Οποια ημέρα και να το επισκεφθεί κανείς θα έχει ζωηρή κίνηση με τις πόρτες του ορθάνοιχτες. Κατ’ αρχάς γιατί δεν γίνεται να περάσει απαρατήρητο: στεγάζεται σε ένα όμορφο οίκημα παραδοσιακής τηνιακής αρχιτεκτονικής που ενώ κάποτε ρήμαζε με τον νέο του ρόλο ανακαινίστηκε για τα καλά. Ακόμα πιο ελκυστικό είναι το περιεχόμενό του: σκίτσα και γελοιογραφίες του Κώστα και του Βασίλη Μητρόπουλου ποικίλης θεματολογίας από διάφορες δημιουργικές περιόδους τους που κατά ένα μέρος ανανεώνονται κάθε καλοκαίρι. Υστερα από όλα αυτά το Σπίτι του Σκίτσου στον Φαλατάδο της Τήνου μπορεί να υπερηφανεύεται και διεθνώς για τα κατορθώματά του: ενώ παγκοσμίως τα μουσεία γελοιογραφίας ήταν εννέα (όλα σχεδόν βρίσκονται σε κωμοπόλεις ή χωριά όπως στο Σεν Ζιστ Λεμαρτέλ της Γαλλίας, στην Μπορντιγκέρα της Ιταλίας, στο Χάιστ-Ντουίμπεργκεν του Βελγίου ή στο Γκάμπροβο της Βουλγαρίας), τα αύξησε κατά ένα ακόμα κι έβαλε στον χάρτη και την Ελλάδα. Και καταπώς φαίνεται δυναμικά: από το καλοκαίρι του 2011 που εγκαινιάστηκε και ειδικά στους θερινούς μήνες τα βιβλία επισκεπτών αντικαθίστανται διαρκώς.

Η ιδέα ήταν των δύο αδελφών σκιτσογράφων και στην αρχή υλοποιήθηκε με τη μορφή προσωρινών εκθέσεων. Την εξέλιξή της με τη βοήθεια της τοπικής Αρχής και κοινωνίας την απολαμβάνουν πλέον ακόμα περισσότεροι θεατές: μερικές φορές μαθητές από την Τήνο και τα γύρω νησιά, άλλες βέβαια, παραθεριστές, συχνά όμως και ντόπιοι που ενίοτε μεριμνούν για την ομαλή λειτουργία του χώρου ή τέλος πάντων άνθρωποι που θέλουν να χαζέψουν είτε τις μόνιμες, χιουμοριστικές γελοιογραφίες με την καλοκαιρινή θεματολογία είτε τις πιο εφήμερες με τα πολιτικά πρόσωπα της εποχής. Είτε εκείνες από την εγχώρια επικαιρότητα είτε εκείνες από τη διεθνή –οι μεν του Κώστα, οι δε του Βασίλη ή BAS. Οι ενθουσιώδεις αντιδράσεις του κοινού επίσης ποικίλλουν. «Κάποιοι ζητούν να αγοράσουν ένα σκίτσο το οποίο ίσως τους χαριστεί, άλλοι ζητούν να μάθουν λεπτομέρειες για το γεγονός που το ενέπνευσε», λέει στα «Πρόσωπα» ο Βασίλης Μητρόπουλος. «Τα παιδιά προσπαθούν κι εκείνα να σκαρώσουν κάποιο σχέδιο, ενώ επισκέπτες που κατά τεκμήριο βρέθηκαν στο νησί για τη γιορτή της Παναγίας της Τήνου ίσως αντιμετωπίσουν τις πικάντικες γελοιογραφίες του Κώστα με ένα χάχανο».

Είναι ωστόσο και η συνθήκη ενός μικρού μουσείου γελοιογραφίας σε ένα νησί που παίζει τον ρόλο της. «Σε μια εφημερίδα ο αναγνώστης θα δει το σκίτσο ή τη γελοιογραφία την ίδια μέρα, και αυτό ήταν. Σε ένα μουσείο όμως θα παρουσιαστεί κάτι που αντέχει πιο διαχρονικά, ενώ το μείγμα του θα προβληματίσει αλλά και θα χαλαρώσει τον επισκέπτη» λέει ο Βασίλης Μητρόπουλος. Ιδανικά, συμπληρώνει, το Σπίτι στον Φαλατάδο θα έχει ύστερα από λίγα χρόνια ακόμη περισσότερα κλασικά εκθέματα ικανά να διαβαστούν και έξω από την επικαιρότητα που τα γέννησε, καθιστώντας το σύνολο πιο ελκυστικό. Ακόμα ιδανικότερα, λέει, θα ήταν αν βρισκόταν και ένας χορηγός για όλα αυτά. Είτε έτσι είτε αλλιώς, από άποψη περιεχομένου τουλάχιστον, η ελληνική γελοιογραφία δεν έχει πρόβλημα. «Η αλήθεια είναι ότι σε περιόδους κρίσης η γελοιογραφία ανανεώνεται», καταλήγει ο Μητρόπουλος. «Ανακύπτουν θέματα που όλοι οι συνάδελφοι στις εφημερίδες τα χειρίζονται επάξια, κάνοντας πολύ καλή δουλειά. Είμαστε σε καλό επίπεδο ως χώρα. Εχοντας συμμετάσχει σε διάφορες διεθνείς κριτικές επιτροπές, μπορώ να επιβεβαιώσω ότι οι έλληνες γελοιογράφοι θεωρούνται κορυφαίοι».