντέχουν στη σύγκριση με τους περσινούς, με τις «Τρωάδες» από τον Σωτήρη Χατζάκη που άνοιξαν τα Επιδαύρια να έχουν 3.800 και 5.500 θεατές, τους «Αχαρνής» με υπογραφή Γιάννη Κακλέα που ακολούθησαν με 5.000 και 8.000 άτομα και τον «Αίαντα» σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου 4.000 και 6.000 θεατές.

Λανθασμένη σύγκριση, θα πουν πολλοί κι όχι άδικα καθώς η πρώτη παράσταση της περσινής διοργάνωσης συνέπεσε με την εφαρμογή των capital controls, ενώ κι ολόκληρο το καλοκαίρι κύλησε με το μούδιασμα που είχαν επιφέρει ο περιορισμός στην κίνηση κεφαλαίων και η ατμόσφαιρα του δημοψηφίσματος. Ομως και το καλοκαίρι του 2014 η προσέλευση των θεατών στο θέατρο του Πολυκλείτου δεν χαρακτηρίζεται αθρόα. Τις δύο πρώτες εβδομάδες δόθηκε μόνο μία σαββατιάτικη παράσταση –«Ελένη» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά με 4.500 θεατές και «Προμηθέας» με την υπογραφή Εκτορα Λυγίζου με 6.000 θεατές –ενώ ο «Φιλοκτήτης» που σκηνοθέτησε ο Κώστας Φιλίππογλου προσέλκυσε αντίστοιχα 5.000 και 7.000 άτομα.

«Θετική τάση»

Τι συμβαίνει λοιπόν φέτος; Καταγράφεται μια τάση επιστροφής του κοινού στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, παρά το γεγονός ότι η οικονομική κρίση καλά κρατεί;

«Είναι πολύ νωρίς για να κάνουμε απολογισμό, ωστόσο είναι γεγονός ότι καταγράφεται μια θετική τάση» λέει στα «Πρόσωπα» ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος.

«Κανείς, κατά τη γνώμη μου, δεν πάει ώς την Επίδαυρο αν δεν διαισθάνεται ότι αυτό που θα δει τον αφορά» εκτιμά ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου και σκηνοθέτης της sold out «Αντιγόνης» Στάθης Λιβαθινός. «Και σαφώς έχουν παίξει ρόλο στην περίπτωση του Εθνικού Θεάτρου οι προσφορές που συνδυάζουν μετάβαση, εισιτήριο και θεατρολόγο, ο οποίος αναλύει την παράσταση στη διαδρομή, αλλά δεν αρκούν για να γεμίσει το θέατρο» συνεχίζει.

«Οι παραστάσεις είναι εκείνες που κατεβάζουν τον κόσμο στην Επίδαυρο» εκτιμά ο ηθοποιός Νίκος Κουρής, ο οποίος τα τελευταία τέσσερα χρόνια εμφανίζεται ανελλιπώς στην ορχήστρα του Αρχαίου Θεάτρου. «Οταν πρέπει κάποιος να διαθέσει περί τα 150 ευρώ –ποσό τρελό για την εποχή μας –για το ταξίδι, τα εισιτήρια και το φαγητό, είναι προφανές ότι θα επιλέξει μία και μόνο παράσταση. Ελάχιστοι είναι εκείνοι που θα κατέβουν σε δύο».

«Η αυξημένη κίνηση ώς τώρα είναι συμπτωματική» εκτιμά θεατράνθρωπος με μεγάλη εμπειρία στον χώρο και την αποδίδει στους εξής παράγοντες: πρώτον, στους δημοφιλείς ηθοποιούς –ειδικά του «Πλούτου» -, αναγνωρίσιμους στο ευρύ κοινό και μέσω της τηλεοπτικής τους καριέρας. Δεύτερον, στο ότι οι δύο πρώτες παραστάσεις ήταν ιδιωτικές παραγωγές, γεγονός που επιτρέπει στους διοργανωτές να ξεκινήσουν νωρίς την προβολή τους και μάλιστα να «εξαντλήσουν τις όποιες διαφημιστικές δυνατότητες, κάτι που δεν μπορεί να κάνει μόνο του το Φεστιβάλ ή ένα κρατικό θέατρο».

Σημαντικό ρόλο παίζει και η ημερομηνία των παραστάσεων. Τον Ιούλιο ο περισσότερος κόσμος δεν έχει ξεκινήσει τις διακοπές του, ενώ οι παραστάσεις που φιλοξενούνται στο θέατρο κοντά στον Δεκαπενταύγουστο σπάνια έχουν εισπρακτική επιτυχία.

«Βασικό παράγοντα αποτελεί και το έργο που θα παιχτεί. Είναι σχεδόν βέβαιο ότι η “Αντιγόνη”, ο “Οιδίποδας” και η “Μήδεια” θα γεμίσουν το κοίλο. Αντιθέτως, μια λιγότερο γνωστή τραγωδία δεν θα έχει την ίδια απήχηση» μας λέει η ίδια πηγή, που επισημαίνει επίσης και τη σημασία του θεατρικού οργανισμού που είναι υπεύθυνος για την παράσταση. «Υπάρχει κοινό που ακολουθεί το Εθνικό Θέατρο φανατικά. Θεωρεί τις παραγωγές του εγγύηση. Αντιθέτως, επί παραδείγματι ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου όταν κατεβαίνει στην Επίδαυρο δεν κόβει πολλά εισιτήρια, δεν έχει δημιουργήσει το δικό του κοινό».

Λεφτά πάντως δεν φαίνεται να υπάρχουν. Μια ματιά στους χώρους στάθμευσης του θεάτρου δείχνουν πως είναι πολλοί εκείνοι που προτιμούν την οικονομική λύση του πούλμαν που θα αναχωρήσει αμέσως μετά την παράσταση και δεν θα τους βάλει στον πειρασμό του δείπνου σε μια από τις δημοφιλείς ταβέρνες της περιοχής. Αδιάψευστοι μάρτυρες αποτελούν ακόμη και τα σκουπίδια, καθώς οι υπεύθυνοι καθαριότητας του θεάτρου φέτος μαζεύουν τα λιγότερα υπολείμματα από κάθε άλλη χρονιά. «Δεν άλλαξε νοοτροπία το κοινό. Αν είχε αλλάξει, δεν θα άφηνε πίσω του εκατοντάδες μπουκαλάκια με νερό» μας εξηγεί αυτόπτης μάρτυρας. «Είναι προφανές ότι πλέον δεν καταναλώνουν όπως παλιότερα».