Ο εικαστικός θεσμός Πλόες στο Ιδρυμα Κυδωνιέως της Χώρας της Ανδρου έχει ήδη πίσω του μια ιστορία 22 ετών. Η φετινή του έκθεση ωστόσο, με τίτλο «Επικράτειες του Νότου», συνδέεται στενά με την περσινή και τις δύο που θα ακολουθήσουν τα επόμενα χρόνια, καθώς πρόκειται για το δεύτερο μέρος μιας τετραλογίας που θέτει στο επίκεντρό της τη φύση και το περιβάλλον, προσεγγίζοντας από αυτή τη μεριά τον ανθρωπισμό και το θέμα της καλλιέργειας κοινωνιών αλληλεγγύης.

Η τετραλογία ξεκίνησε πέρυσι με τα «Νηπενθή κι Εωθινά», έκθεση που επικεντρωνόταν στις αντιστοιχίες ανάμεσα στις βιοποικιλότητες της εξωτερικής φύσης και του εσωτερικού μας εαυτού.

Στις φετινές «Επικράτειες του Νότου», στις οποίες μετέχουν 14 καλλιτέχνες με έργα ζωγραφικής, γλυπτικής και φωτογραφίας, το θέμα περιορίζεται γεωγραφικά για να δώσει, μέσω του δίπολου Βορρά – Νότου, νέες κοινωνικές και πολιτικές προεκτάσεις στη σχέση της φύσης με τον άνθρωπο.

«Η φύση, την οποία ασύστολα καταστρέφουμε δοκιμάζοντας σε επικίνδυνο βαθμό τις αντοχές της και τις δυνατότητες ανάκαμψής της, δεν μας πλαισιώνει απλώς» λέει ο Νίκος Σιγάλας, πρόεδρος του ΔΣ του Ιδρύματος Π. & Μ. Κυδωνιέως. «Η φύση αντανακλά τον εσωτερικό μας εαυτό και την ίδια μας τη ζωή. Περιλαμβάνει τη βαθύτερή μας αλήθεια και εκτός αυτού γεφυρώνει λαούς, πολιτισμούς, ηλικίες, κοινωνικές τάξεις και επαγγέλματα. Η φύση στην έκθεση και μέσα από τα εικαστικά έργα των δημιουργών που συμμετέχουν λειτουργεί ως εργαλείο αυτοσυνειδησίας. Οφείλουμε να στρέψουμε την προσοχή μας στις αξίες με τις οποίες γαλουχηθήκαμε, στη συναδέλφωση και στην αλληλεγγύη που μας διακρίνουν, στον ανθρωπισμό που δεν διαγράψαμε και στις αρχές μας που δεν προδώσαμε».

Ο Γιάννης Κουτσούρης έχει δημιουργήσει πίνακες με φανταστικά ζώα, όπως ένα κουνούπι αδύναμο μπροστά στους ισχυρούς, που παραπέμπει στην αδυναμία της Ελλάδος μπροστά στους ισχυρούς λαούς του Βορρά. Ο Νίκος Καλαφάτης χρησιμοποίησε άχρηστα αντικείμενα όπως σιδερικά και βίδες και «από ανόργανα βιομηχανικά υλικά τα μετέτρεψε σε οργανικά έμβια όντα», σύμφωνα με την κριτικό και ιστορικό τέχνης Αθηνά Σχινά.

Η Αθηνά Σχινά, που υπογράφει το σκεπτικό, τη διαμόρφωση και την επιμέλεια της έκθεσης, μίλησε μεταξύ άλλων για τον διάλογο των έγχρωμων έργων της Ιόλης Ξιφαρά με τα ασπρόμαυρα σχέδια της Δέσποινας Τσάκνη, για τα έργα της Αννας Γρηγόρα «με τοπία του Νότου (θημωνιές, ξερά χόρτα, κίτρινες εκτάσεις, χαμολούλουδα κ.ά.) που δείχνουν τη μελαγχολία, τη χαρά, την προσμονή, την απόγνωση». Σε άλλο κλίμα, αστικού τοπίου, τα έργα της Δάφνης Αγγελίδου αλλά και του Πάνου Μπαλωμένου που ζει στη Φινλανδία και που περιγράφει μια άλλη «φύση», αυτή της τηλεόρασης, των μαζικών μέσων με τους τρόπους προβολής διαφόρων προτύπων κ.λπ. Οσο για την Τιτίκα Σάλλα, καταλήγει η Αθηνά Σχινά, «μιλά για τη φύση η οποία εκεί που λέμε ότι εξαντλείται γυρίζει ξανά σε αυτή την εσωτερική αναγέννηση».

INFO

«Επικράτειες του Νότου» στο Ιδρυμα Π. & Μ. Κυδωνιέως (Χώρα Ανδρου,τηλ. 2282-024.598), έως 2 Οκτωβρίου.