Κατάπληκτο εμφανίστηκε το απαξιωμένο Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης, αυτή τη φορά από την πρόταση νόμου για το ηλεκτρονικό σύστημα διάθεσης διαφημιστικού χρόνου που θέλει να επιβάλει το Μαξίμου. Η αντίδρασή του προστίθεται σε εκείνες της Ενωσης Ιδιωτικών Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας, του Συνδέσμου Διαφημιζομένων Ελλάδος και της Ενωσης Εταιρειών Διαφήμισης και Επικοινωνίας Ελλάδος.

Το ΕΣΡ, ό,τι απέμεινε δηλαδή από την αποψίλωσή του, διαπίστωσε διάφορα εξωφρενικά: καταρχήν την πρωτοτυπία ότι το σχέδιο νόμου δεν συνοδεύεται από αιτιολογική έκθεση όπως κανονικά θα έπρεπε να συμβαίνει. Δεν αναφέρεται πουθενά το κόστος ανάπτυξης και λειτουργίας του συστήματος, αλλά και το αναμενόμενο όφελος για το Δημόσιο από αυτήν. Αφορά μόνον τηλεοπτικούς σταθμούς και ειδικά την κατηγορία εκείνων που ακόμα δεν ξέρουμε πώς θα λειτουργούν εφόσον το ΣτΕ για το νόμιμο της διαδικασίας ψηφιακής αδειοδότησης θα αποφανθεί από Σεπτέμβριο (και βλέπουμε).

Νέοι κανόνες στην αγορά

Το σχέδιο νόμου, η δημόσια διαβούλευση του οποίου ολοκληρώθηκε προχθές, ύστερα από παράταση μιας εβδομάδας, αλλάζει τους κανόνες της αγοράς, υποστηρίζει η Ανεξάρτητη Αρχή, και δεν περιγράφει τις επιπτώσεις που επιφέρουν οι προτεινόμενες αλλαγές. Ορίζει ως διαχειριστή του συστήματος ιδιωτική εταιρεία -, εδώ φωνάζει το ΕΣΡ ότι με αντισυνταγματικό τρόπο αφαιρείται μια ακόμη αρμοδιότητά του –δεν περιγράφεται πώς θα γίνεται η επιλογή της και εμφανίζεται ο «Ρυθμιστής», η κυβέρνηση δηλαδή, να παρακολουθεί μαζί με τον Διαχειριστή του ηλεκτρονικού συστήματος οικονομικές συναλλαγές μεταξύ ιδιωτών, ενώ ώς τώρα τα στοιχεία γνωστοποιούνται μόνον στην αρμόδια φορολογική Αρχή!

Πάντως, για το έργο που υπάγεται για την ώρα στο πεδίο ευθύνης του Ραδιοτηλεοπτικού Συμβουλίου, η ανώνυμη εταιρεία που θα λειτουργεί το σύστημα, εφόσον θεσπιστεί, θα προσφέρει τις υπηρεσίες της έναντι αμοιβής που προσδιορίζεται στο 10% των ημερήσιων συναλλαγών. Μηνύματα που λαμβάνω από τηλεοπτικούς και διαφημιστικούς κύκλους συγκλίνουν στην άποψη ότι «πρόκειται για έναν κεφαλικό φόρο, καθώς η υπηρεσία αυτή θα κοστίζει περί τα 20 εκατ. τον χρόνο». Προβλέπεται επίσης να δημοπρατείται ο διαφημιστικός χρόνος σε κρατικά και ιδιωτικά κανάλια και τέλος πάντων όλα αυτά γίνονται ώστε να πάψουν να υπάρχουν μεσάζοντες στη διαφήμιση και, όπως ισχυρίζονται προβεβλημένα στελέχη της κυβέρνησης, να μπει τέλος στο παζάρεμα από τις επιστροφές διαφημιστικού τζίρου από τα ΜΜΕ σε διαφημιστές και media shop.